تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

11

دولت کنونی با مترو و اتوبوسرانی قهر بود

  • کد خبر : 60911
  • 13 تیر 1400 - 15:17
دولت کنونی با مترو و اتوبوسرانی قهر بود
منتخب شورای شهر تهران بیان کرد: دولت کنونی باید حدود ۵۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کرد اما این کار را نکرده و این بدهی است که ما از دولت داریم و قطعا تلاش خواهیم کرد این معضل را حل کنیم.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، مهدی چمران منتخب شورای ششم شهر تهران، اظهار داشت: ما از فردای روزی که نتیجه انتخابات رسما اعلام شد تشکیل جلسه دادیم و قرار شد که هفته‌ای سه جلسه داشته باشیم و گاهی اوقات به چهار جلسه هم رسید، چون جلسات فرعی هم در ضمن آن بوده است.

وی ادامه داد: مشخصاتی را که برای انتخاب شهردار نیاز داریم، تدوین کردیم. چون قبلا زیاد در انتخاب شهردار مشکلی نداشتیم. در گذشته هم ما حدود ۷۰ نفر را بررسی کردیم تا به شهردار دوره دوم در سال ۸۲ رسیدیم.

چمران در خصوص اینکه آیا کسی را برای تصدی شهرداری تهران مورد نظر دارید یا خیر بیان کرد: تعدادی مد نظر همه هست، ولی انشااله آن‌ها را در جلسه خودمان قبل از شورا مطرح و بحث می‌کنیم.

وی افزود: قاعدتا با آن‌ها مصاحبه‌های طولانی خواهیم داشت، برنامه و روزمه‌ آن‌ها را بررسی می‌کنیم، گرچه افراد باید شناخته شده باشند ولی بر این اساس نتیجه می‌گیریم و تصمیم گیری نهایی را خواهیم گرفت.

منتخب شورای شهر تهران در مورد اینکه شاخص‌ها مدنظر برای انتخاب شهردار چیست، گفت: در درجه اول انقلابی، جهادی، دست پاک، ساده زیست، متخصص در حوزه‌های شهری، مدیر توانمند و علاوه بر آن  رهبر باشد. چون شهردار در یک رشته تخصص دارد، ولی در شهر رشته های مختلفی مورد نیاز است. بنابراین معاونین وی باید در رشته تخصصی خودشان، افراد توانمندی باشند و شهردار باید بتواند آن‌ها را به خوبی رهبری کند. همچنین حالت مشورتی و تعاملی داشته باشد تا بتواند با شورای شهر تعامل برقرار کند.

چمران در خصوص اینکه شورای ششم کار خود را بطور رسمی از چه زمانی شروع خواهد کرد و آیا همزمان با شروع کار رئیس جمهور خواهد بود، بیان کرد: بر اساس قانون، ما در دوره قبل ۱۲ شهریور تحویل دادیم یعنی یک ماه بعد از شروع کار رئیس جمهور بود. ولی سال ۹۶ قانون تغییر کرد و قرار شد ۱۲ مرداد رئیس جمهور تغییر کند و ۱۴ مرداد اعضای شورای شهر مستقر شوند و اولین جلسه ما در روز ۱۴ مرداد شکل خواهد گرفت.

وی درباره بحث تکمیل عمرانی شهر گفت: خوشبختانه در دوره‌های قبل رو پروژ‌های عمرانی، واقعا کار‌های جهادی انجام گرفت علاوه بر پروژه‌های اجتماعی و فرهنگی، روی پروژه‌های عمرانی خیلی کار شد مانند پل‌ها، تونل‌ها و بزرگراه ها، اما پروژ‌های نیمه تمامی هم وجود دارد مانند بزرگراه یادگار امام که هنوز جای کار دارد.

منتخب شورای شهر تهران در خصوص اینکه در دوره قبلی خودشان، آیا پروژه‌های نیمه کاره داشته اند، و در این دوره هم آیا پروژ‌های نیمه تمامی وجود دارد که تحویل شما داده می‌شود، اظهار کرد: بله وجود دارد و متاسفانه پروژه‌هایی که نیمه تمام بود، هنوز نیمه تمام مانده است. مانند بزرگراه یادگار امام که تا خیابان امام خمینی آمده بود و در آنجا قطع شده بود و بر اساس طراحی باید ادامه پیدا کند و تا آزاد راه تهران ساوه برسد.

وی افزود: مقدمات آن فراهم شده بود و پادگان جی هم خریداری شده بود و حتی زیر سازی آن هم انجام شد، اما متوقف ماند و باید مجددا بررسی و به رزو شود.

چمران ادامه داد: یکی دیگر از پروژ‌ه ها خط  ۶ و ۷ مترو است که این‌ها هنوز کامل نشده است. هنگامی که شورا را تحویل دادیم حداکثر ۱۰ درصد از آنها باقی مانده بود که اگر ما ۶ ماه دیگر ادامه می‌دادیم، این دو خط هم تکمیل می‌شد. تونل‌های مترو و ایستگاه‌های آن تقریبا آماده است. البته مشکل اصلی واگن است و در طول این مدت واگنی اضافه نشده است. البته اما اخیرا اتوبوس‌هایی اضافه شد که جای تقدیر دارد و ما در حال حاضر ۴۰۰۰ اتوبوس و ۱۰۰۰ واگن نیاز داریم.

