وی افزود: دامنه نفوذ در نفوذ این فصل وسیعتر، جبهه شر مصممتر، نیروهای دشمن فکورتر، جبهه خیرش منسجمتر و مدیریت شدهتر است. تنوع محیط، فضا، آدمها، اتفاقات و رویدادها و… نیز بارزتر و البته جذابتر است.
فهیم ضمن اشاره به ژانر سریال «گاندو ۲» ادامه داد: اگر این گاندو در برخی زوایایش عریانتر و صریحتر به سیاست تنه میزند، ولی در کلیتاش کاملا ژانری و متاثر و متناسب با نمونههای مدرن آثار پلیسی امنیتی طراحی و به اجرا در آمده است، در این فصل گاندو، نیروهای امنیتی، به خوبی تیپ شدهاند، درحالی که در فصل اول میان شخصیت و تیپ پاندول بودند، نه این بودند و نه آن، چیزی که اینجا به خوبی شمایل و تیپ امنیتیها مدلسازی شدهاند.
این منتقد سینما خاطر نشان کرد: اگر هم به زعم برخی کشورمان دارای لجستیکی و امکانات ضد جاسوسی دراین سطح قدرتمند نیست و در زمینه ابزار و وسایل مدرن، هوشیار و مسلط به همه و هر جنبندهای (به خصوص در زمینه تعقیب و مراقبت های دوربینی) اغراق شده است یا نشده است، فرقی نمیکند، مهم این است که سریال از پس نمایش این توانایی و احاطه برآمده و باورپذیر شده است.
وی با اشاره به موضوع سریال، گفت: البته در چند قسمت اول، موضوعات متشتت و پرداخت نشده بودند. همین مساله بر ساختمان شبه داستانها تاثیر گذاشته بود و باعث سستی و الکنی در فرم شده بود، اما از دو قسمت قبلی سیر حوادث رابطهای ارگانیک و دیالکتیکی با نیروهای امنیتی، نفوذیها و خارج نشینان یافته است.
این فعال سینمایی با بیان اینکه آخرین قسمت که به ورود سفیر روسیه به ایران اختصاص داشت از همهنظر سنجیده نوشته و اجرا شده بود، گفت: از فرودگاه تا حرکت کاروان در خیابانها، تلهگذاری تروریستها، برنامهریزی امنیتیها و … دقیق و قابل درک برای مخاطب ساخته شده است و به نظر حالا میتوان برای کارگردانی جواد افشار نمره خوبی در نظر گرفت. گاندو و خصوصا آخرین قسمت پخش شده، تبحر و تسلط افشار را بر گروه پشت دوربین، جزییات صحنه و از جمله بازیگران ثابت می کند.
انتهای پیام/