تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت فرزندان مادران استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اجرای مجدد دوچرخه‌سواری در سه‌شنبه‌ها برگزاری رویداد بزرگ دشت غذا در تهران افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ماه کاهش دما شدید هوای تهران در روز پنجشنبه کاهش تقاضا عامل کاهش قیمت محصولات فولادی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران رکود صنعت فولاد با قیمت‌های دستوری اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ در مجلس هزاران میلیارد تومان از اموال تهران درحال از بین رفتن مسافران سبب اختلال خط ۵ مترو ضرورت رسیدگی شهرداری تهران به وضعیت کارگرانش باشگاه پرسپولیس منتظر تایید سرمربی برزیلی مسجد جامع ارومیه واجد شرایط ثبت در میراث جهانی زمان برگزاری مجمع باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس افق تمدنی ایران برای خودکفایی در تولید و صادرات برق موج افزایشقیمت‌ها در محصولات پتروشیمی ضرورت مشارکت مجتمع‌های پتروشیمی در جایزه تعالی صنعت پتروشیمی اشتغالزایی برای معتادان متجاهر بهبودیافته پله نوردی باعث افزایش طول عمر حمل و نقل عمومی از موضوعات مهم این دوره شورای شهر تهران جزئیات افزایش مستمری بازنشستگان رشد ۲۱ درصدی صنعت گردشگری ایران پیش‌بینی صادرات ۱۰ میلیارد دلاری فولاد در سال ۱۴۰۳ ارتباط مصرف غذاهای ناسالم با اختلالات حافظه وزش باد شدید و رگبار باران در تهران جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران اعلام جزییات پیشنهاد دولت برای تغییر حقوق کارگران اصلاح طرح شفافیت قوای سه‌گانه ضرورت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از اول فروردین

7

گام‌های بلند پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال

  • کد خبر : 49702
  • 18 بهمن 1399 - 16:55
گام‌های بلند پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال
امروزه استفاده از تکنولوژی در زندگی انسان دیگر یک انتخاب نیست، بلکه اجبار است و نبود تکنولوژی می‌تواند اختلال جدی در امور روزمره ایجاد کند.

به گزارش سرویس امور بانکی افق تهران، تکنولوژی ها هر روز پیشرفته‌تر می‌شوند و در نتیجه امکانات تازه‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. طبیعی است که این پیشرفت‌ها ناشی از نیاز کاربران به امکانات بیشتر است و در نتیجه با این احساس نیاز، سرعت، تنوع و ترکیب تکنولوژی های جدید نیز بیشتر و دقیق‌تر می‌شود.

صنعت بانکداری هم از این تغییر و تحولات بی‌نصیب نبوده است. سال‌ها بود که مشتریان بانک‌ها برای انجام ساده‌ترین عملیات به شعب مراجعه می کردند و با انبوهی از اسکناس، کاغذهای اداری و صف‌های طویل مواجه می‌شدند. ارائه امضاهای متعدد، مدارک شناسایی و مراجعات مکرر به بخش‌های مختلف بانک، یک امر عادی بود و اگر کسی «کار بانکی» داشت، مجبور بود یک یا چند روز برای آن وقت صرف کند.

این تصاویر کم‌کم به خاطرات می پیوندند، چرا که بیش از ۹۰ درصد تراکنش‌های بانکی تنها با چند کلیک یا فشردن دکمه‌ها از طریق رایانه، تلفن همراه و یا سامانه‌های بانکی انجام می‌شود. این روزها کمتر کسی برای انجام فعالیت‌های بانکی معمول به شعب مراجعه می‌کند، چون هیچ‌کس حاضر نیست برای یک انتقال وجه، پرداخت قبض و یا پرداخت اقساط تسهیلات زحمت رفتن به شعبه، نشستن در صف و یا خطر ابتلا به بیماری‌های واگیر مانند کرونا را به جان بخرد.

با این وجود هر روز امکانات تازه‌ای به خدمات غیرحضوری بانک‌ها افزوده می‌شود. تا چندی پیش کسی نمی‌توانست تصور کند بدون حضور در شعبه و مکالمه رو در رو با کارکنان بانک، امکان احراز هویت او وجود داشته باشد. ارائه چند قطعه عکس یا یک سری کپی از مدارک شناسایی، از الزامات انجام امور اداری بود، اما اکنون امکان «احراز هویت غیرحضوری» و «گواهی امضاء دیجیتال» با استفاده از تلفن همراه به سادگی فراهم شده‌است.

با همه این پیشرفت‌ها، آیا راه توسعه خدمات بانکی به پایان رسیده است؟ قطعاً این طور نیست، چرا که هنوز بخشی از خدمات بانکی به دلایل متعدد مانند ضعف زیرساخت ها، عدم امکان همسان سازی فرایندهای سازمانی و نیز عدم اطمینان ارائه دهندگان خدمات به پلتفرم های جدید، همچنان مستلزم حضور در محل است.

واقعیت این است که بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژیک نه از طریق خرید و ساخت محصولات جدید، بلکه تنها با تغییر نگرش ایجاد شده‌اند. اکنون که مشتریان، کارکنان و نیز مدیران نظام بانکی به خدمات بانکداری الکترونیک اعتماد کرده‌اند، بهترین زمان برای توسعه این خدمات به سمت تحقق حداکثری بانکداری دیجیتال است.

بانک ملی ایران نیز که همواره در پیاده‌سازی خدمات «بانکداری الکترونیک» و «بانکداری دیجیتال» پیشتاز بوده و بسیاری از خدمات متنوع در این حوزه را به نظام بانکی معرفی کرده‌است، اکنون پس از راه اندازی سامانه‌های پرکاربردی مانند بام، بله، نشان پرداخت، ایوا (با امکان احراز هویت الکترونیک)، خودگردان و… به دنبال پیاده‌سازی سامانه‌های تازه‌ای است که یک گام فراتر از خدمات معمول را به مشتریان ارائه دهند، این سامانه‌ها که در آینده نزدیک رونمایی خواهند شد، بانکداری دیجیتال را به معنای واقعی پیاده‌سازی کرده و پیشرفت‌های بزرگی را در این حوزه به نمایش خواهند گذاشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=49702
  • 18 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.