تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۱۶.۳ درصدی تولید فولاد خام ایران رفتارهای غلط غذایی خانواده عامل اصلی ایجاد بدغذایی تکمیل خطوط هفت گانه مترو تهران تا پایان امسال سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از اشخاص غیرتجاری افزایش ۱۳ برابری سرمایه‌گذاری خارجی گردشگری در دولت سیزدهم تشخیص زودرس ام اس با آزمایش خون پتروشیمی و فولاد ارزآورترین صنایع در ۱۴۰۲ تحقق تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی تشکیل ۱۱ خانه جهادی در محلات تهران اختلاف ۵.۶ درصدی نرخ تورم دهک اول و دهم آخرین تغییرات زمان واریز یارانه‌ها کاهش صادرات محصولات نهایی در کشور بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان در مجلس عزم شورای شهر برای ورود واگن‌های مترو به کشور آغاز به کار هیات امنای محلات از امروز انتقاد عضو شورای شهر تهران از شهرداری تهران برگزاری اولین جلسه هیات مدیره استقلال پس از واگذاری بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان دو بازیکن خارجی در برنامه خرید تابستانی پرسپولیس آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی

5

کاهش ۵۰ درصدی اهدای عضو کشور نسبت به ۶ماهه اول سال ۱۳۹۸

  • کد خبر : 44226
  • 20 مهر 1399 - 10:22
کاهش ۵۰ درصدی اهدای عضو کشور نسبت به ۶ماهه اول سال ۱۳۹۸
مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان بیان‌کرد: برای بیماران پیوندی نداریم و همین موضوع باعث کاهش آمار پیوند اعضا در تمام بیمارستان‌های کشور شده است به شکلی که آمار اهدای عضو کشور نسبت به ۶ ماه اول سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، دکتر کتایون نجفی‌زاده، مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به عوارض بیماری کرونا برای افراد، جامعه و… گفت: این بیماری علاوه بر آنکه عده‌ زیادی از مردم را مبتلا کرده و به کام مرگ کشانده است، منابع اقتصادی کشور را استفاده کرده و باعث صدمه به اقتصاد و سلامت مردم شده است و البته عوارض جانبی دیگری هم به دنبال داشته است.

وی تصریح‌کرد: یکی از این عوارض کاهش آمار اهدای عضو و پیوند اعضا در کشور است؛ افراد مرگ مغزی در ICU بستری می‌شوند زیرا فردی که دچار مرگ مغزی شده است نفس نمی‌کشد و مجبور است زیر دستگاه تهویه مکانیکی باشد که این دستگاه‌ هم در ICU قرار دارد. این در حالی است که تمام ظرفیت بیمارستان‌ها برای بیماران مبتلا به کرونا اشغال شده است.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: از طرفی پرسنل درمانی و پزشکان و متخصصانی که باید از بیماران بد حال مرگ مغزی و افرادی که عمل پیوند را انجام دادند، مراقبت کنند، درگیر مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا هستند که این هم تاثیر دیگر کرونا بر اهدای عضو و پیوند اعضا است؛ تشخیص کرونا را در این دوره معضلی دیگر است.

نجفی زاده شایع‌ترین علت بروز مرگ مغزی تصادفات دانست و افزود: تصادف می‌توانند علاوه بر ضربه به سر، موجب ضربه به قفسه سینه و ورم ریه ها شود. از طرف دیگر اگر به هر علتی مرگ مغزی رخ دهد در همان لحظه حادثه معمولا ترشحات معده وارد ریه‌ها می‌شود و ریه‌ها ملتهب می‌شوند؛ حال قرار است تشخیص دهیم فرد مرگ مغزی شده به دلیل ترشحات معمول و سایر عفونت‌ها دچار التهاب در ریه شده و یا اینکه علت التهاب ابتلا به کرونا بوده است؟ موضوعی که تشخیص آن بسیار سخت است.

وی ادامه‌داد: بنابراین تیم‌های اهدا محبور می‌شوند دقت زیادی به کار گیرند و آزمایشات متعدد و سی‌تی اسکن انجام دهند تا ثابت شود فرد مرگ مغزی شده، کرونا نداشته است. از طرفی اگر بیمار نیازمند پیوند مبتلا و یا ناقل کرونا باشد و پیوند شود، به احتمال زیاد جان خود را از دست می‌دهد.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در خصوص چرایی این موضوع توضیح‌داد: پس از آنکه پیوند عضو انجام می‌شود، بیمار باید داروهای ضعیف‌کننده سیستم ایمنی دریافت کند تا بدن عضو جدید پیوندی را شناسایی و دفع نکند. بنابراین با ضعیف شدن بدن، ویروس کرونا شروع به پیشرفت کرده و اگر فرد نیازمند پیوند، مبتلا به کرونا باشد و ما تشخیص ندهیم پس از انجام پیوند در خطر مرگ است.

نجفی‌زاده با تاکید بر سخت شدن روند پیوند در شرایط کرونایی، خاطرنشان‌کرد: علاوه بر آنکه باید از سلامت اهداکننده، بیمار پیوندی و تیم درمانی مطمئن باشیم، در این شرایط، تخت ICU و بخش جدایی که اطمینان داشته باشیم کرونا در آن نیست، برای بیماران پیوندی نداریم و همین موضوع باعث کاهش آمار پیوند اعضا در تمام بیمارستان‌های کشور شده است به شکلی که آمار اهدای عضو کشور نسبت به ۶ ماه اول سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. پیش از شیوع کرونا می‌دانستیم روزانه ۷ تا ۱۰ نفر بیمار نیازمند به پیوند به دلیل نرسیدن عضو از دنیا می‌روند و اکنون می‌توان تصور کرد با وجود بیماری کرونا شرایط و آمار و ارقام چگونه خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=44226
  • 70 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.