تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد اقتصاد دانش‌بنیان عامل مشارکت مردم در جهش تولید رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران سازمان برنامه مکلف به بستن حساب‌های فرعی دستگاه‌ها تمدید مهلت نوبت سوم کالابرگ افزایش شدید اجاره مسکن برای مستاجران ضرر شدید در کمین فولادسازان ایران افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم کشف منابع جدید نفت و گاز در ایران جزئیات احداث پایانه و پارکینگ ورزشگاه تختی در خط ۷ مترو افتتاح ۵ مددسرا و ۱۰ مرکز جامعه‌پذیری تا پایان سال ضرورت ایجاد انگیزه برای ساخت هتل در تهران مأموریت‌های جدی مدیریت شهری در سال ۱۴۰۳ تاثیر داروهای استنشاقی بر درمان آسم ۱۶ کشور در لیست جدید لغو روادید ضروزت توسعه زیرساخت‌های ورزش شهروندی در مناطق جنوبی پایتخت ایران صادرکننده خدمات نفتی به سایر کشورها کشف سفال‌های تاریخی در بانک ملی بازار تاریخی اصفهان محکومیت جدید برای استقلال وضعیت عجیب استقلال برای تمدید قرارداد بازیکنان غذاها و ویتامین‌های موثر در کاهش یبوست تعطیلی پایانه قدیم شرق تهران تا پایان پاییز ۱۴۰۳ حضور کم‌رنگ محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی آخرین زمان ثبت‌نام نمایندگان نامزدها در سامانه داوطلب رویکرد جدید ایران در توسعه میادین گازی صنایع و ماشین آلات معدنی مکلف به دریافت شناسه کالا جزئیات وام ودیعه مسکن به مدیران شهرداری رگبار باران و وزش باد شدید در تهران واگذاری خدمات پس از فروش اتوبوس‌های برقی به ۲ شرکت‌ داخلی افزایش حقوق بازنشستگان از ماه جاری افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم پیش‌بینی سه خط ویژه اتوبوس برای جابجایی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب آغاز قطعی برق فولادسازان در تابستان تلاش‌های شبانه‌روزی دولت برای حل مشکلات مردم توضیح سازمان غذا و دارو درباره روغن‌های وارداتی آلوده به کشور حضور نهادهای فعال محلات در هیأت‌های امنا توقف ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر

5

داستان آینه‌ای از رفتار آدمیان

  • کد خبر : 52994
  • 09 فروردین 1400 - 12:41
داستان آینه‌ای از رفتار آدمیان
نویسنده، شاعر، و مدرس ادبیات فارسی درباره نقش داستان در زندگی بیان کرد: داستان آینه‌ای از رفتار و تفکر و چگونگی زیست و برخورد آدمیان در یک جغرافیای خاص است.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری افق تهران، محمدرضا شرفی‌خبوشان نویسنده، شاعر، و مدرس ادبیات فارسی در خصوص جایگاه آیین‌ها و سنت‌های ایرانی در ادبیات فارسی و به‌طور خاص داستان‌نویسی معاصر اظهار کرد: به‌طور کلی نمی‌توان داستانی را خواند و آن‌چه در آن به خلق‌وخو، منش، رفتار و افکار آدم‌ها مربوط است، از آن متوجه نشد. داستان به‌نوعی آینه روزگار آدم‌هایی است که در جهان آن داستان مطرح می‌شوند.

وی افزود: هر داستان مربوط به هر جغرافیا و بومی که باشد، به سبب این‌که داستان محل برخورد، گفت‌وگو، محل برخورد شخصیت‌ها با رخدادها، محل تاملات، نگاه‌ها، تعبیرها و تفسیرهای آدم‌ها از رفتارها و رخدادهای پیرامون‌شان و همچنین آینه نگاه آن‌ها به خودشان و جهان اطراف‌شان است، می‌شود حتی داستان کوتاه را محلی از دریافت همین خلق‌وخوها، منش و رفتار انسان به حساب آورد و در همین رفتار، منش و خلق‌وخوست که شما متوجه فرهنگ، دیدگاه و نحوه زندگی فرد در جغرافیایی خاص می‌شوید و آیین‌ها و رسوم هم جزئی از این هستند، یعنی شما می‌توانید به واسطه یک داستان یا رمان که در کشوری خاص اتفاق می‌افتد به برخی از این آیین‌ها و رسوم پی ببرید.

