به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، سید عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهارکرد: در سه ماه نخست امسال تخصیص ارز قابل توجهی به صنایع لوازم خانگی انجام نشده بود، با این حال آمارها حاکی از رشد تولید در این صنعت در مقایسه با مدت مشابه پارسال است؛ این افزایش تولید ناشی از موجودی مواد اولیه، اجزا و قطعاتی بود که از پاییز پارسال توسط شرکتها در انبارها دپو شده و موجود بود.
وی تصریحکرد: بانک مرکزی با توجه به همه محدودیتها و شرایط ارزی کشور، ارز نیمایی که همان ارز حاصل از صادرات است را در اختیار صنعتگران لوازم خانگی قرار میدهد، اما مساله اصلی تامین به موقع این ارز است؛ روند مثبت تخصیص ارز تداوم یابد تا بتوان جهش تولید را در عمل محقق کرد.
به گفته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در صنعت لوازم خانگی به طور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ درصد اقلام وارداتی است و بقیه ۶۵ تا ۷۰ درصد بسته به پلتفرم واحدهای تولیدی، بومی سازی شده است؛ در عین حال در صنعت لوازم خانگی گازسوز، داخلیسازی بیش از ۹۰ درصدی اتفاق افتاده است.
هاشمی این را هم افزود که پایینترین میزان داخلیسازی مربوط به تلویزیون است که ۳۵ درصد بوده و در اکثر کشورهای تولیدکننده تلویزیون نیز به همین اندازه است، زیرا “ماژول” که بالاترین ارزش را در بین قطعات متشکله تلویزیون دارد، تنها توسط سه برند بزرگ در جهان تولید میشود.
وی، نیاز ارزی سالیانه لوازم خانگی را بین ۱.۲ تا ۱.۳ میلیارد دلار عنوان و تاکیدکرد: وضعیت ارزی کشور به گونه ای است که صنایع باید به سمت داخلیسازی هرچه بیشتر حرکت کنند؛ سال گذشته در صنعت لوازم خانگی بیش از ۲۲۰ میلیون دلار داخلی سازی اتفاق افتاد، امری که به سرعت در حال توسعه است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به برنامه داخلی سازی حدود ۱۰ میلیارد دلاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تا سال ۱۴۰۰، افزود: در بخش لوازم خانگی با توجه به اطلاعات دریافتی از واحدهای صنعتی و بسترسازی انجام شده از سوی این انجمن، تعامل خوبی بین قطعهسازان و تولیدکنندگان محصولات نهایی و حرکت به سوی روابط برد_ برد شاهدیم؛ افزایش عمق داخلیسازی در فنها و بردهای الکترونیک، یکی از دستاوردهای تعاملات بین قطعهسازان و فعالان صنعت لوازم خانگی است که تا پایان امسال خبرهای خوبی از این حوزه خواهیم شنید.
وی ادامهداد: در موضوع بردهای الکترونیکی، تحول بزرگی در کشور اتفاق افتاده، به طوری که عمده واحدهای صنعتی در تلاشند تا پلتفرم مشترکی در این زمینه تعریف کنند؛ بطور نمونه بردی که در ماشین لباسشویی استفاده میشود را بتوانند با تغییر مختصری در ماشین ظرفشویی نیز به کار بگیرند.
هاشمی در پایان خاطرنشانکرد: تولید مواردی نظیر ورقهای فولادی، مواد و محصولات پتروشیمی، کمپرسور یخچال فریزر و غیره در اختیار صنعت لوازم خانگی نیست، بلکه اینها صنایعی جداگانه هستند که با توجه به نیازها باید در اولویت سرمایه گذاری قرار بگیرند؛ شرایط اقتصادی کشور به سمت و سویی برود که سرمایهگذاران برای حضور در این عرصه ها و کاهش مشکلات این صنعت، جلب و جذب شوند.
گفتنی است، بررسی آمار رسمی منتشره وزارت صنعت حاکی از تولید ۵۰۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه یخچال و فریزر از ابتدای امسال تا پایان تیرماه و رشد ۱۲.۴ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.برپایه این آمارها، تولید انواع تلویزیون در چهار ماهه امسال در همسنجی با پارسال رشد ۶۱.۲ درصدی ثبت کرد و به ۳۴۱هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید.در این مدت همچنین ۲۹۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشینلباسشویی تولید شد که در مقایسه با چهار ماهه سال گذشته رشد ۷۰.۴ درصدی داشته است.
انتهای پیام/