تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

1

کاهش کارآمدی در دوره پنجم مدیریت شهری

  • کد خبر : 57348
  • 04 خرداد 1400 - 10:45
کاهش کارآمدی در دوره پنجم مدیریت شهری
کارشناس مدیریت شهری بیان کرد: انتصاب افراد اصلح و نظارت و حمایت از آنها دو عامل اصلی در پیروزی و موفقیت مدیریت هستند، موضوعی که به نظر می‌رسد در شهرداری تهران حالتی طنزگونه وبیشتر به بازی‌های کودکانه شبیه است. 

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، سیدهومان حسینی کارشناس مدیریت شهری درباره موضوع انتصابات در دوره پنجم مدیریت شهری اظهارداشت: در عالم مدیریت فدراسیون فوتبال آلمان را یکی از سرآمدان می‌دانند و آن را به عنوان یک نمونه موفق درمحافل مدیریت ورزشی و غیر ورزشی معرفی می‌کنند. این فدراسیون به واسطه نظم، نظارت و تداوم مدیریت تقریبا به تمام موفقیت‌های ممکن در فوتبال دست یافته و از آن مهم تر کادرسازی موفقش در ایجاد تیم‌های پایه به عنوان پشتیبان تیم بزرگسالان از آنها الگویی انکارناپذیر ساخته است.

وی ادامه داد: فدراسیون فوتبال آلمان از سال ۱۹۰۵ تا سال ۲۰۰۴ فقط هفت مدیر داشته است و این ایستایی مدیریت باعث چنین موفقیت‌های شگرفی شده است. از این مثال ورزشی که بگذریم نمونه‌های بیشماری را می‌توان در صنعت،‌بانکداری،گردشگری و … یافت که تداوم مدیریت در آنها باعث نوآوری‌های بزرگی شده که هم باعث ارتقای ارزش برند و اشتهار محصولاتشان شده و هم باعث افزایش کیفیت خدمات به استفاده کنندگان آن در جوامع مختلف و شهروندانشان شده است.

این کارشناس مدیریت شهری افزود: بنابراین دوام و ایستایی مدیریت یکی از بدیهی‌ترین لوازم پیشرفت، توسعه و موفقیت است که در تمام صنایع، سازمان‌ها و جوامع حاکم است.از سوی دیگر نظم و نظارت پذیری به عنوان دیگر لوازم توسعه مدیریت نیز در بستر همین ماندگاری مدیریت استقرار بهتری خواهند یافت.

وی اذعان کرد: شهرداری تهران به عنوان یک سازمان خدمت‌رسان بزرگ، بیش از هر سازمان دیگر نیازمند استقرار نظم و نظارت است که آن نیز تنها در سایه تداوم مدیریت مدیرانش قابل تحقق است.پرواضح است که قبل از انتصاب مدیران ضرورتاً باید توانمندی آنها برای مناصب مورد تصدی به دقت بررسی شود و آنچنانکه قانون اساسی،سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون استخدام کشوری و قانون مدیریت خدمات کشوری تاکید کرده اند،مناصب مدیریتی به فراخور استعداد و توانمندی شایستگان بطور عادلانه به آنها واگذار گردد.

حسینی تصریح کرد: در دوره پنجم مدیریت شهری شرایطی بر انتصابات مدیریت‌های عالی شهرداری(مدیرکلی و بالاتر)حاکم بوده که نه تنها نشانه ای از معیار های علمی و مشابهت با نمونه های موفق نداشته که فرسنگ‌ها نیز با آن فاصله دارد.

وی خاطرنشان کرد: تا اسفند ۹۹ در شهرداری تهران(بدون درنظر گرفتن معاونت ترافیک و پست قائم مقامی در شهرداری تهران) به ازای ۱۰۹ پست مدیریتی عالی حدود ۲۲۴ حکم صادر شده که میانگین عمر هر یک از این پست‌ها حدود ۱۴٫۲۶ ماه بوده است. بعنوان نمونه در معاونت‌ امور مناطق میانگین عمر هر پست ۱۳٫۱۶ و میانگین عمر پست برای شهرداران مناطق ۱۷٫۵۶بوده است که بسیار تاسف برانگیز است و تاسف بارتر آنکه مدیریت واحدهای نظارتی شهرداری همراه با تغییر سه باره شهردار تهران دستخوش تغییر و جابجایی شده است.

حسینی تصریح کرد: وضعیت در سایر معاونت‌های شهرداری نیز نشان دهنده همین شرایط تأسف بار است به صورتی که عمر احکام صادره برای مدیریت‌های مدیرکل و بالاتر در معاونت مالی و اقتصاد شهری ۱۴٫۸ ماه، در معاونت اجتماعی و فرهنگی ۱۳٫۹۴ ماه و تنها در معاونت های عمران و خدمات شهری قدری ثبات مدیریت وجود داشته و میانگینی دو ساله را نشان می دهد.

وی ادامه داد: ملاحظه همین آمار ساده می‌تواند بخوبی نشان دهد که چرا در شهرداری کارآمدی کاهش یافته است و میل به فساد رو به فزونی گرفته است. انتصاب افراد اصلح و نظارت و حمایت از آنها دو عامل اصلی در پیروزی و موفقیت مدیریت هستند،موضوعی که به نظر می‌رسد در شهرداری تهران حالتی طنزگونه پیدا کرده و انتصابات شهرداری در دوره پنجم مدیریت شهری را به بازی‌های کودکانه شبیه ساخته است.

این کارشناس مدیریت شهری اظهارداشت: نه در مرحله انتصاب، تمام شایستگان به‌ویژه کارمندان باسابقه شهرداری در معرض انتخاب و گزینش بودند و نه بخاطر وضعیت ناپایدار شهرداری نظارت بر فرآیندها بدرستی انجام شده و نه حتی بخاطر رویه و جو حاکم بر شهرداری و شورای شهر،مدیران اجرایی منصوب شده سیاسی در اقدامات اجرایی خود مورد حمایت لازم بوده اند.

حسینی افزود: بنابراین بسیار ساده می‌توان نتیجه گرفت،مدیرانی که از یک طرف می‌دانند عمر مدیریت‌شان کوتاه است و از طرف دیگر چون بدون رعایت الزامات جاری و عمدتا از مجاری سیاسی منصوب شده‌اند و در مواقع خاص مورد حمایت نخواهند بود، ناگزیر واگرایی، ضعف مدیریت و ناکارآمدی و به ویژه شکل‌گیری فساد،نتیجه طبیعی و بدیهی چنین انتصابات غیرمسئولانه‌ای خواهد بود.امری که احتمالا باعث اتلاف منابع فراوانی شده و ظاهرا نهاد مهمی چون شهرداری پایتخت را به مثابه محلی برای پر کردن رزومه کاری سیاسیون تبدیل کرده است.

وی در پایان یادآور شد: شایسته است مسوولان شهری دوره پنجم نسبت به این ضعف بزرگ پاسخگو بوده و آیندگان نیز نسبت به این نقیصه که در حکم پرتگاهی برای مدیریت شهری پایتخت است هوشیار باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=57348
  • 19 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.