پیروز حناچی شهردار تهران، بیان کرد: باید تولید دوچرخه و موتوربرقی را گسترش دهیم، زیرا موتورسیکلتهای کاربراتوری آلودگیهای زیادی تولید میکنند.
به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، در کمپین سهشنبههای بدون خودرو و در حاشیه دوچرخهسواری برای رفتن به محل کارش بر استفاده از وسایل نقلیه پاک تاکید و عنوان کرد: دیابت، فشار خون و بیماریهای قلبی از عوارض آلودگی هوا هستند و ۷۰ درصد آلودگی هوا هم مربوط به خودروهای نقلیه و ۴۰ درصد آن هم مربوط به خودروهای شخصی است. اگر این موارد را کنار هم قرار دهیم، به حمل و نقل پیاده و عمومی خواهیم رسید.
حناچی ضمن اشاره به این نکته که توسعه مترو و تحرک بیشتر پاسخ به این مسئله است، اظهار داشت: امیدواریم همه مردم به این کمپین بپیوندند. اگر جمعیت استفاده کنندگان از دوچرخه زیاد شود، مسیرهای بیشتری را هم به دوچرخه اختصاص خواهیم داد.
شهردار تهران بیان کرد: با تولیدکنندگان دوچرخه وارد مذاکره شدهایم، همه ما باید کمک کنیم که استفاده از دوچرخه رایج شود و دوچرخههای باتری دار ارزان قیمت تر عرضه شوند تا دوچرخههای برقی در ایران بیشتر تولید شوند.
حناچی خاطرنشان کرد: هنوز تولید باتری این نوع دوچرخهها در ایران فراگیر نشده است، باید تولید دوچرخه و موتوربرقی را گسترش دهیم، زیرا در حال حاضر موتورسیکلتهای کاربراتوری آلودگیهای زیادی تولید میکنند.
شهردار تهران در خصوص این که آیا میتوان یارانه بخش سوخت را به استفاده از دوچرخههای اشتراکی و یا فروش آنها اختصاص داد، گفت: اگر این کار تأثیری بر روی میزان مصرف سوخت داشته باشد، امکانش خواهد بود. تصریح کرد: تلاش ما بر این است که دوچرخه ارزان به دست مردم برسد.
حناچی ضمن اشاره به دیدار خود با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و بودجه سال ۹۸ گفت: برای تقویت حمل و نقل عمومی بحث بودجه مطرح نیست، بحث استفاده از فاینانسی است که باید به کاهش آلودگی و توسعه حمل و نقل اختصاص داده شود و درصورت استفاده این خدمات از محل فاینانس خواهد بود.
شهردار تهران تاکید کرد :بخشی از مالیاتهای محلی و عوارض باید در این مسیر توسعه حمل و نقل عمومی استفاده شود و ربطی به بودجه ندارد، تقویت حمل و نقل یک موضوع جاری است و ربطی به بودجه سالانه دولتی ندارد و شهرداری آن را از محل درآمد هزینه تأمین میکند و باید کمک کرد تا سرویس و خدمات بهتری ارائه دهد. یکی از مشکلات تهران این است که ۳ هزار اتوبوس کم دارد.
پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در خصوص نوسازی اتوبوسها گفت: براساس طرح نوسازی اتوبوس اعلامی دولت، ۵ هزار دستگاه اتوبوس به تهران اختصاص مییابد.
انتهای پیام/