به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران، سیدجواد هاشمی، بازیگر سینما که عمده شناخت مخاطبان و علاقهمندان سینما از وی به دلیل نقشهای مرتبط با جنگ و آثار دفاع مقدس است، با تاکید بر نقاط مثبت و منفی در تولیدات تصویری دفاع مقدس، اظهارکرد: یکی از نکات مثبت فیلم سازی در زمینه دفاع مقدس این بود که چه در زمان جنگ و چه پس از آن ذهن مردم معطوف به این اتفاق بی نظیر در آن دوره تاریخی شد.
وی تصریحکرد: از نقاط ضعف در این زمینه باید به مواردی چون این موضوع اشاره کرد که سینمای دفاع مقدس همواره با کارگردانانی مواجه بود که تلاش داشتند تا اولین کارشان را با سینمای دفاع مقدس و کار در این حوزه شروع کنند؛ شاید بسیاری فیلم های جنگی به دلیل این موضوع آن چنان که باید و شاید در حد و اندازه این هنگامه شریف و بزرگ و بی بدیل کشورمان نبوده است.
بازیگر سینما ادامهداد: در۴۰ سالۀ گذشته از دفاع مقدس فیلم های جنگی بسیار خوبی هم داشته ایم که هموار در دوره خودشان جزو پرفروشترین فیلمها بوده اند؛ فیلمهایی چون برزخی ها، عقاب ها، افق، پرواز در شب، آژانس شیشه ای و حتی آخرین کارها در این حوزه مانند تنگه ابوقریب بسیار خوب بوده و با اقبال مواجه شده اند.
هاشمی افزود: این موضوع موید آن است که اگر یک فیلم دفاع مقدس خوب ساخته شود مسلما مردم به آن توجه میکنند؛ این شکل از پرداخت به سینمای دفاع مقدس می تواند دستمایه های عظیمی را برای سینما به عنوان بهانه برای تولید ایجاد کنند؛ اما متاسفانه بسیار کوتاهی می کنیم.
بازیگر نقش شهید احمد کشوری در سریال سیمرغ (حسین قاسمی جامی، ۱۳۷۲) با تاکید بر موضوعاتی که در پرداخت سینما دفاع مقدس مغفول مانده و نیاز است که به آنها پرداخته شود، گفت: ما باید به ریشه هایمان بازگردیم؛ ریشه های آدم های جنگ چرا که خود این موضوع میتواند دستمایه فیلم ها و قصه های متعددی گردد؛ زندگی شخصی، کسی که جانش را می دهد، قطعا داستان جالبی است که باید شنیده شود.
هاشمی در پایان خاطرنشانکرد: یعنی باید از بدو تولد یک شخصیت دفاع مقدسی را بشناسیم و ببینیم چگونه ممکن است کسی این مسیر را طی کند؟ببینیم این فرد در چه خانواده گوهرنشانی بزرگ شده که حاضر است جانش را برای مردم و در راه خدا بدهد؛ ببینیم این فرد چگونه و در چه محیطی تربیت شده و با چه شرایطی زندگی کرده است که توانسته تا این اندازه بزرگ شود که به جز خدا نبیند.