تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

معرفی برترین موزه‌ها در ۳۰ اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی کاهش شدید دما در تهران رشد درآمد حوزه شهری نشان اعتماد مردم به دوره ششم مدیریت شهری ظهور رقیب جدید برای ایران در بازار میلگرد شوراها مددکار مدیران شهری مجلس یازدهم مؤسس مجلس نوین در کشور اشتغال مستقیم۱۴۳ هزار نفر در صنعت پتروشیمی اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت افتتاح دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه‌ شهید چمران توصیه‌هایی برای پیشگیری از افزایش فشار خون چالش ورود ماشین آلات معدنی جدید به معادن مجوز مجلس به شناورسازی تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه ها تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان اخذ مجوز ۲ خط تراموا در تهران بخشنامه‌ای برای سرکوب صادرکننده به نفع واردکننده تداوم رکود در سیاست‌های ارزی صادرات فولاد تعطیلی شنبه‌ها باعث افزایش مراودات اقتصادی با جهان راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان وضعیت قرمز پرسپولیس در حساس‌ترین هفته‌های لیگ رای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در مورد استقلال و پرسپولیس انتشار کارت امتحانات نهایی از امشب حضور واگن‌های چینی از بهمن ماه در تهران جزئیات معاملات مسکن شهر تهران در سال جدید مکاتبه با موزه کویت برای استرداد تابلوی مظفرالدین شاه ساخت ۴۹ کیلومتر مترو در ۳۲ ماه اخیر افزایش صادرات صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار افزایش عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به ۵.۲ همت تاثیر مصرف کافئین قبل از خواب بر سلامتی اعلام قیمت تمام شده اتوبوس‌های چینی از سوی شهردار تهران اصلاح جداول بودجه ۱۴۰۳ ضرورت تصویب تفریغ بودجه در شورای شهر نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه ۱۴۰۱ تعطیلی شرکت‌های فولادی با تداوم روند فعلی فولاد ایران در بازارهای جهانی کاهش نرخ تورم سالانه به ۳۸.۸ درصد نفت باعث غفلت از معادن استان خوزستان موافقت مجلس با کاهش ساعت کاری کارمندان دولت

3

اولویت‌ها معطوف به رفع بحران

  • کد خبر : 53109
  • 10 فروردین 1400 - 12:54
اولویت‌ها معطوف به رفع بحران
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: معتقدم ضعف‌ها را باید پذیرفت، اما با همه مشکلات هیچ خدمتی در شهرداری تهران متوقف نشد، کسی نمی‌دانست کرونا خواهد آمد، اولویت‌ها دیگر معطوف به رفع بحران خواهد بود.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص چرایی عدم تحقق بودجه سال ۹۹ و مشکل کمبود اعتبارات مالی و بحث‌هایی که پیرامون ناکارآمدی در مدیریت شهری مطرح شده، اظهار داشت: من نمی‌خواهم اشکالات موجود را منکر شوم، چون بالاخره در بخش‌های مختلف ضعف‌هایی هم وجود دارد و نمی‌شود گفت ما بهترین هستیم. کسی چنین ادعایی را ندارد، اما چند عامل واقعی را باید در نظر گرفت، به چه چیزی ناکارآمدی گفته می‌شود، مثلا در نظر بگیریم در خدمات شهری و مساله جمع آوری زباله و رفت و روب کار‌هایی که انجام می‌شود حجم کار افزایش پیدا کرده و شاید در دوره کرونا حتی خطرناک‌تر هم شده است. مثلا زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها یا خدماتی که در بهشت زهرا ارائه می‌شود را در نظر بگیریم الان به دلیل کرونا چند برابر تعداد فوتی‌های ما بیشتر شده است.

وی افزود: پس هم باید نیرو افزایش پیدا کند و هم زمان کار و میزان خدمات دهی و هزینه‌های اضافی مثل ضدعفونی کردن و نیرو اضافه کردن و افزایش دستمزد مسائلی است که به ما تحمیل شده درحالی که قبلا این وضعیت را نداشتیمو کار خدمت رسانی در این حوزه‌ها خطرناک هم شده و احتمال خطر جانی هم هست، درحالی که قبلا این خطرات وجود نداشت اما آیا تا الان مثلا کسی آمده بگوید خدمات شهرداری در بهشت زهرا بد بوده؟ هیچ کس این را نگفته است، امروز همه اذعان دارند بهترین عملکرد در دوره کرونا با وجود همه مشکلات و با همه بی مهری‌های صورت گرفته نسبت به مدیریت شهری انجام شده است. این در شرایطی است که مثلا دولت هیچ کمکی به ما نکرده و برای مقابله با کرونا اعتبار تصویب کردند و یک ریالش را هم به شهرداری ندادند.

عضو شورای شهر تهران اذعان داشت: شهرداری باید به تنهایی همه این‌ها را تامین می‌کرد درحالی که پیش بینی نشده بود و کسی نمی‌دانست کرونا خواهد آمد و اینکه در اثر شیوع کرونا به یکباره در بخشی هزینه‌ها بالا رفته دست شهرداری نبوده و از قبل هم کسی نمی‌دانسته که قرار است چنین حادثه‌ای رخ دهد، ما الان بودجه را برای سال ۱۴۰۰ نوشته ایم بعد به یکباره ممکن است خدای ناکرده در این سال جدید سیل، زلزله یا اتفاقی شبیه این رخ دهد، در این صورت آن بودجه‌ها به هم خواهد خورد و اولویت‌ها عوض خواهد شد، درواقع اولویت‌ها دیگر معطوف به رسیدگی و رفع آن بحران خواهد بود.

