تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

11

گزارشی از دویست و شصت و یکمین جلسه‌ی شورای شهر تهران

  • کد خبر : 48236
  • 14 دی 1399 - 12:22
دویست و شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران امروز (۱۴دی) در حالی برگزار شد که هریک از اعضا ضمن انتقاد نسبت به عدم توجه به شرایط بحرانی آلودگی هوای پایتخت، راهکارهایی نیز در این رابطه ارائه کردند.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، دویست و شصت و یکمین جلسه شورای شهر امروز یکشنبه (۱۴دی) در حالی برگزار شد که هوای پایتخت در بدترین شرایط کنونی خود به سر می برد. این موضوع از زمانی تیتر یک رسانه ها شد که گمانه زنی هایی مبنی بر تعطیلی یا عدم تعطیلی تهران از شب گذشته در محافل گوناگون منتشر شد. از ابتدای آغاز جلسه موضوعات مختلفی در قالب طرح و لایحه به منظور بررسی قرائت شد. پس از آغاز جلسه هریک از اعضای شورا در قالب اظهاراتی مراتب اعتراض خود را از پشت تریبون شورای شهر به نهادهای مسئول رساندند و راهکارهایی نیز ارائه دادند. از جمله این اعضا که اتفاقا برخی نهادهای مسئول را به دلیل بی توجهی به این معضل مهم پایتخت مورد انتقاد قرار دادند عبارتند از:

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ضمن وارد کردن انتقاداتی نسبت به وضعیت آلودگی هوا تهران از سران سه قوا درخواست کرد تا با تشکیل جلسه فوری و همچنین اتخاذ تصمیمی عاجل از مرگ و میرهای این روزهای پایتخت و سایر شهرها بر اثر آلودگی هوا بکاهند.

 وی افزود: سالانه هزاران ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و این درحالی است که طی هفته گذشته شاخص آلودگی هوای تهران همه روزه در وضعیت قرمز و حتی بالای ۱۴۰ قرار گرفته است.

فراهانی ادامه داد: در حال حاضر این شاخص به عدد ۱۵۲ رسیده است و طی  امروز و فردا احتمال رسیدن آن به بالای ۱۶۰ و شرایط بسیار خطرناک وجود دارد.

این عضو شورای شهر اظهار کرد: در شرایط جدید همه آمارها نشان دهنده ی این موضوع است که   که سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه های اطراف تهران از یک سو و گازوئیل در دیزل ها و کامیون ها جمعا نزدیک به ۶۰ درصد حجم آلودگی هوای شهر و استان تهران را تشکیل می دهد.

فراهانی افزود: مازوت آلوده ترین سوخت فسیلی میان تقطیر از نظر دی اکسید گوگرد و ذرات معلق است و مقدار سولفور موجود در گازوئیل بنا به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بیش از ۲۰ برابر مجاز و بالای ۱۰۰۰ است.

او تاکید کرد: حال چگونه می شود که بنا به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون دادستان محترم بخشنامه کرده است که مانع مصرف مازوت در نیروگاه ها نشوید؟ از حضرت آیت الله رئیسی؛ ریاست محترم قوه قضائیه درخواست می کنم با ورود به مسئله اجازه ندهند با حکم احدی از مسئولان سلامت شهروندان به خطر بیفتد.

عزم جدی سران سه قوه برای کاهش آلودگی هوا

عضو شورای شهر تهران افزود: مدیریت کاهش آلودگی هوا امروز نیازمند عزم جدی سران سه قوه و برگزاری جلسات اضطراری و فوری در سطوح عالی دولت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی است.

فراهانی در پایان گفت:  لذا به عنوان نماینده شریف مردم تهران در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن از روسای سه قوه معزز قضائیه، مجریه و مقننه می خواهم با تشکیل جلسه فوری سه قوه و اتخاذ تصمیم عاجل از سلامت و حق حیات شهروندان در برابر آلودگی هوا که این روزها در بالاترین سطح خود قرار دارد، صیانت کنند.

الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابرپیاده

 علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با ارائه طرحی تحت عنوان «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابرپیاده»در صحن شورای شهر تهران، اظهار داشت: این طرح  هفته گذشته با ۹ امضا به هیئت رئیسه شورای شهر تقدیم شد.

وی گفت: مجموعه ضوابطی که برای پل های عابر پیاده، از جمله نصب تابلوهای تبلیغاتی، موضوعات جداره‌های پلها، مسیرهای دسترسی مانند پله هایی که به پل منتهی می شود و روشنایی پل‌ها، ایمنی کافی برای شهروندان را ایجاد نمی کند .

وی با بیان اینکه ما با سطح گسترده ای از نارضایتی شهروندان در این رابطه مواجه هستیم، گفت: من و همکاران مراجعاتی داشتیم و پیامک های متعدد و شکایت شهروندان از ناایمنی این شهروندان را دریافت کرده ایم.

وی گفت: در برخی موارد از پل‌های عابر پیاده به دلیل اینکه دو طرف تابلو های تبلیغاتی وجود دارد و روشنایی کافی وجود ندارد، به تونل وحشت تعبیر شده است.

وی ادامه داد: این طرح در جهت بازنگری این ضوابط و مصوبه پیشین شورای شهر ارایه شده و موضوع پیچیده ای نیست.

اعطا گفت: یک فوریت این طرح از این منظر است که این مطالبه مدت  زمان زیادی است که مطرح می شود و حداقل دو سال است که شهروندان نظرات و انتقادات را مطرح می کنند .

وی تاکید کرد: چون در پایان دوره هستیم برای اینکه این موضوع در کمیسیون ها مشمول مرور زمان نشود، با یک فوریت تقدیم شده است .

