تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

5

ابلاغ برنامه یکپارچه‌سازی امور مرتبط با فناوری در شهرداری

  • کد خبر : 41073
  • 05 شهریور 1399 - 12:35
ابلاغ برنامه یکپارچه‌سازی امور مرتبط با فناوری در شهرداری
بیان‌کرد: اخیرا برنامه یکپارچه‌سازی امور مرتبط با فناوری در شهرداری ابلاغ شده و لایحه‌ای در خصوص تعامل با زیست بوم نوآوری هم به شورا رفته و این خواست همه شهرداری تهران است و نه تنها یک بخش از آن.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، نشست تخصصی «هدایت و حمایت از نوآوری شهری» با محوریت نوآوری در شهر تهران و نقش نهادهای مختلف در توسعه آن به صورت مجازی برگزار شد؛ در این نشست، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری و دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند، محمود کریمی، موسس شبکه نوآوری پلنت و عضو هیات مدیره فناپ پلاس، رضا کلانتری نژاد، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل هم آوا و کاوه یزدی فرد، مدیر عامل آژانس نوآوری کوآلیا به عنوان مدیر پنل شرکت داشتند و درباره مباحث تخصصی پیرامون حمایت از زیست بوم نوآوری شهری گفتگو و تبادل نظر کردند.

در ابتدای این نشست، فرجود، شهر را بستر فعالیت زیست بوم نوآوری اعلام و اظهار‌کرد: تا چند سال آینده تقریبا ۷۰ درصد جمعیت دنیا در شهرها ساکن خواهند بود و طبیعتا بیشتر جریان نوآوری در شهرها اتفاق می‌افتد. بنابراین نوآوری شهری را باید جدی گرفت و برای آن برنامه داشت. ما در ابتدای ارائه برنامه تهران هوشمند، تجربیات جهانی این حوزه را مطالعه و مسائل شهر تهران را با دقت بررسی کردیم و فاز اول برنامه نیز بر اساس همین واقعیت‌ها جلو رفت. یکی از این مسائل، عدم وجود نظام یکپارچه شهری در تهران است و بنابراین متولی نوآوری شهری هم مشخص نیست.
وی در خصوص نقش نوآوری در برنامه تهران هوشمند تصریح‌کرد: یکی از اساسی‌ترین محورهای این برنامه، نوآوری درون شهرداری و در شهر تهران است. با مطالعه وضعیت شهرهای هوشمند دنیا متوجه می‌شوید، توجه به جریان نوآوری در این شهرها قابل توجه بوده است.

این مقام مسئول هوشمندی را دارای ابعاد تکنولوژیک، اجتماعی، کارآفرینی و انرژی دانست و ادامه‌داد: هر کدام جایگاه خود را دارند و باید برای مسیر حرکت به سمت هوشمندی از میان آنها اولویت بندی درستی بر اساس نیازهای یک شهر داشت. ما هم در تهران بر همین اساس حرکت را آغاز کرده‌ایم.
دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند در خصوص سیاست‌گذاری‌های این حوزه توضیح‌داد: تنظیم ضوابط از سویی برداشت به مداخله و از سویی دیگر منجر به نظم بخشیدن به امور می‌شود. سیاست‌گذاری‌های مرتبط با بحث نوآوری را در ابتدا مستقیما با شهردار تهران مطرح کردیم و تصمیم بر عدم مداخله مستقیم و عدم تصدی‌گری شهرداری در امور استارتاپ‌ها و جریان نوآوری و هدایت و حمایت از زیست بوم نوآوری شهری شد. اما بعضا ممکن است تصمیمات ما در همین عرصه نیز به عنوان مداخله برداشت شود.
فرجود در پایان به چالش‌های شهرداری در مسیر تغییر و تحول نوآورانه اشاره و خاطرنشان‌کرد: در دوره جدید مدیریت شهری، مدیران نوآور بسیاری در شهرداری داریم؛ اما پر کردن فاصله میان بازیگران مختلف، چالش بزرگی است و انرژی زیادی را طلب می‌کند. تغییر ساختارها و فرایندها و تحولات درون شهرداری از اهمیت بسیاری برخوردار است و زمان زیادی می‌طلبد. اما توجه به این نکته هم بسیار امیدبخش است که اخیرا برنامه یکپارچه‌سازی امور مرتبط با فناوری در شهرداری ابلاغ شده و لایحه‌ای در خصوص تعامل با زیست بوم نوآوری هم به شورا رفته و این خواست همه شهرداری تهران است و نه تنها یک بخش از آن.
رضا کلانتری نژاد، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل هم آوا در ادامه این نشست، با اشاره به اینکه حرکت نوآوری شهری، در همه دنیا جلوتر از سیاست‌گذاری‌ها است، اظهار‌کرد: انتقاد از توجه زیاد به آمار و ارقام در برخی دستگاه‌ها، حاکی از توجه بیش از حد به کمیت است.

وی تصریح‌کرد: ما باید آینده خاصی را بر اساس توانایی‌ها و ظرفیت‌هایمان انتخاب کنیم، نه اینکه تمامی آینده‌های ممکن را بخواهیم. در حال حاضر افزایش الهام بخشی تیم‌های استارتاپی و انتخاب درست از میان آنها برای حل مسائل اهمیت بسیاری دارد.
محمود کریمی، موسس شبکه نوآوری پلنت و عضو هیات مدیره فناپ پلاس نیز با تاکید بر اهمیت صادقانه بودن تبادلات میان بخش‌های دولتی و استارتاپ‌ها دررویدادهای نوآورانه، اظهار‌کرد: این روش، راه حل بسیاری از معضلات را از مسیر تجربه زیسته فعالان نوآور است؛ در حال حاضر همه اعضای زیست بوم نوآوری باید نقش خود را ایفا کنند و تجربه‌های موفق وکوچک با اتصال به یکدیگر باید شبکه وسیع تری بسازند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=41073
  • 44 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.