تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت فرزندان مادران استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اجرای مجدد دوچرخه‌سواری در سه‌شنبه‌ها برگزاری رویداد بزرگ دشت غذا در تهران افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ماه کاهش دما شدید هوای تهران در روز پنجشنبه کاهش تقاضا عامل کاهش قیمت محصولات فولادی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران رکود صنعت فولاد با قیمت‌های دستوری اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ در مجلس هزاران میلیارد تومان از اموال تهران درحال از بین رفتن مسافران سبب اختلال خط ۵ مترو

10

بانکداری دیجیتال مزیت رقابتی ایران زمین

  • کد خبر : 46636
  • 10 آذر 1399 - 9:02
بانکداری دیجیتال هر سرویس را مختص هر شخص طراحی می‌کند و متناسب با اطلاعاتی که از رفتار مشتری به دست می‌آورد، خدمات ارائه می‌کند.

به گزارش سرویس امور بانکی افق تهران، بانکداری دیجیتال الگوی جدیدی است که ازنظر افزایش بهره‌وری و سودآوری، مزایای قابل‌توجهی برای بانک‌ها دارد. این الگو با استفاده از زیرساخت‌های فناوری پیشرفته و به‌منظور ایجاد تغییرات در فرایندهای داخلی و رابط‌های کاربری خارجی، پیاده‌سازی می‌شود و چهار عامل هزینه، راحتی، کنترل و تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد.

تعیین سطح رشد بانکداری دیجیتال و بیان این‌که چه زمانی یک بانک کاملاً دیجیتال شده است، دشوار است. به همین صورت، برای یک بانک دشوار است که به‌تنهایی خود را ارزیابی و برنامه‌ریزی کند و اقدامات لازم را برای دستیابی به بانک دیجیتال به انجام رساند. به همین دلیل باید چهارچوب و مدلی ارائه شود تا بتواند به بانک‌ها در تلاش برای حرکت به‌سوی بانکداری دیجیتال یاری برساند؛ چهارچوبی که برای تعریف و طراحی یک بانک دیجیتال کل‌نگر و جامع است و اهداف، نقشه‌ها و خطوط راهنما را در سفر به‌سوی بانکداری دیجیتال، در بر می‌گیرد.

بانک ایران زمین در حوزه دیجیتال از سال های گذشته و در واقع از سه سال گذشته، برنامه مدون و حساب شده ای را طراحی کرد و نخستین شعبه دیجیتالی این بانک در  هشت مهر ۹۷ راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرار گرفت. این بانک برنامه های دقیقی را طرح ریزی کرده  تا بتواند در سال ۱۴۰۰ تمام اقدامات بانکی را بدون حضور مشتری در شعب انجام دهد؛ هرچند تا کنون توانسته مطابق با برنامه های خود بخش زیادی از این برنامه را عملیاتی کند.

این رخداد زمانی ارزشمند خواهد شد که رکود و مشکلاتی که زمان شیوع کرونا در ایران و جهان رخ داد را یادآوری کنیم چرا که در این دوران که ترددها با محدودیت شدیدی مواجه شده بود، بانکداری دیجیتالی ایران زمین به مشتریان این فرصت  را دارد تا از صفر تا صد کارها را ازین طریق انجام دهند و  بالغ بر ۹۸ درصد مشکلات مردم را در حوزه بانکداری مرتفع کرده بود.

فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات  بانک ایران زمین در خصوص نقش بانکداری دیجیتال در توسعه مشتری مداری می گوید:  بانکداری دیجیتال یعنی بانکداری مشتری محور و اینکه در اکوسیستم بانکداری دیجیتال فین‌تک‌ها حضور دارند و نوآوری جریان دارد و اگر تمامی این ویژگی‌ها را در صنعت خودمان ببینیم می‌توانیم بگوییم که بانکداری ما، دیجیتال است. هرچند که این شرایط در حال حاضر در کشور مهیا نیست ولی به این سمت حرکت کرده‌ایم

اینالویی با بیان اینکه مدل پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال در بانک‌های بزرگ و کوچک متفاوت است، خاطرنشان کرد: فرایند دیجیتالی شدن در بانک‌های کوچک بهتر است از بخش پرداخت آغاز شده و بعد به سمت شعبه و غیره رود ولی این روند در بانک‌های بزرگ باید از سرویس‌های تسهیلات شروع شود.

وی همچنین یادآور شد: ارائه خدمات با محوریت تجربه مشتری و تغییر نگرش نسبت به فرآیندهای تولید محصول، جاری سازی خلاقیت در مجموعه بانک، ارتباط موثر با فین تک ها و استارتاپ ها و … از مواردی است که امروز در بانک ایران زمین تحقق یافته است

اصغر بابا پور مدیر بانکداری مدرن بانک ایران زمین در خصوص وضعیت بانک ها در حوزه بانکداری دیجیتال اظهار داشت : رویکرد بانک ها از سال ۹۷ نسبت به بانکداری دیجیتال تغییر کرد و به عنوان یک راهبرد جدید برای سیستم بانکی در نظر گرفته شد و باعث شد سرمایه گذاری و هدف گذاری سه تا ۵ ساله انجام دهند . خیلی از بانک ها از راه اندازی بانکداری دیجیتال صحبت می کند در صورتی که در عمل اینگونه نیست و از جنبه تبلیغاتی این موضوع به نفع بانک و سهامدارانشان استفاده می کنند چرا که عملا کار زیرساختی برای دیجیتال شدن را انجام نداده اند . در حال حاضر بانک های دیجیتال از تعداد انگشت های یک دست هم کمتر است .

باباپور با تاکید بر اینکه ۹۶.۷ درصدی تراکنش‌های بانک ایران‌زمین در خارج از شعبه انجام می شود گفت : این بانک از سیاست کاهش شعبه و تغییر کارکردی شعب که در بانکداری دیجیتال یه سرنوشت محتوم است و قطعا شعبه فیزیکی نقش کم رنگ تری در بانکداری دیجیتال دارد را تقلیل دهد و این امر باعث کاهش چشم گیر هزینه ها و باعث افزایش درامدهای غیرمشاع بانک‌ها می شود.

در پایان آنچه باید به آن توجه کرد، ماهیت راهبردی بودن مدل بانکداری دیجیتال است و تعریف صرف آن بر پایه مفاهیم فناوری، خطایی راهبردی است که اهداف را با چالش روبه‌رو می‌کند و در شرایط کنونی که صنعت بانکداری کشور در فضایی ملتهب به سر می‌برد و با اقتصادی راکد، انبوهی از دارایی‌های منجمد، کمبود نقدینگی، فرایندها و ساختارهای غیر چابک و غیر منعطف، محصول محوری، افول سود سپرده به‌عنوان یک محصول، تازه‌واردهایی مانند فین تک‌ها و استارت‌آپ‌ها مواجه است، انتقال از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال تنها راه باقی‌مانده برای خروج از این شرایط است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=46636
  • نویسنده : علی شریفی
  • 29 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.