تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴

14

کبد چرب و علائم آن

  • کد خبر : 65258
  • 09 بهمن 1402 - 9:01
کبد چرب و علائم آن
فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: کبد چرب شایعترین علت بیماری‌های کبدی و در نهایت سیروز است که این بیماری علامت خاصی ندارد مهمترین علامت این بیماری بی‌علامتی است.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، محمود اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش و کبد درباره «کبد چرب و علائم آن»، اظهار داشت: از هر سه بزرگسال یک نفر مبتلا به کبد چرب است و هرچه به جلوتر می‌رویم بر این تعداد افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: کبد چرب شایعترین علت بیماری‌های کبدی و در نهایت سیروز است. این بیماری علامت خاصی ندارد مهمترین علامت این بیماری بی‌علامتی است اما پس از آزمایش و سونوگرافی برای بیماری‌های دیگر می‌توان متوجه افزایش آنزیم‌های کبدی و کبد چرب شد. این بیماری در افراد چاق بیشتر است؛ اگرچه در افراد لاغر هم دیده می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: افرادی که بیماری‌های متابولیک، دیابت و چربی بالا دارند مستعد به کبد چرب هستند. متاسفانه نزدیک ۱۰ میلیون نفر در کشور ما به دیابت مبتلا هستند و با شیوع کرونا و استفاده از داروهای مختلف برای درمان این بیماری حتی افرادی که دیابت نداشته‌اند هم به آن مبتلا شده‌اند.

 اسحاق حسینی تصریح کرد:  ۵۰ تا ۶۰ درصد جمعیت کشور ما اضافه وزن دارند. ما از تغذیه خوب گذشته خود جدا شده و به سمت استفاده از فست فودها رفته‌ایم. این غذاها مملو از چربی به ویژه تری‌گلیسیرید هستند.

وی اذعان کرد: وقتی ۵ درصد از حجم کبد با چربی اشغال شود فرد به کبد چرب مبتلا می‌شود. برای تشخیص باید آزمایش سالیانه داد و یا اگر برای بیماری دیگری مراجعه می‌کند باید سونوگرافی کبد بدهد.

این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد: کبد چرب در طول زمانی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال به سیروز تبدیل می‌شود. نباید اجازه دهیم دچار کبد چرب شویم؛ چون رسوبی که در کبد تشکیل می‌شود به مقدار صفر نخواهد رسید.

اسحاق حسینی درباره «انواع کبد چرب»، یادآور شد: کبد چرب در سه نوع خفیف، متوسط و شدید وجود دارد که به هم تبدیل می‌شوند و تمام تلاش ما این است که بتوانیم درجه آن را کاهش دهیم؛ چون سیروز و فیبروز در نوع خفیف و متوسط کمتر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درمان کبد چرب نیاز به تحرک و تغذیه سالم دارد. استفاده از بستنی‌های خامه‌ای، نان خامه‌ای، کره و گوشت پرچربی مثل گوساله می‌تواند چربی کبد را افزایش دهد. اگر افراد افزایش وزن دارند باید با تحرک و ورزش وزن را کاهش دهند و اگر دیابتی هستند و چربی خون بالا دارند آن را کنترل کنند تا کبد چرب آنها کنترل شده و تبدیل به سیروز نشود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=65258
  • 55 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.