تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت فرزندان مادران استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اجرای مجدد دوچرخه‌سواری در سه‌شنبه‌ها برگزاری رویداد بزرگ دشت غذا در تهران افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ماه کاهش دما شدید هوای تهران در روز پنجشنبه کاهش تقاضا عامل کاهش قیمت محصولات فولادی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران رکود صنعت فولاد با قیمت‌های دستوری اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ در مجلس هزاران میلیارد تومان از اموال تهران درحال از بین رفتن

3

تمامی تقاضای نیروگاه‌ها به گاز تامین شده

  • کد خبر : 57273
  • 03 خرداد 1400 - 10:25
تمامی تقاضای نیروگاه‌ها به گاز تامین شده
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز در خصوص چرایی قطعی برق بیان کرد: ما گازی که وزارت نیرو درخواست کرده را تمام و کمال تحویل دادیم و موضوع خاموشی را باید در وزارت نیرو جستجو کنید.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز با اشاره به عملکرد وزارت نفت در تامین گاز نیروگاه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر نیروگاه‌ها مطابق برنامه وزارت نیرو در حال دریافت گاز هستند و ما هیچ کمبودی در تحویل گاز به نیروگاه‌ها نداریم. در روزهای گذشته ما حدود ۲۴۵ میلیون متر مکعب در روز گاز به نیروگاه‌ها تحویل دادیم و برای گازرسانی به نیروگاه‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: تامین سوخت نیروگاه‌ها تماما با گاز صورت می‌گیرد و نفت کوره و گازوئیل سهمی در سبد سوخت نیروگاه‌ها ندارند. ظرفیت شبکه گازرسانی نیز مناسب بوده و مشکلی در تولید، انتقال و مصرف گاز در نیروگاه‌ها نیست.

جولایی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی قطعی برق افزود: ببینید ما گازی که وزارت نیرو درخواست کرده است را تمام و کمال تحویل دادیم. مثلا در دو روز گذشته میزان گاز ارسالی به نیروگاه‌ها به ترتیب ۲۴۳ و ۲۴۵ میلیون متر مکعب در روز بوده است. لذا موضوع خاموشی را باید در وزارت نیرو جستجو کنید.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز تصریح کرد: در بحث تولید گاز نیز مشکلی وجود ندارد و الان روزانه ۷۳۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود که از این مقدار ۶۸۰ میلیون متر مکعب آن به عنوان گاز شیرین در شبکه تزریق می‌شود. در شرایط فعلی اگر نیروگاه‌ها به گاز بیشتری نیاز داشته باشند، حتی این امکان وجود دارد که تولید گاز را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: نسبت به سال گذشته مصرف گاز در نیروگاه‌ها افزایش داشته است. در بعضی مناطق افزایش ۵۰ درصدی تحویل گاز به نیروگاه‌ها را شاهد بودیم و به خصوص در مناطق شمالی میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در سال جاری افزایش قابل توجهی داشته است.

جولایی اظهار داشت: شرکت گاز هیچگونه محدودیتی در تحویل گاز به نیروگاه‌ها ندارد و می‌تواند حتی از ارقام ۲۴۵ نیز گازی بیشتری را تحویل بدهد منتها الان دیگر نیروگاهی موجود نیست که نیاز به گاز داشته باشد وگرنه اگر نیروگاه باشد ما باز هم می‌توانیم گاز را تحویل دهیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: قطعا باید برای ساخت نیروگاه‌ها برنامه‌ریزی شود تا بتواند مشکل کمبود تولید برق را حل کند، اما مهم‌تر از این موضوع افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها است. یعنی ما باید نیروگاه‌هایی با بازدهی مطلوب داشته باشیم.

وی ادامه داد: نیروگاه‌ها وقتی راندمان پایینی داشته باشند هر چقدر گاز تحویل دهیم، بخش اعظم آن از بین می‌رود بدون اینکه برقی تولید شود. همچنین بر روی سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف نیز باید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد.

جولایی افزود: دلیل قطعی برق در زمستان سال گذشته با خاموشی‌ها در تابستان کاملا متفاوت است. در زمستان به دلیل مصرف بالای گاز در بخاری‌ها و وسایل گرمایشی در بخش خانگی و تجاری، امکان تامین همه سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها به صورت گاز نبود و وزارت نفت بخشی از نیاز نیروگاه‌ها را با سوخت مایع تامین می‌کرد. ترجیح نیروگاه‌ها نیز به استفاده از گاز بود تا سوخت مایع، به همین دلیل شاهد قطعی برق بودیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: اما در تابستان و روزهای گرم سال به دلیل استفاده مردم از وسایل سرمایشی مثل کولر گازی، مصرف برق افزایش می‌یابد به گونه‌ای که پیک مصرف از پیک تولید بیشتر می‌شود. لذا دلیل قطعی برق در دو بازه زمانی متفاوت بوده است. یعنی در زمستان افزایش مصرف گاز و در تابستان افزایش مصرف برق دلیل خاموشی بوده است.

جولایی جولاییدرباره ارتباط خاموشی‌های اخیر با توافق پاریس اظهار داشت: واقعیت بنده در جریان این موضوع نیستم و با توجه به شرایط تصمیمات خودمان را برای تامین نیاز مردم می‌گیریم. در بحث تولید و تحویل گاز به نیروگاه‌ها ما هیچ محدودیتی نداریم و هر چقدر که نیروگاه‌های داخلی ما توان داشته باشند به آنها گاز می‌دهیم و اصلا موضوعاتی مثل توافق‌نامه پاریس در این شرایط مطرح نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان جمع‌بندی ۱- ما در حال حاضر به میزان نیاز نیروگاه‌ها گاز تحویل می‌دهیم ۲- درخواست بیشتری نیز از طرف نیروگاه‌ها برای دریافت گاز نداشته‌ایم چون همه آنها گاز موردنیاز خود را دریافت کرده‌اند ۳-اگر نیروگاه‌ها به گاز بیشتری نیاز داشته باشند ما قدرت مانور مناسبی برای افزایش گاز تحویلی به نیروگاه‌ها حتی در شرایط پیک فعلی داریم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=57273
  • 64 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.