به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، حسین شهیدزاده، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یک اولویت انکارناپذیر است، با وجود شرایط سخت اقتصادی موجود و محدودیت اعتبارات دولت، کمک به حمل و نقل شهری در اختصاص همین منابع محدود نیز در اولویت قرار دارد زیرا نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی فقط ترافیک را کاهش نمیدهد بلکه موجب کاستن از آلودگی هوا میشود.
وی افزود: عمر متوسط اتوبوسهای تهران بالای ۱۱ سال است در صورتی که سن فرسودگی اتوبوس در کلانشهرها ۱۰ سال است، وضعیت تاکسیرانی نیز بهتر از اتوبوسرانی نیست و از ۱۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده تهران که رانندگان آنان برای تعویضشان ثبت نام کردهاند، تا به حال تنها ۱۲۳۴ دستگاه تاکسی نو تحویل داده شده است.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: همه خودروهای انژکتوری حتی خودروهای قدیمی نیز باید بتوانند معاینه فنی برتر بگیرند در شرایطی که بعضی خودروهایی که تنها یک سال کار کردهاند نیز موفق به دریافت معاینه فنی برتر نمیشوند.
شهیدزاده افزود: هر چند معافیت خودروهای صفر کیلومتر در مجلس شورای اسلامی از دریافت معاینه فنی از ۵ سال به ۴ سال کاهش یافت اما کاهش آن به دو سالی که قبلا اجرا میشد، مد نظر مدیریت شهری بود.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: شرایط آب و هوایی و شیب زمین از جمله عوامل مؤثر بر توسعه دوچرخهسواری است و برای گسترش این مُد حمل و نقلی در تهران، استفاده از دوچرخه شخصی یا اشتراکی در پارهسفرهای ابتدا و انتهای مسیر پیشنهاد میشود.
شهیدزاده در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج یک تحقیق، فقط ۴ درصد خیابانهای تهران شیب تند دارند و برای دوچرخهسواری مناسب نیستند اما شیب ۹۶ درصد خیابانها برای دوچرخهسواری مناسب است، در محورهایی که امکان دوچرخهسواری در آنها وجود دارد، نسبت به طراحی و احداث مسیرهای ویژه دوچرخه اقدام شده است و خواهد شد.
انتهای پیام/