تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

معرفی برترین موزه‌ها در ۳۰ اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی کاهش شدید دما در تهران رشد درآمد حوزه شهری نشان اعتماد مردم به دوره ششم مدیریت شهری ظهور رقیب جدید برای ایران در بازار میلگرد شوراها مددکار مدیران شهری مجلس یازدهم مؤسس مجلس نوین در کشور اشتغال مستقیم۱۴۳ هزار نفر در صنعت پتروشیمی اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت افتتاح دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه‌ شهید چمران توصیه‌هایی برای پیشگیری از افزایش فشار خون چالش ورود ماشین آلات معدنی جدید به معادن مجوز مجلس به شناورسازی تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه ها تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان اخذ مجوز ۲ خط تراموا در تهران بخشنامه‌ای برای سرکوب صادرکننده به نفع واردکننده تداوم رکود در سیاست‌های ارزی صادرات فولاد تعطیلی شنبه‌ها باعث افزایش مراودات اقتصادی با جهان راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان وضعیت قرمز پرسپولیس در حساس‌ترین هفته‌های لیگ رای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در مورد استقلال و پرسپولیس انتشار کارت امتحانات نهایی از امشب حضور واگن‌های چینی از بهمن ماه در تهران جزئیات معاملات مسکن شهر تهران در سال جدید مکاتبه با موزه کویت برای استرداد تابلوی مظفرالدین شاه ساخت ۴۹ کیلومتر مترو در ۳۲ ماه اخیر افزایش صادرات صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار افزایش عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به ۵.۲ همت تاثیر مصرف کافئین قبل از خواب بر سلامتی اعلام قیمت تمام شده اتوبوس‌های چینی از سوی شهردار تهران اصلاح جداول بودجه ۱۴۰۳ ضرورت تصویب تفریغ بودجه در شورای شهر نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه ۱۴۰۱ تعطیلی شرکت‌های فولادی با تداوم روند فعلی فولاد ایران در بازارهای جهانی کاهش نرخ تورم سالانه به ۳۸.۸ درصد نفت باعث غفلت از معادن استان خوزستان موافقت مجلس با کاهش ساعت کاری کارمندان دولت

3

احتمال خطر مرگ ناشی از کرونا در افراد مبتلا به آلزایمر

  • کد خبر : 58297
  • 15 خرداد 1400 - 15:58
احتمال خطر مرگ ناشی از کرونا در افراد مبتلا به آلزایمر
در تازه‌ترین مطالعه‌ای که دانشمندان برزیلی انجام دادند مشخص شد که بیماری آلزایمر باعث تشدید احتمال ابتلا به ویروس کرونا و مرگ ناشی از آن می‌شود.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، اختلالات نورودژنراتیو که باعث زوال عقل می‌شوند، خطر ابتلا به کووید-۱۹ شدید و مرگ ناشی از بیماری را افزایش می‌دهند. برای افراد مبتلا به آلزایمر خطر سه برابر بیشتر است.

طبق مطالعه‌ای که محققان دانشگاه سائوپائولو (USP) و موسسه بوتانتان با همکاری دانشگاه فدرال ریودوژانیرو (UFRJ) در برزیل انجام دادند، این می‌تواند در افراد بالای ۸۰ سال، شش برابر بیشتر باشد.

سرجیو ورجوفسکی-آلمیدا، محقق اصلی این پروژه و استاد موسسه شیمی USP گفت: ما دریافتیم که همه دلایل زوال عقل عوامل خطرزا برای شدت و مرگ در کووید-۱۹ هستند و این خطرات برای بیماران آلزایمر بیشتر است.

