تاریخ : یکشنبه, ۲۷ خرداد , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

احتمال آبگرفتگی معابر در تهران بهره‌برداری از پایانه شرق در هفته دولت بهره‌برداری ۳.۵ میلیارد دلاری طرح‌های پتروشیمی در دولت سیزدهم پایان وعده بومی سازی تولید کاتالیست‌ها کاهش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۳ درصد رشد ۱.۶ درصدی تولید فولاد ایران در دو ماهه سال جاری ورود تراموای رایگان به پایتخت به زودی استرس و آسیب آن برای چهره اعلام قیمت میوه و تره بار ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ تعیین تکلیف ارتقاء ساختار اداره کل بانوان شهرداری تهران تا دو هفته آینده صادرات ورق راهکار ورود به بازارهای جهانی رشد ۵ درصدی اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ حضور کم‌رنگ قهرمانان در سینمای ایران ایران سومین تولیدکننده اوپک بازگشایی کارخانه‌های داخلی تولید اتوبوس پس از ۱۰ سال تاثیر ورزش بر عملکرد مغز اعلام مبلغ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان جزئیاتی از نمایش ۲۸۰ اثر تاریخی ایران در شانگهای چین شرط استقلال برای تمدید قرارداد ستاره تیم نکونام جدایی قطعی دو بازیکن از استقلال ساماندهی تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد اولویت‌ کمیسیون شوراها تبعات منفی کاهش ۷۶ درصدی صادرات فولاد ایران ضرورت توجه به “سامانه‌های شارژ برقی” در پایتخت چراغ سبز شورای شهر تهران برای احداث “تراموا” در پایتخت فولاد سبز راه‌حل‌ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بهره‌برداری ۳.۵ میلیارد دلاری طرح‌های پتروشیمی در دولت سیزدهم نگرانی از محدودیت و قطعی برق صنایع فولادی جزئیات جدید از افزایش قیمت سوخت زمان‌بندی و جزییات جدید از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان معادن ایران سرمایه خفته ملی وزارت نفت موظف به پرداخت مابه‌التفاوت هزینه تاکسی‌‎های برقی ممنوعیت استفاده از جوش‌شیرین در نانوایی‌ها رونمایی از ۱۰۰ اتوبوس جدید در پایتخت ورود اتوبوس‌های برقی چینی به تهران تا پایان سال تکمیل پرونده خطوط ۶ و ۷ متروی تهران تا پایان سال جزئیات پرونده تخته فرش سرقت شده کاخ سعدآباد

6

عدم ورود شورای نگهبان به روند قانونگذاری

  • کد خبر : 41187
  • 07 شهریور 1399 - 9:57
عدم ورود شورای نگهبان به روند قانونگذاری
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بیان‌کرد: شورای نگهبان نباید وارد روند قانونگذاری شود بلکه باید همان وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی را انجام دهد.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، با گذشت بیش از دو ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم اتفاقات زیادی در مجلس رخ داده است و با توجه به گذشت این زمان وقت آن است که عملکرد مجلس مورد بررسی قرار گیرد. در این خصوص علی مطهری، نماینده سابق مجلس اظهار‌کرد: برای ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم و نمایندگان این دوره زود است ولی در همین مدت هم نیاز به تذکراتی است.

وی در پاسخ به انتقاداتی که نمایندگان فعلی درباره عملکرد نمایندگان دوره دهم مطرح کرده و از تعبیر وکیل الدوله سخن می‌گفتند، معتقد است که نماینده باید “وکیل مردم” باشد؛مجلس دهم اصولگرا بود و اگر غیر از این بود لاریجانی رئیس مجلس نمی‌شد.

نماینده سابق مجلس درباره تفاوت‌های مجلس دهم و یازدهم و اینکه مجلس یازدهم با ترکیب یکدست و مجلس دهم با ترکیبی متشکل از سه فراکسیون و تنوع سلایق کدامیک بر دیگری مزیت دارند، گفت: شاید مجلس یازدهم در اتخاذ تصمیمات راه‌ آسانتری در مقایسه با مجلس دهم داشته باشد ولی بازتاب دهنده و منعکس کننده دیدگاهها و مطالبات همه اقشار جامعه نیست.

مطهری منتقدین دولت را به انصاف دعوت می‌کند و  اعتقاد دارد این اظهارنظرها ناشی از رقابت‌های سیاسی و جنگ قدرت است و  منصفانه نیست و منتقدان دولت خودشان هم می‌دانند که کشور در چه وضعیتی است اما بروز نمی‌دهند؛ تحریم‌های امروز قابل قیاس با تحریم‌های سال ۹۰ و ۹۱ نیست؛ در این شرایط سخت با این حوادث غیرمترقبه وحوادث و اتفاقاتی چون سیل، زلزله، پدیده ترامپ و شیوع کرونا همین که دولت توانست سر پا بایستد و کشور به فروپاشی نرسید، واقعا هنر بزرگی بوده است و اگر کسی ادعا کند که «اگر من بودم غوغا می‌کردم» دروغ می‌گوید.

