تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی فشارخون بالا قاتل خاموش واکنش باشگاه استقلال به برکناری خطیر ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما

6

چگونه استرس خود را از بین ببریم؟

  • کد خبر : 6636
  • 13 دی 1397 - 12:09

استرس و دلشوره شاید به ظاهر ساده و بی ضرر به نظر برسد، اما تمامی اعضای بدن شما را را به صورت پنهانی تحت تاثیر خودش قرار می دهد. به گزارش سرویس سلامت افق تهران، استرس و دلشوره شاید به ظاهر ساده و بی ضرر به نظر برسد، اما تمامی اعضای بدن شما را را […]

چگونه استرس خود را از بین ببریم؟

استرس و دلشوره شاید به ظاهر ساده و بی ضرر به نظر برسد، اما تمامی اعضای بدن شما را را به صورت پنهانی تحت تاثیر خودش قرار می دهد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، استرس و دلشوره شاید به ظاهر ساده و بی ضرر به نظر برسد، اما تمامی اعضای بدن شما را را به صورت پنهانی تحت تاثیر خودش قرار می دهد و ممکن است در یک لحظه شما را از پا در بیاورد. سبک زندگی، محیط اجتماع و شرایط اقتصادی در هر منطقه از عوامل مهم بروز استرس در افراد است.امروزه ماشینی شدن کار ها باعث شده است، بیشتر فعالیت ها با نیروی فکری انجام شود و نیروی بدنی کاربرد کمتری پیدا کند. همین مسئله باعث می شود که افراد به مشکلات روحی زیادی برخورد کنند که از اصلی ترین این مشکلات ، مسئله استرس و فشار های روانی است.

علایم فیزیکی و احساسی استرس

از جمله عوارض فیزیکی استرس و دلشوره شامل: ایجاد دل درد، دل پیچه، گرفتگی عضلات، مشکلات گوارشی، احساس سوزش سر معده یا لرزش عضلات و خوردن ناخن است. نداشتن احساس راحتی، بی قراری و پریشانی ، احساس تحریک پذیری بیش از اندازه ،نگرانی بیش از حد ترس دایم از اینکه اتفاقی بد در حال وقوع است یا احساس این که دنیا به آخر رسیده است. عدم توانایی در تمرکز حواس و احساس اینکه همه چیز را فراموش می کنیداز علایم احساسی استرس هستند. درمان قطعی برای رفع دلشوره وجود ندارد بلکه بهترین درمان رفتار خود شخص است. در زیر به برخی از این رفتارهای درمانی اشاره می کنیم.

رفتار های درمانی استرس

کنترل دلشوره ها با تغییر افکار خود

همه چیز از یک فکر شروع می شود که نخستین نشانه اش این است که احساس می کنید همه عضلات بدنتان گرفته است اما کنترل کردن این حس در دست شماست. قبل از هر چیز مواظب افکار منفی خود باشید و شاخ و برگ اضافه به افکار منفی خود ندهید آگاهانه کنترل افکارتان را در دست بگیرید و روی آن ها تمرکز کنید . می توانید برداشت های قابل قبول و مثبت تری را از شرایط بحرانی که برایتان پیش آمده برای خود ایجاد کنید وقتی توانستید فکر خود را به صورتی دیگر درآورید دلشوره شما هم به همان سرعت تغییر می کند.

تنها بودن در مواقعی که دلشوره به سراغتان می آید باعث می شود بیشتر به این حس دامن بزنید، اما اگر این مواقع وقت خود را با دوستان و افراد خانواده تان بگذرانید و احساسات خود را با آن ها در میان بگذارید نگرانی هایتان را کمتر می شود سعی کنید با شخصی مثبت اندیش و خونسرد دلشوره هایتان را در میان بگذارید. چرا که در این مواقع فرد خونسرد و مثبت اندیش می تواند با جملاتی مثبت آرام تان کند و از دلشوره هایتان کم کند. سعی کنید تنها نمانید و حتماً در موقعیت های استرس زا اطراف خود را شلوغ کنید تا خود را گرفتار افکار منفی نکنید. ورزش را از یاد نبرید که اگر اکسیژن و هوا ی تازه مدام به شما برسد تاثیر زیادی در بالا بردن روحیه و اعتماد به نفس شما دارد و افکار شما را قوی تر خواهد کرد.

در وقت استرس زایی کنترل کلمات را از دست ندهید

شاید تا به حال به این موضوع توجه نکرده اید اما به همان اندازه ای که داشتن فکر بد و منفی می تواند باعث به وجوه آمدن دلشوره شود استفاده نادرست کلمات می تواند به این موضوع شدت بیشتری ببخشد.
در موقعیت استرس زا و شرایطی که دلشوره کسی یا چیزی را پیدا می کنید مراقب نوع کلماتی که به زبان می آورید باشید.
باید از این جملات به مثل:می ترسم اتفاقی افتاده باشد و احساس بی تابی می کنم و … که دلشوره و نگرانی هایتان را شدت می بخشد دوری کنید.
جایگزین کردن این جملات به جملاتی مثل هیچ اتفاقی پیش نیامده و … کمک زیادی به از بین بردن دلشوره شما می کند.

روش درمان اضطراب و استرس

۱ . ابتدا ترس و اضطراب خود را در رابطه با موقعیت خاص بشناسید و قبول کنید که شما دچار این اضطراب هستید و برای مواجهه با این موقعیت برنامه ریزی کنید. برای مثال اگر شما دایم در خصوص مسایل مالی اضطراب دارید، یک برنامه پس انداز طراحی کنید یا بودجه را به طور مجزا در نظر بگیرید. 

۲ .در مشکلات قبلی خود باقی نمانید. تغییراتی در شرایط ایجاد کنید که احساس راحتی بیشتری داشته باشید و اجازه دهید تا مشکلات را پشت سر بگذارید.

۳. با روح و جسم خود مهربان باشید.

۴. سعی کنید تنش ها را با ورزش سنگین و ماساژ رها کنید.

۵ . از تکنیک های آرام سازی و رها سازی (Relaxation) استفاده کنید.

۶ .به اندازه کافی استراحت کنید و اگر در خواب مشکل دارید به پزشک مراجعه کنید.

۷. از کافئین و شکلات و نیکوتین دوری جویید.

۸. فکر خود را مشغول مسایل مثبت و غیراضطراب زا کنید.

۹٫برای لذت بردن برنامه ریزی کنید، مثلا به دیدن یک فیلم کمدی،پیاده روی یا کوهنوردی بروید.

۱۰.برنامه ریزی روزانه داشته باشید، داشتن کار بیش از حد یا بیکار بودن در طول روز می تواند به اضطراب شما بیفزاید.

۱۱.علایم اضطرابی خود را یادداشت کنید و گاهی به همسر یا دوست صمیمی خود آنها را بگویید، برخی مواقع گفت وگو با یک دوست از اضطراب شما می کاهد.

۱۲. در گروه های فعال اجتماعی یا خیریه شرکت کنید یا به طور داوطلبانه به دیگران کمک کنید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=6636
  • 18 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.