به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با انتقاد از اینکه شهرداری از ظرفیت منابع غیرنقدی همچون دورههای گذشته بهره نمیبرد، اظهارکرد: فقدان جسارت در مدیران شهرداری را از جمله دلائل بر زمین ماندن پروژههای عمرانی دانست.
در ابتدا با ارائه توضیح کوتاه از انتقاد سال گذشته وی در خصوص اینکه “شورای شهر یکدست در اختیار اصلاحطلبان بوده اما بعد از دو سال، فاقد دستاورد عینی و قابل عرضه به مردم است”، پرسیدیم این اظهارات در حالی از سوی شما (در قامت رئیس شورای شهر) بیان شده است که در زمان انتخابات سال ۹۶، شما خود را به عنوان نه مدیر اصلاحطلب و اصولگرا بلکه به عنوان مدیری توسعه محور معرفی میکردید. اما سیاستهای سه سال گذشته و اقدامات اجرایی شهرداری تهران نگاه توسعه محوری به معنای واقعی را نشان نمیدهد، چرا این نگاه توسعه محوری به عمل تبدیل نشد، آیا تغییرات پیاپی شهردار در عدم تحقق این هدف مؤثر بود؟ کمی در این باره توضیح دهید.
وی با اشاره به اینکه میتوان دوره پنجم شورا را بدون دستاورد دانست، تصریحکرد: اتفاقاً در این دوره دستاوردهای مهمی در زمینه شفافیت، کاهش هزینههای اداره شهر، جلوگیری سیستمی از رانت، صیانت از باغات و محیط زیست و توقف شهرفروشی ایجاد شده است اما در حوزه فعالیتهای عمرانی و پروژههای توسعه زیرساختی، نسبت به گذشته دچار نوعی رکود و کاهش شدیم که بخشی از آن ناشی از شرایط عمومی کشور و بحران اقتصادی است که موجب تورم رکودی و کاهش شدید ارزش پول ملی به یک هشتم قیمت آن در سه سال قبل شده است.
عضو شواری شهر تهران ادامهداد: تقریباً اکثر پروژههای عمرانی با اختلال و کندی در این دوره مواجه بوده است، البته بخشی نیز بهخاطر عدم اراده و پیگیری جدی و ریمسکپذیری مدیران اجرایی بوده است، اما ما بهعنوان شورای شهر، اختیار و حق دخالت در امور اجرایی را نداریم و در حد امکان مصوبات و مجوزهای لازم برای فعالیت مدیریت شهری در توسعه زیرساختها به خصوص در زمینه حمل و نقل عمومی را فراهم کردیم ولی بهدلایل مختلف این موضوع در حد انتظارات عملی نشده و شورا نیز از ابزارهای نظارتی خود مانند تذکر و برگزاری جلسات مکرر پیگیری در کمیسیونهای تخصصی استفاده کرده است.
به نظر میرسد اعضای شورای شهر و شهرداری با وجود اینکه در ۳ سال گذشته بر مساله مبارزه با شهر فروشی تاکید داشتهاند اما نتوانستند منابع درآمدی مناسبی جایگزین کنند، صحبت از فروش پیادهروها، فروش طرح ترافیک به اشکال مختلف و… میشود که نمونههایی از راه حلهای مدیریت شهری است که جایگزین تراکم فروشی شده است. تأثیرات مقابله با شهر فروشی از یک سو در طی سه سال گذشته که رویکرد شورای پنجم بوده و محدود شدن منابع درآمدهای جاری شهرداری هم از سوی دیگر این حس را ایجاد میکند که امیدی به منابع نقدی برای پیشبرد اهداف و پروژههای شهرداری نیست. حال سوال اینجاست آیا برای منابع غیر نقد موجود نظیر املاک شهرداری برنامهریزی شده است؟ تاکتیک شما برای بهرهگیری از این منبع درآمدی در پیشبرد پروژههای عمرانی چیست؟
هاشمی در خصوص این سوال نیز گفت: شورای پنجم برای جبران منابع کاهش شهر فروشی در دو حوزه درآمدهای پایدار مدیریت شهری و بارگذاری مثبت تاکید دارد، در حوزه درآمدهای پایدار بخشی از اقدامات که معطوف به لایحه ارزش افزوده بود، خوشبختانه با پیگیریهای مدیریت شهری تهران و سایر کلانشهرها، در مجلس شورای اسلامی اصلاح شد و قانون خوبی به تصویب رسید که اگر اجرای آن توسط دولت پس از انجام تشریفات قانونی آغاز شود.
وی ادامهداد: بخشی از هزینههای مدیریت شهری با درآمد پایدار که بهترین نوع تأمین هزینههای جاری است، جبران میشود، در حوزه فعالیتهای عمرانی نیز ایده شورای پنجم، مبتنی بر الگوی توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی یا TOD است که در این الگوی بهجای تراکم فروشی در مناطق اشباع شده شمال و مرکز تهران، بارگذاری در اطراف کریدورهای انبوه بر حمل و نقل عمومی صورت میگیرد.
هاشمی در پایان خاطرنشانکرد: پروژه مذکور باعث میشود هم شهروندان نیازی به استفاده از خودروی شخصی نداشته باشند و با یک پیاده روی کوتاه به سیستم حمل و نقل عمومی دسترسی پیدا کنند و هم منابع ناشی از بارگذاری سرمایه لازم برای توسعه سیستم حمل و نقل عمومی را تأمین کند، این ایده در قالب تعریف پهنه T یا پهنه حمل و نقل در کنار پهنههای تجاری، اداری، مسکونی و فضای سبز مطرح شد که باید شهرداری با استفاده از مجوزهایی که در بخش بودجه غیر نقد دارد از آن استفاده کند و هزینه توسعه زیرساختهای شهری را تأمین کند.