تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا سه‌شنبه افزایش ابتلا به آسم در ایرانی‌ها جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ممنوعیت حضور بانوان در دیدار پرسپولیس رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت

7

افزایش تولید گاز در ایران طی ۷ سال گذشته/ گاز، سوخت اول کشور

  • کد خبر : 44111
  • 18 مهر 1399 - 10:33
افزایش تولید گاز در ایران طی ۷ سال گذشته/ گاز، سوخت اول کشور
سرپرست طرح‌های سی. ان. جی بیان‌کرد: افزایش تولید گاز در ایران طی ۷ سال گذشته آنچنان با شتاب صورت گرفته که اکنون گاز را می‌توان سوخت اول کشور است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، افزایش تولید گاز در ایران طی ۷ سال گذشته آنچنان با شتاب صورت گرفته که اکنون گاز را می‌توان سوخت اول کشور دانست؛ با تکیه بر همین رشد تولید، ‌گازرسانی به بخش‌های مختلف کشور از روستاها گرفته تا صنایع افزایش پیدا کرده و این موضوع باعث شده تا خطوط انتقال گاز تا دورترین مناطق کشور نیز گسترده شود.

خطوط لوله‌ای که علاوه بر انتقال گاز به منازل و صنایع، فرصت ایجاد تنوع در سبد سوخت حمل و نقل را نیز فراهم کرد؛ در واقع با دسترسی به خطوط گاز شهری و استفاده از تجهیزات تقویت فشار یا همان کمپرسورها، ‌می‌توان از این گاز به عنوان سوخت خودرو نیز استفاده کرد؛ از همین رو توسعه صنعت سی. ان. جی در دستور کار قرار گرفت تا علاوه بر افزایش تاب‌آوری کشور در سبد سوخت، ‌ در مصرف سوخت مایع نیز صرفه‌جویی شود و فرصت صادرات آن را افزایش دهد.

در کنار این موارد که در اقتصاد کشور موثر است، ‌ استفاده از سی. ان. جی در حمل و نقل عمومی برای دارندگان این دسته از خودروها نیز صرفه اقتصادی دارد زیرا در شرایط فعلی قیمت سی. ان. جی در هر متر مکعب که معادل یک لیتر بنزین می‌شود، ‌ حدود یک سوم بنزین یارانه‌ای و یک ششم بنزین آزاد است.

محمدحسین باقری، سرپرست طرح‌های سی. ان. جی نیز در این خصوص اظهار‌کرد: استفاده از سی. ان. جی در حمل و نقل عمومی به عنوان سوخت بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش هزینه‌های سوخت خانوار را کاهش می‌دهد؛ هر متر مکعب سی. ان. جی معادل یک لیتر بنزین در سبد سوخت خودروها است، از آنجا که مصرف خودروهای حمل و نقل عمومی بالا است، ‌ سهمیه بنزین ماهانه برای آنها کفایت نمی‌کند و مجبورند تا از بنزین آزاد استفاده کنند.

وی تصریح‌کرد: اغلب خودروهای حمل و نقل عمومی مانند وانت بارها، ‌خودروهای پر مصرف هستند، ‌ بنابراین استفاده از سی. ان. جی به جای بنزین می‌تواند در کاهش بار مالی تامین سوخت موثر باشد؛ قیمت سی. ان. جی در حال حاضر در هر متر مکعب ۴۵۳ تومان است، این در شرایطی است که بنزین یارانه‌ای در هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز سه هزار تومان است.

به گفته سرپرست طرح‌های سی. ان. جی این اعداد حکایت از اختلاف قیمت معناداری بین این دو سوخت دارد. حتی اگر بنزین سهمیه‌ای کفایت کند نیز باز هم در هر لیتر هزار تومن اختلاف قیمت وجود دارد؛ این اختلاف در مقایسه با بنزین آزاد ۲۵۰۰ تومان است.

باقری در پایان خاطرنشان‌کرد: با توجه به اینکه این خودروها کارکرد بالایی دارند، تبدیل سوخت از بنزین به سی. ان. جی می‌تواند در اقتصاد آنها تاثیرگذار باشد؛ از همین رو اگر بنزین یارانه‌ای در این خودروها جایگزین سی. ان. جی شود، تا ۶۰ درصد و اگر بنزین آزاد را با سی. ان. جی جایگزین کنند تا ۸۰ درصد در هزینه‌های سوخت خود صرفه‌جویی خواهند داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=44111
  • 48 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.