تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴

8

رفتارهای یک جانبه گرایی آمریکا در برجام

  • کد خبر : 40619
  • 30 مرداد 1399 - 19:08
رفتارهای یک جانبه گرایی آمریکا در برجام
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم بیان‌کرد: ترس اروپا از ادامه روند یک جانبه‌گرایانه آمریکایی‌ها، تنش در منطقه خاورمیانه و چالش بیشتر با ایران را به همراه دارد.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در خصوص جنگ رسانه‌ای که دونالد ترامپ برای فعال کردن مکانیسم ماشه آغاز کرده به ارائه توضیح‌ پرداخت و اظهار‌کرد: برجام سندی هوشمندانه و دقیق است که با تلاش دستگاه دیپلماسی کشور به نتیجه رسید. در این سند قید شده هر کدام از اعضا اگر اعتراضی پیرامون عدم اجرای مفاد قرارداد داشته باشند، باید در چهارچوب پیش بینی شده در سند اقدام کنند.

وی تصریح‌کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند به رغم خروج از برجام و بدون ارجاع این پرونده به شورای حل اختلاف و گرفتن نظر سایر اعضای برجام، پرونده را به شورای امنیت برده تا مکانیسم ماشه را فعال و تحریم‌ها علیه ایران را بازگردانند،‌ این شیوه امکان پذیر نیست زیرا در فرایند راه اندازی مکانیسم ماشه حداقل باید مراحل آن که در برجام تعیین شده طی شود که در مرحله نخست باید یکی از اعضا به عدم اجرای تعهدات از سوی عضو دیگر اعتراض کند. در مرحله بعد نیز اعضای برجام، رفع اختلاف را بررسی کنند و پرونده برای بررسی به یک نهاد بی‌طرف مورد وثوق اعضا که به احتمال زیاد اتحادیه اروپا است، ارجاع دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با بیان اینکه اگر اعضا در نهایت به جمع بندی لازم نرسیدند، پرونده به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد، گفت:چنانچه در این مرحله هم طرفین به نتیجه نرسیدن مذاکرات تحریم های لغو شده مجددا فعال می شود؛ ولی آمریکایی ها که از برجام خارج شده اند و نمی‌خواهند این فرآیند را طی کنند و به دنبال این هستند پرونده مستقیم به شورای امنیت رفته و همان رفتار یک جانبه‌گرایی که در قبال برجام داشتند و از آن خارج شدند در سیستم ماشه نیز اعمال کنند.

رحیمی جهان آبادی انجام این رویه را امکان پذیر ندانست و گفت: این موضوع با مخالفت اعضای برجام مواجه خواهد شد، به ویژه اینکه دو کشور چین و روسیه تمایل ندارند تمام زحماتی که برای برجام انجام شده توسط آمریکایی‌ها خنثی شود؛ به نظرم دستگاه دیپلماسی در این زمان باید رفتار آمریکایی‌ها را رصد کند. در عین حال نباید ارتباطات با طرف اروپایی قطع شود. زیرا هرگونه حرکتی که رابطه ایران با اروپا را تضعیف کند، به نفع ترامپ است.

وی ادامه داد: ضعیف رابطه ایران با اروپا، به منزله هول دادن اروپا به سمت آمریکا است، در شرایط فعلی سیاست تضعیف رابطه ایران و اروپا کاملا اشتباه است و دستگاه دیپلماسی باید رابطه خود را با اروپا حفظ کند و  از شکافی که در رابطه بین اروپا و آمریکا رخ داده استفاده کند؛ در شرایط فعلی اروپایی‌ها دو نگرانی دارند، نخست اینکه اروپاییها می‌خواهند در قالب گفتمان و تعامل، ‌آمریکایی‌ها را راضی کنند و مشکل حل شود تا همکاری‌های اقتصادی، تجاری و … آنها دچار خدشه نشود.

رحیمی در خصوص نگرانی دوم خاطرنشان‌ساخت: نگرانی دوم آنها این است که اگر آمریکا بدون رعایت مکانیسم حقوقی در برجام، مکانیسم ماشه را فعال کند،‌که با این اقدام اعتباری برای هیچ قرارداد و تعهد بین المللی که یک طرف آن اروپا است، باقی نخواهد ماند و اروپا نمی‌خواهد به یکجانبه گرایی آمریکا تن دهد. ترس اروپا این است که اگر روند یک جانبه‌گرایانه آمریکایی‌ها ادامه یابد، تنش در منطقه خاورمیانه و چالش با ایران بیشتر می‌شود. زیرا ایران به لحاظ نظامی، نفوذ بین المللی و سیاسی، منطقه‌ای و ایدئولوژیک در خاورمیانه قدرتمند است و اینگونه نیست که آمریکا به راحتی سیستم ماشه را بدون تنش فعال کرده و هزینه‌ای در قبالش پرداخت نکند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=40619
  • 26 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.