تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

صادرات دغدغه تولیدکنندگان فولاد اتمام ذخایر سنگ آهن تا ۱۹ سال آینده احیای ظرفیت‌های گردشگری در دولت سیزدهم ضرورت اجرای سریع همسان سازی حقوق بازنشستگان افزایش تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ دریافت کارت آزمون از طریق پنجره ملی خدمات دولت سیستم ایمنی انسان‌ تحت تاثیر سلامت خواب توصیه‌های طب ایرانی برای آلرژی‌های فصل بهار شناسایی و پلمب ۴۰۰ خانه پلاک قرمز در پایتخت ضرورت مکان‌یابی محل جدیدی برای مدیریت پسماند تهران افتتاح دهمین یاورشهر برای بانوان رونمایی از «اسطرلاب» دوره سلجوقی در موزه شهر قزوین معرفی برترین موزه‌ها در ۳۰ اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی کاهش شدید دما در تهران رشد درآمد حوزه شهری نشان اعتماد مردم به دوره ششم مدیریت شهری ظهور رقیب جدید برای ایران در بازار میلگرد شوراها مددکار مدیران شهری مجلس یازدهم مؤسس مجلس نوین در کشور اشتغال مستقیم۱۴۳ هزار نفر در صنعت پتروشیمی اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت افتتاح دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه‌ شهید چمران توصیه‌هایی برای پیشگیری از افزایش فشار خون چالش ورود ماشین آلات معدنی جدید به معادن مجوز مجلس به شناورسازی تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه ها تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان اخذ مجوز ۲ خط تراموا در تهران بخشنامه‌ای برای سرکوب صادرکننده به نفع واردکننده تداوم رکود در سیاست‌های ارزی صادرات فولاد تعطیلی شنبه‌ها باعث افزایش مراودات اقتصادی با جهان راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان وضعیت قرمز پرسپولیس در حساس‌ترین هفته‌های لیگ رای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در مورد استقلال و پرسپولیس انتشار کارت امتحانات نهایی از امشب حضور واگن‌های چینی از بهمن ماه در تهران جزئیات معاملات مسکن شهر تهران در سال جدید مکاتبه با موزه کویت برای استرداد تابلوی مظفرالدین شاه

6

شب‌های قدر تجربه واضح هیأتی‌ها برای رعایت پروتکل‌ها

  • کد خبر : 40428
  • 28 مرداد 1399 - 14:08
استاد حوزه و دانشگاه بیان‌کرد: اطعام محرم را نمی‌توان ممنوع کرد، زیرا هم‌ اکنون رستوران‌ها هم غذا می‌پزند و مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، حجت‌الاسلام پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، در خصوص جزییات برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم اظهار‌کرد: بعضی از مواد در پروتکل‌ها مانند ممنوعیت استفاده از طبل و سنج مورد اعتراض منطقیِ هیاتی‌هاست؛ دلیلش چیست؟ ما هم نمی‌دانیم. شاید به دلیل اینکه مردم را جمع می‌کنند، خب بگویید پرچم هم نباشد زیرا بیرق، پرچم و علم هم از دور یک شکوهی دارد یا حرف‌های دیگر.

وی تصریح‌کرد: شاید دلیل اینکه می گویند دسته عزاداری ممنوع، عدم توانایی در کنترل جمعیت اطراف دسته های عزاداری باشد؛ اگر یک دسته عزاداری راه افتاد و خواست در یک بلوار خلوت حرکت کند، آیا مشکلی دارد؟ شما مطلق دسته عزاداری را ممنوع کردید. تکلیف آن دسته که جای خلوت می روند و بدون تماشاچی به عزاداری می پردازند چه می شود؟ افراد در این دسته با فاصله ایستاده‌اند و فضایش با مترو، اتوبوس و بازار که مردم خیلی از این‌ها متراکم‌تر جمع شدند، متفاوت است.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه در دستورالعمل‌ها به دلیل عدم ازدحام، موادی همچون پختن غذا و توزیع آن نیز ممنوع شده است. بنابراین می‌توان بدون ازدحام طبخ و پخش کنند، اطعام محرم را که نمی‌توان ممنوع کرد، زیرا هم‌اکنون رستوران‌ها غذا می‌پزند و مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ هیاتی‌ها خودشان بسیار آدم‌های باهوش، دقیق، مودب و منضبط هستند و خودشان رفع ازدحام خواهند کرد.

وی ادامه داد: باید در دستورالعمل اعلام می‌کردید، رفتاری که موجب ازدحام می‌شود، انجام ندهید ولی مثلا مجاز به استفاده از فضای باز هستید و باید در فضای بسته تعداد محدود باشد و یا یک آئین‌نامه برای آن ارائه می‌کردید که آسیب را کمتر کند. من این حرف را قبول ندارم که ما بگوییم اگر در پروتکل‌ها سخت‌گیری نشود، مردم عزادار رعایت نخواهند کرد. خلاف این است و مردم رعایت خواهند کرد؛ کما اینکه دیدیم در شب‌های قدر انصافاً جاهایی که توانستند مجالسی را برگزار کنند، رعایت کردند.

حجت‌الاسلام پناهیان در پایان خاطرنشان‌کرد: اگر ملاک، نبودن ازدحام است، این‌ها در صورت اطعام، در صورت دسته‌روی با طبل و سنج هم می‌توانند از ادحام جلوگیری کنند و یکدفعه به صورت مطلق مردم را از برخی توفیقات محروم نکنیم، هیاتی‌ها امسال باید خلاقیت بیشتری به کار ببندند و تا می‌توانند از نمادها و نماهای دیگری برای تعظیم شعائر حسینی استفاده کنند که اصلاً هیچ مغایرتی با پروتکل‌های ایام کرونا نداشته باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=40428
  • 66 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.