به گزارش سرویس سلامت افق تهران، دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست، در خصوص اقدامات پیشگیرانه در مدارس برای جلوگیری از ابتلای دانش آموزان به کرونا به ارائه توضیح پرداخت و اظهارکرد: در مدارس باید اقداماتی مانند اجرای کامل و حداکثری شیوه نامه های بهداشتی نظیر تب سنجی مستمر و منظم، تامین مواد ضدعفونی کننده و کنترل رانندگان سروس مدارس، فعال تر شدن انجمن های اولیا و مربیان و استفاده از نیروهای داوطلب برای کمک به اجرای درست این شیوه نامه ها انجام شود، در غیر این صورت باید منتظر آینده نگران کننده ای باشیم.
وی تصریحکرد: نظارت کامل بر اجرای درست و استفاده از ابزارهای تشویق و مجازات برای ذینفعان و برقراری سیستم پایش و ارزشیابی مستمر به نحوی که به شکلی پویا و مبتنی بر یافته های پایش تغییر و مداخلات لازم انجام شود از دیگر اقداماتی است که باید به نحو کامل و صحیح انجام شود.
این اپیدمیولوژیست، تعریف نقش همه ذینفعان و لزوم ایفای نقش کامل آنها، بازنگری در ساعات دروس با توجه به شرایط کرونایی موجود، مشارکت فعال همه معلمان و سایر کادر آموزشی در اجرای شیوه نامه های بهداشتی را از دیگر مواردی اعلام کرد که باید برای جلوگیری از بار شیوع کرونا در مدارس انجام شود.
سوری به نکاتی در مورد بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی اشاره و اذعانکرد: تفکیک و تقسیم بندی استان ها به قرمز، نارنجی و سبز به خاطر سیال بودن و نسبی بودن این تقسیم بندی ها نمی تواند مبنای سیاست گذاری بازگشایی مدارس باشد. دستورالعمل های بازگشایی مدارس باید با توجه به منابع علمی داخلی بومی سازی شده باشند.
به گفته این اپیدمیولوژیست به دلیل تفاوت های اساسی در نگرش و عملکرد مردم در استان های مختلف و نیز تفاوت های موجود در فیزیک مدارس، انتظار این که نسخه واحد کشوری، اثربخش باشد، خطاست و لازم است به مناطق مختلف برای سیاست گذاری های مرتبط آزادی عمل و اختیار داده شود.
سوری در پایان خاطرنشانکرد: مرور کشورهای درگیر و تا حدودی موفق در مقابله با کرونا نشان می دهد بازگشایی مدارس در برخی از آنها در حال اجراست. آنچه در این اقدام بسیار مهم است این است که تمامی ذینفعان درونی و بیرونی این اقدام، کاملا متعهد به اجرای دقیق شیوه نامه های بهداشتی باشند، سیستم نظارتی قوی بر حُسن اجرای برنامه ها و دستورالعمل ها حاکم بوده و مقدمات این بازگشایی (چه سخت افزاری و چه نرم افزاری) کاملا فراهم باشد.
انتهای پیام/