سید جعفر تشکری هاشمی در گفت و گو با خبرنگار افق تهران، در خصوص عمده مشکلات جدی شهروندان گفت: یکی از جمله مشکلات جدی شهروندان تهران، ترافیک، آلودگی هوا، تاثیر کرونا در آمد و شد شهری و همچنین زیر ساخت های مربوط به تردد است که استفاده از آرا و پیشنهادات صاحب نظران، اساتید دانشگاه ها و حوزه های علمی، مشاوران حوزه عمران و ترافیک می تواند در اصلاح وضعیت کنونی و دستیابی به یافته های علمی در این زمینه کمک کند.
تشکری هاشمی اضافه کرد: شبکه حمل و نقل عمومی شهر، شبکه پویا و مناسبی نیست و حتما ما در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، مسائل مربوط به نوسازی و بازسازی ناوگان و تکمیل شبکه خدمات دهی حمل و نقل عمومی را در سطح شهر و به طور مشخص در غرب تهران دنبال خواهیم کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اکنون یک شبکه ضعیفی در ناوگان ریلی و اتوبوسرانی داریم و در نیمه جنوبی شهر نیز تقاضا برای استفاده از این سیستم های حمل و نقل بالاست و باید بتوان آن را پاسخگو بود.
وی افزود: بخشی از شبکههای حمل و نقل که به نظر پروژههای نیمه تمامی هستند، باید هرچه سریعتر به اتمام رسند، ضمن اینکه باید یک نگاه نو نیز به مسائل حمل و نقل داشته باشیم و روی مدیریت تقاضای سفر نیز برنامه ریزی کنیم و با استفاده از زیر ساخت های هوشمندسازی، بسیاری از نیازهای تردد مردم را به یک ارتباط آنلاین تبدیل و امکان استفاده مردم را از بسترهای نرم افزاری فراهم کنیم.
تشکری هاشمی اظهارکرد: خوشبختانه کمیسون سیستمهای هوشمند، فناوری و تکنولوژی های نوین، در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک میباشد و روی آن توجه ویژه خواهد شد، امروزه آمد و شدهای شهری نمی تواند بدون زیر ساختهای فناوری حتی نیازهای خود را تامین کند، میزان تقاضای سفر را باید به جای تنظیم ذهنی، با استفاده از ابزارها و تکنولوژی ها جدید شناسایی کرد تا متناسب با نیاز مردم این امکان فراهم شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران گفت: در بسیاری مواقع، مردم نیاز به سفر ندارند و باید با دستگاه های دولتی و غیر دولتی وارد مذاکره شد تا مردم بدون مراجعه به دستگاه ها بتوانند بسیاری از نیازهایشان را به صورت آنلاین تامین کنند و به این شکل بسیاری از سفرهای زائد مردم را بتوانیم حذف کنیم.
تشکری هاشمی اضافه کرد: نگاهمان به هیچ عنوان فشار به طبقات متوسط و ضعیف جامعه نیست اما شهرداری باید ظرفیت های تولید ثروت و مشارکت مردم در فعالیت های درآمد زا یا صرفه جویانه شهری را فراهم کند.
وی با بیان اینکه ارتباط و تعامل با دولت نباید فقط یک شعار باشد، یادآورشد: همانطور که شهردار تهران اعلام کرد باید این ارتباط به گونه ای باشد که اولویت ها رعایت شود و تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی بتواند از منابع دولتی بهره ببرد.
تشکری هاشمی بر لزوم جلب مشارکت مردم تاکید و اعلام کرد: ضرورتی ندارد همه کارها را خود شهرداری انجام دهد، باید اجازه دهیم به جای آنکه پول سرمایه گذاران در مسیر سفته و بورس بازی مورد استفاده قرار گیرد، در خدمت تولید و خدمات شهروندی باشد و فکر می کنیم که در این مدل بتوان سرمایه گذاران را با میل و رغبت به صحنه آورد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران به مطالبات شهرداری تهران از دولت در زمینه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: ما قوانین بر زمین مانده بسیاری داریم که دولت موظف بوده منابع خود را بر اساس آنها در اختیار شهرداری بگذارد که از جمله آن نیز میتوان به قانون حمایت از سامانههای ریلی، قانون توسعه حمل و نقل عمومی، مدیریت مصرف سوخت، جرایم راهنمایی و رانندگی، قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانونی که در ارتباط با به روز رسانی قیمت حاملهای انرژیها و سوبسیدهای لازم به حمل و نقل عمومی اشاره کرد که در تبصره ۱۲ بودجه پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: برخی از این موارد به روز است و ما این موارد را باید در قانون و به روز از دولت دریافت کنیم اما حتما شهردار از دولت در مورد مطالباتی که مربوط به چندین سال می شود و تاکنون دریافت نشده است پیگیری لازم را خواهد داشت.
تشکری هاشمی بیان کرد: برآوردها نشان می دهد که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان میزان مطالبات شهرداری از دولت است و اگر این مطالبات پرداخت شود، شهرداری می تواند بدهی های گذشته خود را پرداختپ یا دولت امکان تهاتر بدهی خود را با شهرداری ایجاد کند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر این امکان تهاتر شکل بگیرد، به نظر شهرداری بتواند نفس راحتی در خصوص بدهی ها بکشد و ما از سال ۱۴۰۰ که در آن قرار داریم، آنچه در قانون پیش بینی شده است، را حتما از دولت مطالبه و پیگیری می کنیم.
انتهای پیام/