اعضای شورای شهر با ۱۶ رای یک فوریت این طرح را تصویب کردند.

سید آرش حسینی میلانی صبح امروز در دویست و شصت و یکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران اظهار داشت: در شرایط بحرانی آلودگی هوا قرار گرفتیم و شورا به عنوان نهادی که مدافع حقوق عامه است باید نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و مراتب اعتراض خود را اعلام کند و تعدد اعتراضات و تذکرات امروز نیز این مسئله را آشکار خواهد کرد.

میلانی با بیان اینکه از قوه قضائیه می‌خواهم نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد، تصریح کرد: دادستان به عنوان مدعی‌العموم باید حقوق عامه را پیگیری کند و بحث استفاده از سوخت مازوت را به شکل شفاف مورد رسیدگی قرار دهد. پس از آن از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌خواهم به موضوع آلودگی هوا ورود کنند و این موضوع را نه فقط در پایتخت بلکه در سطح کل کشور و سایر شهرها هم پیگیری کنند.

این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در ادامه افزود: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز سنجش دی اکسید گوگرد را براساس سنجنده‌های ماهواره‌ای در منطقه شهر تهران و استان‌های مجاور را آغاز کرده و اطلاعات به دست آورده از طریق سنجنده ماهواره‌ای را در اختیار افکارعمومی قرار دهد. متاسفانه اطلاعات دودکش‌های کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها منتشر نمی‌شود تا از وضعیت آگاه شویم در حالی که مهمترین داده‌ برای شناسایی‌ این آلودگی از طریق پایش آنلاین از دودکش‌ها انجام می‌شود.

میلانی ضمن گلایه از شهرداری پایتخت به دلیل تاخیر در ارسال دو لایحه «ساختمان سبز» و «صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی» تاکید کرد: لایحه ساختمان سبز از آنجایی دارای اهمیت است که اگر ما ساختمان سبز داشته باشیم میزان مصرف برق و انرژی نیز روندی کاهشی می‌ گیرد و فشار کمتری به نیروگاه‌ها وارد می‌شود. گاها در شهرداری دیده می‌شود که آنها نسبت به اهمیت این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند در حالی که این مسائل به یکدیگر مرتبط است  و باید حتما بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان پیگیری کنیم. این مسئله تشویقی است و هیچ گونه تنبیه و جرمی در آن وجود ندارد.

وی درباره لایحه تشکیل صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی نیز اظهار داشت: برخی از منتخبان ملت می‌گویند چشم امیدی نداشته باشید که از بودجه ملی اعتباری برای حمل و نقل عمومی و حفظ محیط‌زیست تهران داشته باشید. این نشان می‌دهد باید شهر به خود اتکا داشته باشد و منابع را پیدا کند.

رییس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری با تاکید بر اینکه صندوق محیط‌زیست راهکار مهمی برای توسعه حمل و نقل عمومی و حفاظت از محیط‌زیست شهری تهران است، خاطرنشان کرد: هم کمیسیون سلامت و محیط‌زیست و هم کمیسیون حمل و نقل شورای شهر به عنوان دو کمیسیون تخصصی به دفعات این مسئله را پیگیری کردند. هر دو معاونت تخصصی در شهرداری هم پیش‌نویس اولیه را تهیه کرده‌اند ولی این پیش‌نویس در شهرداری مرکز برگشت خورده است. بنابراین شهرداری تهران این دو لایحه را پیگیری و به شورا ارسال کند.

متن تذکر حسینی میلانی به شهرداری تهران که در این جلسه به دلیل ضیق وقت قرائت نشد، به شرح ذیل است:

دو سیاست مهم در برنامه سوم توسعه شهر تهران بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان و تأمین مالی از طریق صندوق محیط‌زیست است. در روزهای اخیر افزایش ۳۰ درصدی مصرف گاز، پدیده مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اطراف تهران را به عنوان یک ریسک مهم محیط‌زیستی آشکار ساخته است بنابراین ضرورت دارد مدیریت شهری نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه ساخت و ساز ریل‌گذاری لازم را انجام دهد. متأسفانه با وجود پیگیری‌های مستمر اینجانب و کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری دو لایحه مهم “ساختمان سبز” و “تشکیل صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی” با تأخیر زیادی روبه‌رو شده است لذا به شهرداری تهران تذکر می‌دهم با توجه به تهیه پیش‌نویس دو لایحه مذکور توسط معاونت‌های تخصصی مربوطه در فرصت یک ماهه نسبت به ارسال آنها به شورای شهر اقدام نماید.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در دویست و شصت و یکمین جلسه  امروز شورا در رابطه با افزایش آلودگی هوا در تهران طی روزهای اخیر گفت: باید در مورد این موضوع تذکری به مسئولان مربوطه داده شود. براساس بررسی‌های به عمل آمده، استفاده از سوخت‌های پرگوگرد در صنایع و نیروگاه‌ها تأثیر جدی در تشدید آلودگی هوا داشته است.

هاشمی تاکید کرد: غلظت دی‌اکسید گوگرد طی هفته های اخیر در هوای پایتخت دو برابر شده و این در حالی است که مدیریت شهری هیچگونه اختیاری به جهت  ایجاد محدودیت و کنترل این موضوع ندارد.

وی گفت: حتی در مورد سوخت مازوت، اطلاعات ضد و نقیض منتشر می‌شود و باید بدانیم که مهمترین عامل برای انجام تصمیم‌گیری درست، اطلاعات صحیح است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=48236
  • 61 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.