در کنار سایر بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و سرطان، یکی از دلایل مهم، سن است؛ بیماران مبتلا به زوال عقل بیشتر عمر می‌کنند و بسیاری از آن‌ها در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند که خطرات عفونت و انتقال ویروس بیشتر است. با این حال قبلا هیچ مطالعه‌ای برای کشف این که آیا افراد مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو که باعث زوال عقل مانند آلزایمر و پارکینسون می‌شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا  به شکل حاد یا مرگ هستند، انجام نشده است. نه از این بیماری و نه هیچ بیماری دیگری تاکنون این نتیجه حاصل نشده است که آیا پیری این خطر را افزایش می‌دهد یا خیر.

برای پاسخ به این سوالات، محققان داده‌های مربوط به تشخیص مثبت، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید-۱۹ را در گروهی از ۱۲ هزار و ۸۶۳ بیمار بالای ۶۵ سال که آزمایش کرونای مثبت یا منفی داشتند، بررسی کردند.

از حدود ۱۳۰۰۰ نفر، ۱ هزار و ۱۶۷ آزمایش RT-PCR برای کووید-۱۹ مثبت بود. برای کنترل احتمال مرتبط بودن با افراد بدون علامت جوان که آزمایش نشده‌اند، محققان افراد ۴۹-۶۵ ساله را حذف کردند و فقط افراد ۶۶ ساله و بالاتر را مورد مطالعه قرار دادند.

تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که همه دلایل زوال عقل به ویژه آلزایمر، عوامل خطر برای شدت بیماری و مرگ در مورد بیماران بستری در بیمارستان، بدون در نظر گرفتن سن است. آلزایمر به طور خاص خطر بستری شدن در بیمارستان را در مقایسه با بیماری‌های مزمن افزایش نمی‌دهد، با این حال پس از بستری شدن در بیمارستان، بیماران آلزایمر در مقایسه با بیمارانی که آلزایمر ندارند، سه برابر خطر ابتلا به کووید-۱۹ شدید یا مرگ ناشی از بیماری را داشتند. در بیماران آلزایمری بالای ۸۰ سال این خطر شش برابر بیشتر از بیماران گروه‌های سنی جوان بود.

سرجیو ورجوفسکی-آلمیدا گفت: برخی از عواملی که هنوز مشخص نشده است، استعداد بیماران آلزایمر را برای ابتلا به کووید-۱۹ شدید و مرگ بر اثر بیماری ویروسی افزایش می‌دهد. نتایج مطالعه ما نیاز به توجه ویژه به این بیماران هنگام بستری شدن در بیمارستان را نشان می‌دهد.

فرضیه‌های تشخیصی

یک توضیح احتمالی برای نتایج مشاهده شده این است که شرایط التهابی مزمن یا معلولیت پاسخ‌های ایمنی بدن به دلیل پیری سیستم ایمنی بدن (ربودن سیستم ایمنی) ممکن است آسیب پذیری این بیماران را افزایش دهد و ظرفیت آن‌ها را برای پاسخ موثر به عفونت توسط ویروس کاهش دهد.

فرضیه دیگر این است که آلزایمر نفوذپذیری سد خونی مغزی را تغییر داده و باعث می‌شود عفونت سیستم عصبی مرکزی بیشتر شود.

تحقیقات اخیر نشان داده است سارس-کوو ۲ قادر است از طریق مخاط بویایی به سیستم عصبی مرکزی حمله کند که وجود ویروس در این منطقه منجر به پاسخ ایمنی التهابی موضعی می‌شود. همین مطالعه ویروس را در ساقه مغز که مرکز کنترل اولیه قلب و عروق و تنفس را تشکیل می‌دهد، شناسایی کرد و این احتمال را عنوان کرد که عفونت سیستم عصبی مرکزی ممکن است باعث وخیم شدن یا تشدید مشکلات تنفسی و قلبی عروقی در بیماران کووید-۱۹ شود.

سرجیو ورجوفسکی-آلمیدا گفت: ما  ژنوم این بیماران را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهیم داد تا دریابیم ژن‌هایی که جهش یافته‌اند ممکن است در افزایش خطر کووید-۱۹ شدید و مرگ بیماران آلزایمر نقش داشته باشند یا خیر.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=58297
  • 19 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.