به گزارسرویس شورای شهر افق تهران، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر درباره کاهش ساعت فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت، گفت: این اقدام تصمیمی کاملاً غلط و اشتباه است و با توجه به اینکه سفرها کاهش پیدا نکرده است، کمیسیون تخصصی عمران و حمل و نقل شورا به شدت مخالف کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی در پایتخت است.
وی افزود: اگر تصمیم گیرندگان کمی با مسایل حمل و نقل آشنایی داشتند این تصمیم را نمیگرفتند، برای مقابله با کرونا در بخش حمل و نقل علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی دو راهکار اساسی وجود دارد؛ اول اینکه باید ناوگان حمل و نقل عمومی را افزایش داد تا فاصله اجتماعی رعایت شود و در غیر اینصورت باید تقاضای سفر را کاهش داد و بعد از آن ساعات سرویس دهی حمل و نقل عمومی را محدود کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر اظهار کرد: یعنی تا زمانی که سفر وجود دارد و مردم بر سر کار حاضر میشوند، باید ساعات فعالیت حمل و نقل عمومی متناسب با تعداد و ساعت سفر باشد. نمیتوان به مردم اعلام کرد که بر سر کار حاضر شوند و برای برگشت آنها به منزل تمهیدات لازم در نظر گرفته نشود و نسبت به سرگردانی مردم در کف خیابان هم بیتفاوت بود.
- تصمیمات غیر کارشناسی شده ستاد مقابله با کرونا
علیخانی تاکید کرد: بسیاری از شهروندان خودروی شخصی ندارند و یا برخی کارمندان و کارگران شیفت شب دارند، بنابر این تصمیم انجام شده کاملا غیرکارشناسی است. وقتی این خبر را شنیدم از مسؤولان شهرداری علت را جویا شدم، آنها اعلام کردند این تصمیم در شورای معاونین شهرداری گرفته شده و پس از آن به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده شده است و ستاد نیز کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی را تصویب کرده است.
وی ادامه داد: شورای شهر تهران دقیقا کجای این گونه تصمیم گیری هاست، شورای شهر کمیسیون تخصصی حمل و نقل دارد، کمیسیون سلامت و محیط زیست دارد، حال این سوال مطرح است که چرا بدون مشورت این کمیسیون ها، شهرداری چنین پیشنهادی را به ستاد مقابله با کرونا داده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر خاطرنشان کرد: نامهای را برای آقای حناچی تهیه و گلایهمندی و مخالفت این کمیسیون ها را به ایشان اعلام خواهیم کرد تا هر چه سریعتر مشکل پیش آمده اصلاح شود.
- سرگردانی مسافران کف خیابانها
علیخانی اضافه کرد: شب گذشته بسیاری از مسافران این ناوگان کف خیابانها سرگردان مانده بودند اکثر مسافران جزو اقشار ضعیف هستند که توانایی پرداخت هزینههای بیشتر را ندارند و اگر هم داشته باشند تاکسیرانی توان این را ندارد تا همه مسافران حمل و نقل عمومی را جابجا کند.
وی در پایان تصریح کرد: بنابراین برای مقابله با کرونا ابتدا باید سفرها را کاهش داد و سپس حمل و نقل عمومی را محدود کرد در حالی که اکنون کاملا برعکس عمل شده است.
انتهای پیام/