به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، رضا حاجیپور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از پیگیری این کمیسیون در زمینه علت سختی سؤالات دروس ریاضی و شیمی در کنکور ریاضی و تجربی خبر داد و اظهار داشت: موضوعی که مورد اعتراض داوطلبان رشتههای ریاضی و تجربی بود، سطح بالای سؤالات دروس ریاضی و شیمی بود که کمیسیون به این موضوع ورود خواهد کرد و در این زمینه از سازمان سنجش توضیح میخواهد.
حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در واکنش به سختی سوالات کنکور و اشتباه بودن برخی سوالات افزود: تعداد سوالات خارج از کتاب در رشته ریاضی ۸ سوال، در رشته تجربی ۲ سوال و در رشته انسانی هم ۶ سوال بوده است و تعداد سوالات خارج از اهداف کتاب درسی در رشته ریاضی ۱۲ سوال و در رشته تجربی ۹ سوال بوده است.
ملکی در خصوص تعداد سوالات اشتباه ادامه داد: تعداد سوالات اشتباه در رشته ریاضی یک سوال و در رشته تجربی ۲ سوال بوده است. باید در سازمان سنجش برای بررسی این موضوع کارگروه تشکیل شود و کارشناسان ذیربط با حضور در آن توضیحات لازم را بدهند.
فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش درباره سرانجام سوالات سخت و اشتباه کنکور ۱۴۰۰، اذعان کرد: در کنکور سراسری ۱۴۰۰، حدود ۷۱ عنوان درسی در پنج گروه آزمایشی، مورد آزمون قرار گرفته است که براساس برآورد اولیه این سازمان، بهغیر از درس ریاضی، بقیه دروس ۱۰ تا ۱۵ درصد آسانتر بوده است. برآورد سازمان حاکی از این است که آزمون در حالت کلی، نسبت به سال گذشته آسانتر شده است.
وی تصریح کرد: دشوارتر شدن درس ریاضی نسبت به سال گذشته، به علت سیستممحور بودن انتخاب سؤال بوده و فردی نبوده است. کمااینکه این امر در درس شیمی آزمون سال قبل هم اتفاق افتاد و قاعدتاً با تراز کردن نمرات، مسئله سختی و آسانی سؤالها حل خواهد شد.
سخنگوی سازمان سنجش ادامه داد: تعداد محدودی سؤال از بین ۵۵ سؤال چالشی بوده است و تقریباً میتوان گفت در کل فضای مجازی، تمامی بحثها درباره سختی درس ریاضی مربوط به همین تعداد سؤال است.
وی خطاب به داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: سازمان سنجش آموزش کشور، این اطمینان را به داوطلبان میدهد که با بررسی مجدد و درنظر گرفتن اینکه اگر مطالب سؤال خارج از سرفصلهای کتاب درسی باشد یا ابهام داشته باشد، آن سؤال بهصورت تأثیر مثبت اعمال یا حذف خواهد شد. بدیهی است این امر در ارتباط با درس ریاضی گروههای آزمایشی علومتجربی و علومانسانی هم صدق میکند.
زرین آمیزی تصریح کرد: دشواری یا آسانی یک آزمون، با محاسبه ضریب دشواری هر سؤال بعد از قرائت و تصحیح پاسخنامهها انجام میگیرد و با حدس و گمان و صحبتهای کلی محقق نمیشود.
وی با اشاره به اینکه کنکور یک آزمون رقابتی است، بیان کرد: آزمونهای رقابتی حاوی سؤالهایی هستند که ضریب دشواری آنها نسبت به آزمونهای مدارس زیاد است؛ چون در آزمونهای سراسری و کنکور، هدف جداسازی ۵ درصد بالای جامعه شرکتکنندگان است و نه ارتقای پایه.
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش کشور درباره نامه اخیر حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که ادعا داشته “حدود ۴۰ سوال خارج از سوالات درسی و یا خارج از اهداف و سر فصلهای آموزشی یا اشتباهات سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ بوده است”، افزود: در آزمون سراسری امسال ۷۱ عنوان درسی با حدود ۱۵۰۰ سوال امتحان گرفته شده است که اگر خارج از کشور را نیز به این آمار اضافه کنیم این آمار به ۳ هزار سوال نیز می رسد.
وی ادامه دادد: تمام مطالبی که همکاران آموزش و پرورش از آن گله مندند، مرتبط به رشته ریاضی است، اما برآورد سازمان سنجش این است که کنکور امسال به غیر از ظرفیت ریاضی نسبت به سال گذشته حتی ۱۰ تا ۱۵ درصد سادهتر نیز شده است.
خدایی گفت: اهداف آموزشی سازمان سنجش با آموزش و پرورش کاملا متفاوت است، به نوعی که می توان گفت آموزش عمومی با آموزش عالی متفاوت است. اگر مقرر باشد که سازمان سنجش برای کنکور همانند آموزش و پرورش امتحان برگزار کند که تمام دانش آموزان با معدل بالای ۱۹ در این رقابت قبول می شوند.
رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: هدف ما از برگزاری چنین آزمونی در وهله اول رقابت است تا بتوانیم ۵ درصد بالای آزمون را از سایر داوطلبان جدا کنیم. بنده میگویم سوالات ما تلفیقی از سوالات ترکیبی و مفهومی بوده است و اگر هر فرد و یا سازمانی مستندی در جهت خلاف صحبت های بنده ادعا دارد حتما مستندات خود را به سازمان سنجش ارسال کند.
وی بیان کرد: بخش پیشنهادات و نظرات سامانه سازمان سنجش کاملا فعال است. درخواست بنده از تمامی داوطلبان این است نظر خود را در این بخش حتما ثبت کنند. لذا به تمامی داوطلبان این خبر را می دهم که نگران نمرات خود نباشند، سوالات تا ۲۰ روز آینده که نتایج اعلام می شود بررسی می شود و اگر سوالات خارج از محدوده کتاب بود حتما این موضوع را به نفع دانش آموزان تمام خواهیم کرد.
ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی روز گذشته خواستار اعلام تشکیل کارگروهی برای حل این مسئله شد و خاطرنشان کرد: پیشنهاد میدهیم کارگروهی تشکیل شود که کارشناسان ما و سازمان سنجش حضور داشته باشند و در یک فضای علمی و عینی این مشکل را بررسی کنند، به هر جمع بندی که رسیدند همان نتیجه را سازمان سنجش مبنای تصمیم گیری قرار دهد.
انتهای پیام/