به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران، ربکا آشوقیان، مدیر گروه آهنگسازی و نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه هنر، در خصوص شرایط رشته موسیقی در دانشگاه هنر و نسبت رعایت استانداردهای آموزشی در این حوزه با استانداردهای جهانی به ارائه دیدگاه های خود پرداخت و اظهارکرد: شرایط آموزش رشته موسیقی در دانشگاه هنر در قیاس استاندارهای جهانی تا حد بسیار زیادی میتواند قابل قبول محسوب شود. چون ما همواره پیشرفت روزانه و سالیانهای را در این زمینه شاهد هستیم.
وی تصریحکرد: در این میان استاندارد پذیرش دانشجو میتواند به عنوان یک نقطه ضعف تلقی شود؛ چرا که در وهله اول از طریق سنجش در کنکور، اطلاعات سنجی را مد نظر قرار میدهیم و آن مهارتسنجی و توانایی اصلی در واقع کار عملی و کار هنری در اولویت دوم قرار میگیرد. از این رو سطح استاندارد برای دانشجوی تازه وارد تحت تاثیر قرار می گیرد.
به گفته مدیرگروه آهنگسازی و نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه هنر ممکن است دانشجویان از قوه علمی و هنری یکسانی برخوردار نباشند. از طرفی دیگر ممکن است برای استانداردهای آموزشی در مقیاس جهانی محدودیتهایی وجود داشته باشد، و این خودش می تواند شرایط آموزشی راتحت شعاع قرار بدهد و نمیشود از بنیه علمی و هنری در واقع ارائه شده از سوی کادر آموزشی بهرهمندی صد در صدی را داشت و یا اهداف مشترک در سطح بالایی را منظور کرد، پس به ناچار باید به میانگینهایی در بعضی شرایط بسنده کرد.
آشوقیان در خصوص به روز بودن سرفصلهای رشته موسیقی توضیحداد: در این زمینه اگر عناوین و محتوای دروس پایه اصلی و تخصصی هر یک از گرایشات را مد نظر داریم، سرفصل ها تا حد قابل توجه منطبق برنمونه های استاندارد در سایر برنامههای آموزش مراکز آکادمیک موسیقی است و مصداق آن واقعا می تواند ریز نمرات و کسب امتیازات مثبتی باشد که دانشجویان دانشکده پس از فارغ التحصیلی جهت ادامه تحصیل و اخذ بورسیه و پذیرش برای مراکز دیگر در واقع ارسال کردند و میزان قابل توجهی از آنها قابل تطبیق است.
وی افزود: البته که افراد شایسته و نام برده که اغلب در ارزیابیهای جهانی که به صورت تعیین سطح برگزار میشود و همانطور که در امتحانات عملی و ورودی موفق شدند بنیه و پتانسیل معادل همان عناوین ارائه شده را نشان دهند و همین امر باعث پذیرش و بورس های قابل توجه و سطح بالای آنان شده است.
آشوقیان در خصوص با بازنگری سرفصل های دروس دانشگاه هنر، خاطرنشانکرد: برنامهای از دو سال پیش شروع شد و به نیمه رسیده و در واقع با دقت و تعمق زیادی برای تک تک واحدها در گروهها در دو مقطع صورت گرفته، البته هنوز به مرحله عمل در نیامده است و پس از تایید نهایی، احتمالا از آغاز سال تحصیلی جدید و در صورتی که آموزش کل دانشگاه صلاح بداند، مورد بهره برداری قرار میگیرد.
انتهای پیام/