به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران در توضیح تفریغ بودجه شهرداری تهران اظهارکرد: گزارش تفریغ بودجه در واقع گزارش عملکرد مالی شهرداری تهران بر مبنای بودجه است و درواقع بررسی این مساله است که اقدامات انجام شده در شهرداری در یک سال مالی تا چه حد منطبق بر سند مصوب بودجه بوده است. به عبارت ساده تر، گزارش تفریغ، گزارش تطبیق یا انحراف عملکرد بودجه از بودجه مصوب است.
وی با بیان اینکه گزارش تفریغ بودجه سالانه از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریحکرد: گزارش تفریغ از سال ۸۷ تا ۹۶ در وب سایت شفاف منتشر شده و به متخصصان، نهادهای مدنی، رسانهها و شهروندان علاقمند کمک میکند تا بدانند شهرداری در سالیان مختلف چه درآمدها و هزینههایی داشته است؛ افراد و کارشناسان به کمک گزارش تفریغ بودجه میتوانند درآمد و هزینه یک سال شهرداری را مورد بررسی قرار دهند.
رئیس کمیته شفافیت شورای شهر با بیان اینکه در گزارشهای تفریغ مشخص میشود عملکرد مالی شهرداری در حوزههای مختلف از قبیل حملونقل، خدمات شهری و … به چه میزان بوده است، افزود: در گزارش تفریغ حتی وامهای دریافتی و بدهیهای پرداختی نیز مشخص است؛ البته گزارشهای منتشرشده مربوط به ستاد شهرداری تهران است و میزان بودجه صرفشده در شرکتها و سازمانهای تابعه را پشتیبانی نمیکند که البته این بخش از بودجه در گزارش تلفیق هر سال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
آروین با بیان اینکه متاسفانه گزارشهای تفریغ آنچه را در شهرداری تهران اتفاق میافتد به صورت دقیق بازنمایی نمیکند، ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل عدم تحقق این امر این است که این گزارش، وضعیت مالی شرکتها و سازمانها را در برنمیگیرد و معمولا حسابرسی از آنها در قالب گزارش تلفیق که به شدت از بررسی آن عقب هستیم، مورد توجه قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه بسیاری از گزارشهای تخلفات در سطح مناطق، شرکتها و سازمانها در تلفیق نمایان میشود، گفت: البته شورای شهر توانسته این گزارشات را تا سال ۹۳ بررسی کند؛ اما از آن سال به بعد هنوز گزارش حسابرسی تکمیل نشده و این عقب ماندن نهاد ناظر از اجرا و اصلاح کجرویها و تخلفات در شهرداری جلوگیری میکند و سبب میشود نتوانیم به موقع و به صورت موثر به تخلفات رسیدگی کنیم.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه به دلیل کمبود وقت، گزارش تفریغ به صورت صوری و فرمالیته بررسی میشود، افزود: این درحالی است که باید روی اعداد و ارقام بررسی محتوایی صورت گیرد تا مشخص شود مثلا سند بهسازی آسفالت واقعا برای بهسازی آسفالت بوده و این مقدار هزینه شده یا نه؟
آروین در ادامه توضیحداد: این درحالی است که محدودیت زمانی مانع از بررسی دقیق میشود؛ چرا که شهرداری باید گزارش مالی هر سال خود را تا اردیبهشت ماه سال بعد به شورا تقدیم کند و شورا نیز تنها دو ماه فرصت دارد تا گزارشهای تفریغ را بررسی کند و در این مدت زمانی کم، فقط انحرافات چشمگیر مالی مشخص میشود.
به گفته این عضو شورا، برخی مدیران اجرایی و میانی شهردار قلقهای مربوطه را یاد گرفتهاند. آنها یاد گرفتهاند که چطور گزارش تفریغ را ارائه کنند تا تخلفات و انحرافات جدی به راحتی مشخص نشود؛ کما اینکه در ابتدای شورای شهر پنجم بارها به مدیران مالی اعلام کردم که شهرداری با بدهی ۶۰هزار میلیاردی مواجه است، اما میزان انحراف در گزارشهای تلفیق حدود ۳ یا ۵ درصد است و گزارش چیزی نشان نمیدهد. بعدها متوجه شدیم برخی مدیران میانی در تبصرههای بودجه قلقهایی را کشف میکنند و از این طریق کسری بودجه را میپوشانند.
آروین در پایان خاطرنشانکرد: گزارشهای تفریغ به دلیل نبود وضعیت مالی شرکتها و سازمانها، نبود گزارشهای تبصرههای بودجه و همچنین نبود گزارش محتوایی عملکرد هزینهای بودجه، قابل اتکا نیست، البته گزارش مالی شرکتها و بررسی محتوایی بودجه در گزارش تلفیق مورد توجه قرار میگیرد اما این دو آیتم به دلیل تاخیر در ارسال و همچنین مهلت محدود قابل بررسی دقیق نیستند و ما نیازمند یک تحول در سیستم حسابرسی و گزارشهای برخط مالی هستیم.
انتهای پیام/