شرفی‌خبوشان ضمن اشاره به آیین‌های غیربومی در داستان ادامه داد: ممکن است به این بربخورید که داستان در کشور خاصی رخ می‌دهد اما آیین و رسومی دیگر به تعبیری در آن‌جا هست، این ورود آیین و رسوم در آن محدوده است، به این معنا که داستان نمی‌تواند چیزی را که مربوط به یک جغرافیا نیست، حذف یا گزینش کند.

نویسنده کتاب «بی‌کتابی» در رابطه با ورود سنت‌های غیرایرانی (مثل کریسمس، هالووین و…) به آثار داستان‌نویسان ایرانی بیان کرد: در داستان نویسنده ایرانی می‌تواند هم نوروز باشد و هم هالووین، اما نویسنده ایرانی می‌تواند نگاهی از سر تیزبینی و هوشمندی به این‌ها داشته باشد. وقتی نمایشی از این دو وضعیت (آیین‌های ایرانی و غیرایرانی) در داستانش به ما ارائه می‌کند، مثلا نوروز را پیوسته و نشسته در جان جغرافیای ما نشان دهد و آیین وارداتی و ناهمگونی مثل هالووین را آیینی تصنعی نشان بدهد، آن‌چنان که هست.

این داستان‌نویس خاطرنشان کرد: به نظرم اگر نویسنده اشاراتی هم به این آیین‌های وارداتی می‌کند، برمی‌آید و در نظر خواننده حرفه‌ای هم مشخص خواهد شد که این آیین‌ها چقدر در فرهنگ و سنت ما و سرشت ما ایرانی‌ها ریشه دارند. بنابراین از زاویه‌ای می‌شود گفت که نویسنده به‌طور ناخودآگاه منعکس‌کننده هر آیین و رفتاری است که شخصیت جغرافیایی داستان او از خودش بروز می‌دهد.

این فعال ادبی با اشاره این‌که اگر بگوییم داستان آینه‌ای از رفتار، تفکر، چگونگی زیست، و برخورد آدمیان در یک جغرافیای خاص است، بیراه نرفته‌ایم، گفت: به هر حال یکی از وظایف داستان، نشان دادن ما به خودمان است. و در این نمایش می‌تواند عنوان کند که پیوستگی بعضی آیین‌ها با ما پیوستگی حقیقی نیست و ادا درآوردن است و ماهیت عمیق و جدی ندارد؛ این نوع برخورد داستان با رفتار ما می‌تواند خوب باشد و به گسترش، تثبیت و حفظ همین آیین‌ها کمک کند.

شرفی‌خبوشان در پایان تشریح کرد: از جهتی هم می‌توانیم با همین داستان‌ها که به درستی و به مدد تکنیک و شیوه روایت‌گری، آیین‌های اصیل ما را در لابه‌لای فضای داستان نشان می‌دهد، هم خودمان را برای خودمان جلوه‌گر کنیم و بهتر بشناسیم و هم برای دیگری که ما را از آینه داستان نگاه می‌کند، شرایطی را فراهم کنیم که انسان ایرانی واقعی را تماشا کند، این‌گونه است که ما در داستان می‌توانیم ادعا کنیم نوروز از آنِ ماست و از آن ایرانیان است و آیینی است که با ظرفیت‌های بزرگ انسانی و پیوندهایی با مسائل اخلاقی، طبیعی و سرشت آدمیزاد دارد و ریشه‌هایی در آن دارد و این می‌تواند از کارکردهای داستان باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=52994
  • 26 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.