تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

معرفی برترین موزه‌ها در ۳۰ اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی کاهش شدید دما در تهران رشد درآمد حوزه شهری نشان اعتماد مردم به دوره ششم مدیریت شهری ظهور رقیب جدید برای ایران در بازار میلگرد شوراها مددکار مدیران شهری مجلس یازدهم مؤسس مجلس نوین در کشور اشتغال مستقیم۱۴۳ هزار نفر در صنعت پتروشیمی اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت افتتاح دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه‌ شهید چمران توصیه‌هایی برای پیشگیری از افزایش فشار خون چالش ورود ماشین آلات معدنی جدید به معادن مجوز مجلس به شناورسازی تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه ها تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان اخذ مجوز ۲ خط تراموا در تهران بخشنامه‌ای برای سرکوب صادرکننده به نفع واردکننده تداوم رکود در سیاست‌های ارزی صادرات فولاد تعطیلی شنبه‌ها باعث افزایش مراودات اقتصادی با جهان راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان وضعیت قرمز پرسپولیس در حساس‌ترین هفته‌های لیگ رای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در مورد استقلال و پرسپولیس انتشار کارت امتحانات نهایی از امشب حضور واگن‌های چینی از بهمن ماه در تهران جزئیات معاملات مسکن شهر تهران در سال جدید مکاتبه با موزه کویت برای استرداد تابلوی مظفرالدین شاه ساخت ۴۹ کیلومتر مترو در ۳۲ ماه اخیر افزایش صادرات صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار افزایش عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به ۵.۲ همت تاثیر مصرف کافئین قبل از خواب بر سلامتی اعلام قیمت تمام شده اتوبوس‌های چینی از سوی شهردار تهران اصلاح جداول بودجه ۱۴۰۳ ضرورت تصویب تفریغ بودجه در شورای شهر نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه ۱۴۰۱ تعطیلی شرکت‌های فولادی با تداوم روند فعلی فولاد ایران در بازارهای جهانی کاهش نرخ تورم سالانه به ۳۸.۸ درصد نفت باعث غفلت از معادن استان خوزستان موافقت مجلس با کاهش ساعت کاری کارمندان دولت

9

با مصرف سبوس برنج فاکتورهای حیاتی بدن را تنظیم کنید

  • کد خبر : 59420
  • 28 خرداد 1400 - 11:58
با مصرف سبوس برنج فاکتورهای حیاتی بدن را تنظیم کنید
برنج یک گیاهی است لایه بیرونی دانه ، سَبوس نام دارد و روغن به دست آمده از آن برای مصارف دارویی کاربردهای بسیاری دارد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، همان‌طور که می‌دانید برنج یکی از غلات پرمصرف در جهان است. غله‌ای پرویتامین و مقوی با ارزش غذایی بالا که پیروجوان نیاز به استفاده از خاصیت‌های ارزشمند تغذیه‌ای آن دارند. جالب است بدانید که ارزش این غله پرطرفدار به سبوس آن نیز سرایت کرده‌ است. در این مقاله به این نکته می‌پردازیم که سبوس برنج چیست و چه خواصی دارد.

سبوس در اصل، لایه نازک و غلاف محافظ دانه برنج است که پس از فراوری از آن جدا می‌شود. البته سبوس، لایه دوم برنج به حساب می‌آید. لایه اول آن بسیار سفت و محکم است و تقریباً ارزش غذایی ندارد. زمانی که لایه محافظ و خارجی از برنج جدا می‌شود، تقریباً تمامی ارزش غذایی برنج از دست می‌رود و در واقع سبوس برنج است که ارزش غذایی سرشاری دارد.

سبوس حاوی فیتوسترول،‌ آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌های متنوع گروه بی، اسیدهای چرب، ویتامین ایی، فیبر بالا و مقادیری کربوهیدرات است. پروتئین، نشاسته، مواد معدنی، اسیدفیتیک، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، روی، مس و سلنیوم نیز از جمله مواد ارزشمند در سبوس برنج است که از آن یک فرآورده شگفت‌انگیز ساخته و خواص بی‌نظیری دارد.

سبوس برنج میزان قندخون را کاهش می‌دهد و برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است.

با مصرف سبوس برنج فشارخون را کاهش می‌دهید.

این ماده میزان گلبول‌های خون را در بیماران مبتلا به کم‌خونی تنظیم می‌کند.

عملکرد ذهن را ارتقا ‌داده و سبب تقویت حافظه می‌شود.

استفاده منظم و بجا از سبوس برنج به تسهیل عملکرد کبد می‌انجامد.

خواص و مزایای سبوس برنج

ضد سرطان :

مصرف سبوس برنج، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. این ماده غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلف است. این ترکیبات می‌توانند باعث توقف رشد یا حتی نابودی سلول‌های سرطانی شوند و خطر ابتلا به آن را کاهش دهند.

درمان یبوست:

سبوس برنج دارای فیبر فراوان است و در نتیجه برای درمان یبوست مفید است.

پیشگیری از پوکی استخوان:

این ماده غذایی به علت داشتن مقادیر بسیار زیادی از منگنز و فسفر می‌تواند در جلوگیری از پوکی استخوان مفید باشد. به همین دلیل مصرف آن برای کودکان و نوجوانان توصیه شده است.

تقویت کننده اعصاب:

مصرف روزانه برنج سبوس دار برای تقویت اعصاب، کاهش استرس و اضطراب روزانه مفید است. تقریبا تمام ویتامین‌های گروه B در سبوس وجود دارد. همچنین مصرف آن موجب رفع افسردگی و از بین رفتن ضعف اعصاب می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=59420
  • 19 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.