به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: در کشور با توجه به اینکه بازار خودرو انحصاری است و شرایطی مثل تعرفهگذاری و تحریمها را داریم و نمی توانیم خودرویی را وارد کنیم، بازار در اختیار خودروسازان داخلی قرار گرفته است و با این استدلال شورای رقابت وارد شده و این توضیح داده میشود که چون بازار انحصاری است، دولت باید قیمت گذاری آن را انجام دهد و باید به فکر منافع عموم مردم باشد.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: حال برای اینکه منافع مردم ضایع نشود، باید قیمت گذاری دستوری انجام دهیم، در حالی که همین قیمتگذاری دستوری باعث میشود منافع مردم ضایع شود،زیرا از وقتی که قیمت گذاری دستوری شد، قیمت با افزایش عرضه کاهش پیدا نکرد.
وی ادامه داد: زمانی که تقاضا در بازار زیاد بود، قیمت گذاری دستوری اجرایی شد و قیمت خودرو در بازار افزایش پیدا کرد، در نتیجه باعث شد حق مصرف کننده ضایع و دلال بازی رونق بگیرد.
این کارشناس صنعت خودرو اذعان کرد: رویکرد دیگر برای سر و سامان دادن به بازار خودرو طرح قرعه کشی است که به نوعی حق مصرف کننده را ضایع میکند، به این شکل که قرعه کشی تقاضای کاذب به وجود آورده است، یعنی مصرف کننده واقعی به خودرو نمیرسد بلکه تودهای از افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند، در این قرعه کشیها شرکت و بخت خود را آزمایش میکنند.
خلخالی تصریح کرد: قرعه کشی این باعث میشود تقاضای واقعی نداشته باشیم و در مقابل تقاضا تحریک شده و شاهد این باشیم که تقاضای بالایی در مقابل عرضه پایین ایجاد شود.
کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: اگر راهی که تمام دنیا میروند را برویم، بسیار بهتر است که به تولید کننده اجازه دهیم کالای خود را در بازار با قیمتی که خود تشخیص میدهد، به فروش برساند این کار باعث میشود که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو تحریک شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که دانش فنی وجود دارد، میتوانیم شاهد خودروسازیهای نو ظهوری باشیم که بر اساس دانش فنی خود خودرو تولید می کنند و این صنعت برایشان جذابیت دارد و با افزایش خودروسازان عرضه افزایش و قیمت هم کنترل میشود.
انتهای پیام/