علیخانی با بیان اینکه الان اولویت ما کرونا است، خاطرنشان کرد: این بیماری خواه ناخواه تاثیرش را روی مسائل شهری گذاشته است و از جمله در کاهش درآمد تاثیر بسزایی گذاشته است، ما در بودجه درآمد را پیش بینی کرده ایم اما وقتی مسافران حمل و نقل عمومی در ابتدای شیوع کرونا به یک سوم کاهش پیدا کرد و الان هم به پنجاه درصد رسیده درآمد هم اول یک سوم شده بود و الان پنجاه درصد شده است. به همین خاطر فقط در حوزه حمل و نقل ماهانه صد میلیارد تومان به شهرداری خسارت وارد شده است. این موارد چیز‌هایی نبود که ما در بودجه لحاظ کرده باشیم، چون کسی نمی‌دانست چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی ادامه داد: اگر همه چیز طبیعی باشد و تحریم‌های ترامپ نباشد و تورم به چهل یا پنجاه درصد نرسد و همه چیز عادی باشد این ادعا درست خواهد بود و بودجه باید عین پیش بینی محقق شود و درآمد و هزینه باید مطابقت داشته باشد، اما وقتی سلسله‌ای از اتفاقات همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد دیگر این تغییرات دست من و شما نیست و اولویت‌ها هم می‌تواند تغییر کند، بنابراین من معتقدم با اینکه ضعف‌ها را هم باید پذیرفت، اما خوشبختانه با همه مشکلات هیچ خدمتی در شهرداری تهران نه تنها متوقف نشد بلکه در جا‌هایی افزایش هم پیدا کرد. مثلا در حمل و نقل عمومی خیلی از پرسنل و رانندگان حمل و نقل خود شهرداری دچار بیماری کرونا شدند، اما هیچ وقت خدمات شهرداری در این بخش‌ها تعطیل نشد و همچنان هم ادامه دارد. هرچند آن چیزی که ما دلمان می‌خواهد نیست، اما به هرحال با همه مشکلات به این خدمات خللی وارد نشد و خدمات شهرداری به نحو احسن در حال انجام است.

علیخانی ضمن اشاره به اشکالات قانونی گفت: یک جا‌هایی قوانین ما اشکالاتی دارد که یا الزام آور نیست یا اگر اجرا نشود برای کسی خیلی مهم نیست. مثلا هم در قضیه آلودگی هوا و هم در حمل و نقل عمومی قوانین خوب زیادی داریم. در بعضی جا‌ها در قانون آمده که مثلا دولت می‌تواند در مورد ز به شهرداری تهران کمک کند. این می‌تواند به این صورت تفسیر می‌شود که ما می‌توانیم انجام دهیم یا ندهیم. اما به صراحت در قانون نیامده که دولت موظف به انجام این کار است. آن جایی که به صراحت آمده باشد دولت موظف است و قانون الزام آور می‌شود؛ بنابراین قانون می‌تواند با همین تعابیری نظیر می‌تواند شل بشود و قاطعیت نداشته باشد.
‌وی با بیان اینکه دولت امروز به اندازه کافی مشکل دارد ادامه داد: درواقع آن‌ها هم با همین مشکلاتی که ما در مدیریت شهری داریم مواجه هستند. این مشکلات به این خاطر است که آن زمانی که درآمد وجود داشته و اوضاع خوب بوده اعتبارات شهرداری را نداده اند. حالا که دیگر وضعیت سختی پیش آمده و شاهد انباشت بدهی‌ها هستیم ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دولت به یکباره سی یا چهل هزار میلیارد بدهی اش را به شهرداری بدهد. البته الان واقعا هم نمی‌تواند این کار را بکند. سال ۹۹ دولت برای یارانه بلیط مترو و اتوبوس روی هم بیست میلیارد به شهرداری داده است. درحالی که باید هزار میلیارد می‌داد. درواقع دولت منابعی را به شهرداری می‌دهد، اما آنقدر این اعتبارات جزئی هستند که هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: این البته درست است که اگر قوانین الزام آور باشد می‌توان امیدوار بود که این کار پیش برود. اما اگر قانون الزام آور نباشد اصلا اجرا نمی‌شود. نمونه‌های زیادی از قوانینی که اجرا نمی‌شود وجود دارد. مثلا نود درصد از همین تکالیفی که دولت نسبت به مدیریت شهری داشته هیچ وقت اجرا نشده و بعید هم می‌دانم که با این روند کنونی به سرانجام مطلوبی برسد. تنها یک راه وجود دارد آن هم این است که مجلس در قانون بودجه دولت را برای پرداخت بدهی‌هایی که به شهرداری‌ها دارد موظف کند و ردیفی در بودجه پیش بینی کند که طبق آن دولت سالانه فلان مبلغ از این بدهی‌ها را به شهرداری‌ها به صورت قسطی پرداخت کند. این هم اقدامی است که صرفا از عهده مجلس بر می‌آید.

علیخانی در پایان درخصوص تجهیز حمل و نقل عمومی از طریق طرح تی او دی تشریح کرد: تعریف تی او دی توسعه بر محور حمل و نقل عمومی است. طبق این طرح حمل و نقل عمومی اصل در نظر گرفته می‌شود و توسعه بر محور آن اتفاق می‌افتد. بر این اساس ابتدا زیرساخت‌ها طراحی می‌شود که یکی از این زیرساخت‌ها هم حمل و نقل عمومی است. وقتی این طراحی انجام بگیرد جایی که باید ایستگاه، مدرسه و ادارات ساخته شود در اصول شهرسازی مشخص می‌شود. در کنار این محل ایجاد فضای سبز و مراکز درمانی و همه این موارد مشخص می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=53109
  • 28 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.