تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از اشخاص غیرتجاری افزایش ۱۳ برابری سرمایه‌گذاری خارجی گردشگری در دولت سیزدهم تشخیص زودرس ام اس با آزمایش خون پتروشیمی و فولاد ارزآورترین صنایع در ۱۴۰۲ تحقق تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی تشکیل ۱۱ خانه جهادی در محلات تهران اختلاف ۵.۶ درصدی نرخ تورم دهک اول و دهم آخرین تغییرات زمان واریز یارانه‌ها کاهش صادرات محصولات نهایی در کشور بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان در مجلس عزم شورای شهر برای ورود واگن‌های مترو به کشور آغاز به کار هیات امنای محلات از امروز انتقاد عضو شورای شهر تهران از شهرداری تهران بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران

8

اختلال وسواس فکری چیست؟

  • کد خبر : 67577
  • 23 شهریور 1400 - 15:15
اختلال وسواس فکری چیست؟
روانشناس بیان کرد: فکری را که به واسطه نگرانی در ذهن به طور دائم مرور کنیم و وقتی مدام فکری در ذهنمان می‌چرخد به نشخوار ذهنی تبدیل شده که این نشخوار ذهنی منجر به وسواس فکری می‌شود.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، کامبیز کامکاری روانشناس اظهار داشت: وسواس فکری یعنی فکری را که به واسطه نگرانی در ذهن داریم مدام مرور کنیم؛ وقتی مدام فکری در ذهنمان می‌چرخد به نشخوار ذهنی تبدیل می‌شود و این نشخوار ذهنی که منجر به وسواس فکری می‌شود بر عملکرد ما تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: وسواس فکری انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می توان به وسواس وارسی، وسواس نظم و وسواس احتکار اشاره کرد.

 کامکاری تصریح کرد: یک خط داریم که قبل از آن احتیاط است اما وقتی در این احتیاط کردن افراط شود به وسواس تبدیل می‌شود و زمانی وسواس رخ می دهد که این احتیاط بیش از حد آسیب زا بوده و عادت‌های روزمره را به خطر می اندازد.

این روانشناس در توصیف شخصیت وسواسی، افزود: شخصیت وسواسی مدام می‌خواهد چک کند که افراد دور و برش چه می‌کنند، کجا می‌روند، چه می‌پوشند و چه می‌خورند؛ به عبارتی این نوع شخصیت تحکم بیش از حد دارد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی در کنار درمان توسط روانشناس نیاز به تیم روانپزشک هم داریم که با تجویز داروهای مورد نیاز برای فرد به تسریع در روند درمان او کمک کنند. البته برخی از افراد نسبت به خوردن داروهای مرتبط با مشکلات روحی و روانی شان واکنش منفی دارند؛ این در حالی است که ترس از خوردن داروهای اعصاب می تواند وسواس ایجاد کند اما مصرف این داروها نباید خودسرانه باشد بلکه متخصص باید آن را تجویز کند.

شهره شکرزاده متخصص روانشناسی افزود: برای اینکه بفهمیم آیا دچار شخصیت وسواسی هستیم یا نه پرسشنامه‌های مختلفی وجود دارد که افراد می توانند آن ها را پاسخ داده و بر اساس پارامترهای آن شخصیت خود را چک کنند. از بهترین پرسشنامه های موجود می‌توان به پرسشنامه مازلی، ایلبران و پادوآ اشاره کرد.

شکرزاده اذعان کرد: برای درمان این افراد باید ابتدا مشکل وسواسی آنها را شناسایی کنیم و تشخیص دهیم، بعد روی توجه و تمرکزشان کار کنیم که بر روی موضوعاتی که بر آنها متمرکز می‌شوند تغییر ایجاد کنند؛ یعنی تکرار و تداوم به چیزی که روی آن وسواس دارند ترک شود. این روند از تغییرات کوچک شروع می‌شود تا به تغییرات بزرگ برسد و کم کم وسواس فکری افراد ترک شود.

این روانشناس در پایان یادآور شد: ما روانشناسان بالینی بیشتر ذهن افراد را آگاه می‌کنیم که این افکار ناشی از وسواس است و بعد با یکسری از تکنیک‌های رفتاری وسواس‌هایی که به اجبار تبدیل شده است را از آنها می‌گیریم تا به بهبودی کامل برسند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=67577
  • 23 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.