تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴

2

۹۳ سال خدمت/ رونق «قرض الحسنه» در بانک ملی ایران

  • کد خبر : 67042
  • 17 شهریور 1400 - 13:56
۹۳ سال خدمت/ رونق «قرض الحسنه» در بانک ملی ایران
«قرض الحسنه» از عقود اقتصادی اسلامی است که جایگاه رفیعی در قرآن کریم، احادیث و روایات دارد. بانک ملی ایران نیز به تاسی از همین فرهنگ، به صورت ویژه به این موضوع پرداخته است، به طوری که بخش قابل توجهی از کل تسهیلات خود را به «قرض الحسنه» اختصاص داده است.

به گزارش سرویس امور بانکی افق تهران،  این بانک با استناد به آیه شریفه «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَهً»‌ و نیز تاکید قانون عملیات بانکداری بدون ربا بر لزوم توسعه عقد قرض الحسنه،‌ روش های متعددی را برای گسترش این فرهنگ، اجرایی کرده است.

نگاهی به کارنامه بانک ملی ایران در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از پیشتازی این بانک در پرداخت تسهیلات این بخش حکایت دارد.

گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که در سال گذشته، بانک ملی ایران ۲۱۷ هزار و ۲۹۹ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به ارزش ۱۱۳ هزار و ۳۵۵ میلیارد و ۸۵۳ میلیون ریال به متقاضیان پرداخت کرده است. مقایسه این اعداد نشان می دهد که حدود ۲۶ درصد تسهیلات این بخش توسط بانک ملی ایران تامین شده است.

بانک کارگشایی نیز به منظور تامین نیازهای خرد مردم، بیش از ۳۰۲ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه و جعاله طی سال گذشته پرداخت کرده است.

اما جمع آوری منابع قرض الحسنه،‌ تنها به منظور پرداخت تسهیلات نیست، بلکه از محل آن اقدامات دیگری نیز صورت می گیرد. بانک ملی ایران از محل منابع چهل و یکمین مرحله قرعه کشی جوایز حساب های قرض الحسنه پس انداز، تنها در سه ماه نخست امسال بیش از ۴۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال طرح های مشارکتی در امور عام المنفعه مصوب کرده است.

تجهیز بیمارستان ها و مراکز بهداشت،‌ ساخت مدرسه و آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد تنها بخشی از مصارف منابع قرض الحسنه در اختیار بانک ملی ایران است.

اطلاعات موجود نشان می دهد سهم تسهیلات قرض الحسنه از کل تسهیلات پرداختی بانک ملی ایران طی سال گذشته بیش از ۵۰ درصد سال قبل از آن افزایش یافته است. این روند با افزایش بیش از ۹۰ درصدی مبلغ کل تسهیلات پرداختی قرض الحسنه، حاکی از آن است که عزم بانک ملی ایران بر گسترش این فرهنگ اسلامی قرار گرفته است.

 

آمار مربوط به تسهیلات قرض الحسنه پرداختی بانک ملی ایران

سال ۱۳۹۸ سال ۱۳۹۹
مبلغ (میلیارد ریال) سهم از کل تسهیلات مبلغ (میلیارد ریال) سهم از کل تسهیلات
۱۸۰٫۸۵۳ ۱۰٫۷ ۳۴۴٫۳۴۱ ۱۵٫۱

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=67042
  • 39 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.