وی افزود: مترو شرکت واگن سازی دارد، اما ۱۰۰ درصد نیست و حدود ۶۵ درصد است که بقیه آن را باید از خارج تهیه کرد چنانچه قبلا این موارد را از چین تهیه می‌کردیم و در اینجا مونتاژ می‌کریدم. بنابراین خرید اولیه خارجی است که نیاز به ارز دارد و قطعا باید دولت همکاری کند.

منتخب شورای شهر تهران ادامه داد: دولت کنونی با مترو و اتوبوسرانی قهر بود و دولتی که باید حدود ۵۰ درصد هزینه را پرداخت کند، این کار را نکرده است و این بدهی است که ما از دولت داریم و حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان مبلغ آن است که قطعا تلاش خواهیم کرد این معضل را حل کنیم. چون با حل این مشکل، مقدار زیادی از آلودگی هوا و ترافیک کاسته خواهد شد.

چمران در خصوص برنامه‌های شفاف سازی بیان کرد: ما این کار را آغاز کرده بودیم، چون شهرداری حساب و کتاب درستی قبل از ما نداشت.

وی افزود:  اولین کار‌های ما سر و سامان دادن به این مسایل بود، چون شورا نبود و یک دوره قبل از ما شورا بود که آن هم منحل شد بنایراین فرصتی که به این مسایل بپردازند نداشتند.

منتخب شورای شهر تهران ادامه داد: در بحث شهر هوشمند، مسائل مالی و شهرسازی را تکمیل خواهیم کرد.

وی افزود: باید هر کسی باید بتواند از طریق سایت وضعیت ملک خود را ببیند و بداند که چه شرایطی برای ساخت و ساز دارد. حتی باید از این هم جلوتر برویم که چه مقدار باید عوارض بدهد و اصلا نیازی به حضور در شهرداری نداشته باشد و بتواند از همان سیستم پروانه ساختمانی خود را بگیرد.
چمران درباره شهر هوشمند گفت: زیر ساخت‌هایی که شهرداری به وجود آورده، در سایر وزارتخانه نبود و ما جلوتر از همه بودیم و قطعا این را ادامه خواهیم داد تا از این تکنولوژی بتوانیم استفاده کنیم.

وی در خصوص سوالی مبنی بر اینکه خیلی‌ ازصاحب نظران حوزه شهر‌ی معتقد بودند که باید زندگی در تهران را گران کنیم تا شهر اداره شود، اظهار کرد: من فکر نمی‌کنم صاحب نظری چنین نظری داده باشد، ممکن است افراد متخصصی یا مسولی چنین نظری داده باشند، اما اصلا این نظر درست نیست، چون در شهر همه گونه افراد زندگی می کنند و اگر قرار باشد در شهر طبقات مرفه زندگی کنند، خود این باعث ایجاد فاصله طبقاتی می‌شود.

منتخب شورای شهر تهران ادامه داد: مثلا در هند در کنار هتل‌های بسیار لوکس، آدم‌هایی هستند که در خیابان متولد می‌شوند، زندگی می‌کنند و در خیابان هم می‌میرند. هر چقدر رفاه را بیشتر می‌کنید، عده‌ای بی خانمان می‌شوند. مثلا در بیروت هم همینطور است که یک شهر مرکزی است و یک سری شهرداری‌های اغماری وجود دارند که این اغماری‌ها کسانی هستند که امکانات طبقه مرفه شهر را می‌دهند.

وی اظهار کرد: بنابراین این اصلا عدالت نیست که ما زندگی را برای عده‌ای سخت کنیم که آن‌ها برای زندگی در یک جا‌هایی با امکانات کم زندگی کنند که این مردم شهر بتوانند در رفاه زندگی کنند.

چمران در مورد راهکار‌هایی برای مقابله با مشکلات طبقاتی گفت: عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروث کار کل جامعه است و شورا و شهرداری می‌توانند خدمات را بطور مساوی در اختیار همه قرار دهند. مثلا در شمال شهر و جنوب شهر از لحاظ بزرگراه‌ها و خیابان‌ها و ساخت و ساز‌ها و سایر امکانات، تفاوتی نداشته است. ما امکاناتی را مانند زمین‌های ورزشی خیلی بیشتر در جنوب شهر ساختیم که در منطقه ۲۰ حدود ۷۰  زمین ورزشی ساختیم و چون جمعیت در آنجا بیشتر بوده، متناسب با نیاز آن‌ها، در آنجا کار شده است.

وی بیان کرد: در تدوین چشم انداز ۲۰ ساله‌ قرار شد که توسعه سطحی نداشته باشیم و محدوده‌ای در دور تهران کشیدیم که دیگر توسعه پیدا نکند. لذا حریم می‌تواند، اما محدوده داخلی شهر نمی‌تواند گسترش پیدا کند.

منتخب شورای شهر افزود: توسعه طبقاتی هم قانون دارد و باید متناسب با خیلی از مسائل باشد. مانند خیابان‌ها و تاسیسات زیر ساختی که ما آن را در طرح جامع و طرح تفصیلی تهیه کردیم و در طرح تفصیلی خاطرنشان می‌کند که در این خیابان باید چهار طبقه ساخته شود.

چمران در خصوص اولین اقدام در شورای شهر اظهار کرد: اولین اقدام انتخاب شهردار است که کار سختی هم است که ما شروع کردیم و طبق قانون باید شهردار را ظرف مدت یک ماه که مستقر می‌شویم تعیین کنیم و سپس بر اساس برنامه شروع می‌کنیم و در همه پروژه‌ها بصورت هماهنگ کار خواهیم کرد.

انتهی پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=60911
  • 21 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.