به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پروش در گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش که با موضوع پروژه مهر و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید و در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین، از مدرسه به عنوان محلی برای شکل گیری موقعیت های مختلف یادگیری مؤثر، نام برده می شود، لذا مدرسه محل درک و اصلاح موقعیت است و آیین نامه اجرایی جدید مدارس نیز با این نگاه به مدرسه در فضای جدید شکل گرفته است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پروش به تشریح آئیننامه اجرایی مدارس پرداخت و جایگاه مدرسه را از منظر سند تحول بنیادین بیان کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس تحلیلی که از سند تحول بنیادین صورت می گیرد، مأموریت مدرسه این است که بر تربیت رسمی و عمومی متمرکز باشد؛ البته در دوره تربیت رسمی و عمومی، از مدرسه انتظارات زیادی بیان میشود در حالی که مدرسه یک مأموریت اولیه دارد.
امانی طهرانی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین، مدرسه باید بر شایستگیهای پایه یادگیری، رشد متوازن در شایستگیهای تربیتی در ۶ساحت و مأموریتهای ویژه ملی متمرکز باشد.
وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین به «مدیر مدرسه»، نگاه ویژه ای شده است و مدیر مدرسه، مخاطب بی واسطه سند تحول است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تشریح نقش مدیر، خاطرنشان کرد: «مدیر» رکن ایجاد ارتباط موثر بین مدرسه، جامعه و حاکمیت، و دارای صلاحیت و اختیار، کنشگر و مسئول در قبال کیفیت و اثربخشی است. بنابراین آیین نامه اجرایی مدارس با این نگاه تدوین شده و نسخه امروز آن حاصل کار چند سال تلاش شورای عالی آموزش و پرورش است.
امانی طهرانی گفت: آیین نامه اجرایی مدارس، دارای ۸فصل است که ابتدا اجرای آزمایشی ۳ساله خواهد داشت.
وی افزود: این آیین نامه یک درسنامه و مفصل ترین مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است که هدف آن ارتقای جایگاه مدرسه است؛ لذا، تقویت ارتباطات مدرسه، تمرکز زدایی، مشارکت جویی و …، در دستور کار مدرسه قرار خواهد داشت.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص چرخشهای تحول آفرین در پی این آئین نامه، اظهار کرد: چرخشهایی را در راستای سند تحول بنیادین برای این آئین نامه در نظر گرفته ایم، بنابراین مدیران مدارس باید با این آئین نامه ارتباط برقرار کنند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آمورش و پرورش، وی اضافه کرد: برای آموزش این موضوع نیز اقداماتی در شورای عالی آموزش و پرورش، انجام خواهد شد.
انتهای پیام/