وی در خصوص عملکرد مجلس یازدهم توضیح‌داد: ارزیابی عملکرد این مجلس پس از دو ماه مقدور نیست. هنوز زود است که درباره آن قضاوت کنیم. در هر دوره‌ای تا مجلس در مسیر اصلی خود قرار گیرد، حدود دوماه طول می‌کشد. البته این مجلس در همین مدت نیاز به تذاکراتی دارد. در مجلس دهم در نطقی این مطلب را گفتم که نماینده باید خود را نماینده مردم بداند. مشکلی که در مجلس وجود دارد این است که بسیاری از نمایندگان خود را نماینده نظام می‌دانند نه نماینده مردم. در جایی که بین حق مردم و حق حاکمیت تزاحم پیش آید، نمایندگان باید طرف حق را بگیرند و از آن دفاع کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی با این مضمون که”آیا اساساً چنین تقابلی ایجاد و حق مردم نادیده گرفته می‌شود؟” با تایید این سوال، گفت: این موضوع گاهی رخ می‌دهد. ما نمایندگانی داریم که صرفا می‌خواهند از تصمیمات حاکمیت دفاع کنند حتی اگر جایی حق مردم ضایع شود. اینها خطاها را توجیه می‌کنند و نوعی عصمت برای نظام قائل‌اند. حداکثر می‌گویند باید این خطاها را بپوشانیم و نباید مطرح کنیم. نمونه آن قضیه قتل ستار بهشتی بود که عده‌ای با طرح آن در مجلس مخالفت می‌کردند. این رویه خوبی نیست و باعث می‌شود امور اصلاح نشود. در مجلس یازدهم این امر شدیدتر است. نمایندگان نباید کاری کنند که دست و بالشان بسته شود. ما نشانه‌هایی می‌بینیم که مجلس یازدهم تمایل دارد استقلال خودش را محدود کند و منویات برخی اعضای شورای نگهبان را اجرا کند که با آزادی بیان سازگار نیست.

وی این را هم گفت که اگر بخواهند ابزار دست این افراد شوند وضعیت خطرناک می‌شود. آیت الله جنتی در دیدار اخیر با هیات رییسه مجلس به صراحت تاکید کرد که مایل هستیم در دوره چهار ساله بر نمایندگان نظارت داشته باشیم و اگر نماینده‌ای فسادی داشت، مانع ادامه کارش شویم. معتقدم آقای جنتی اظهارنظر مخالف نظر خود را فساد سیاسی می‌دانند. اگر این اتفاق بیفتد نماینده جرات اظهار نظر پیدا نمی‌کند و چیزی از حریت و آزادگی برای مجلس باقی نمی‌ماند. دبیر شورای نگهبان در این دیدار تاکید داشت که کارشناسان این شورا باید جایگاهی در مجلس داشته باشند و در جلسات کمیسیون‌ها شرکت و نظرات خود را اعلام کنند.

مطهری در پایان با بیان اینکه این کار ممکن است در مواردی نادر کار خوبی باشد اما اگر به رویه تبدیل شود ناپسند است، اذعان‌کرد: نمایندگان این افراد را نماینده شورای نگهبان تلقی می‌کنند و ممکن است از اظهار نظر در مورد مسائل مختلف خودداری کنند. دیگر اینکه شورای نگهبان و مجلس دو نهاد مجزا از هم هستند که در عرض هم قرار دارند و نباید در کار یکدیگر دخالت کنند. شورای نگهبان نباید وارد روند قانونگذاری شود بلکه باید همان وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی را انجام دهد. البته در مجلس برخی از نمایندگان از این شیوه‌ها استقبال می‌کنند.

وی توضیح‌داد: علاوه بر این، چندی است که روندی شکل گرفته و هیاتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبات مجلس را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی نظام بررسی می‌کند و به شورای نگهبان ارسال می‌کند و شورا بدون هرگونه اظهارنظری آن را به مجلس می‌فرستد و مجلس ملزم است که آن را اصلاح کند. اگر مجلس بر نظر خود اصرار ورزد به مجمع می‌رود. آنگاه داور و طرف دعوا یکی است، زیرا مجمع باید بین نظر خود و نظر مجلس داوری کند، که معقول نیست. ضمن اینکه در واقع دو تا شورای نگهبان پیدا شده که این امر خلاف قانون اساسی است. این رویه در کار مجلس وقفه ایجاد می‌کند. راه حل این است که مجمع از نظر خود در مجلس دفاع کند و بعد آنچه که نمایندگان رأی دادند، نهایی باشد.

مطهری در پایان خاطرنشان‌کرد: چندی پیش از دفتر مقام رهبری با من تماس گرفتند که ایشان فرموده‌اند استدلال و نظر خودتان را درباره این موضوع بنویسید. من هم نوشتم و ارسال کردم. نمی‌دانم تغییری در این قضیه ایجاد می‌شود یا خیر. ما دهها سیاست کلی داریم. هر مصوبه‌ای را به راحتی می‌توانند بگویند مغایر با فلان سیاست کلی است و مصوبه مجلس را متوقف کنند. نمی‌دانم در این مجلس نمایندگان برای رفع این مشکل اقدام می‌کنند یا خیر. به نظر من رئیس مجلس باید این موضوع را دنبال کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=41187
  • 12 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.