تاریخ : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

افزایش ظرفیت تولید متانول کشور به بیش از ۱۴ میلیون تن ۳ میلیارد دلار درآمد ارزی کشور از محل صادرات مشتقات نفتی اعلام شرایط دریافت وام ۳۰۰ میلیونی برای مستاجران جزئیات ساخت خط ۹ متروی تهران برنامه شهرداری تهران برای استفاده از دوچرخه‌ جزئیات اجرای بخش‌نامه کاهش عوارض صادرات محصولات زنجیره فولاد افزایش خطر سکته مغزی با عصبانیت آمادگی ۵ سرمایه‌گذار برای تولید بنزین از متانول اعمال موانع و محدودیت‌های تولید فولاد ایران دومین تولیدکننده بزرگ سوخت‌های مایع موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح احکام مالیاتی جزئیات تصویب لایحه کاهش ساعت کار ادارات دهان اولین عضو نشان‌دهنده ابتلا به آلزایمر ضرورت برگزاری جلسه هم‌اندیشی درخصوص قرارداد چین انتقاد عضو شورای شهر از شهرداری تهران ضرورت ارتباط مستقیم نمایندگان مجلس با اعضای شورای شهر تهران جزئیات مرمت آرامگاه کوروش شکایت مجدد باشگاه استقلال از ۲ پرسپولیسی اعلام شرایط برگزاری امتحانات نهایی ترکیب احتمالی استقلال برای مصاف با فولاد خوزستان ظهور بیماری‌های ویروسی و عفونی بعد از مصرف توت فرنگی افزایش تدریجی ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی در پایتخت قرارداد شهرداری با چین از بهترین قراردادهای تاریخ کشور آخرین قیمت آپارتمان‌های ۴۰ متری در مناطق مختلف پایتخت جزئیات برداشت ماهانه مالیات از حقوق کارمندان انتظار بی‌جواب تولیدکنندگان از وزیر صمت افزایش ۶ برابری هزینه برق فولادسازان افزایش صادرات معدن و صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار بررسی مجدد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت بهره‌برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ توصیه‌های برای کاهش علایم حساسیت فصلی افتتاح ۴ بازار جدید تره‌بار در تهران ضرورت توسعه زیرساخت‌های برقی‌سازی حمل و نقل همگانی پایتخت تاکید شهردار تهران بر لزوم اتصال پایانه جدید شرق به شبکه مترو برگزاری نمایشگاه گل محلات به زودی اعلام مبلغ پاداش استقلالی‌ها تا قهرمانی

3

تلاش برای حضور ۳۰ درصدی بانوان در مجلس آینده!!!

  • کد خبر : 22191
  • 20 آبان 1398 - 2:00

با توجه به افزایش روز افزون شمار بانوان تحصیل کرده در کشور، از احزاب و گروه‌های فعال سیاسی انتظار می‌رود، حداقل ۳۰ درصد از کاندیداهای مورد حمایت خود را از بانوان انتخاب کنند. به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل نگاه سنتی که در جامعه وجود داشت بانوان کمتر […]

زنان مجلس

با توجه به افزایش روز افزون شمار بانوان تحصیل کرده در کشور، از احزاب و گروه‌های فعال سیاسی انتظار می‌رود، حداقل ۳۰ درصد از کاندیداهای مورد حمایت خود را از بانوان انتخاب کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل نگاه سنتی که در جامعه وجود داشت بانوان کمتر در مناصب سیاسی و حکومتی حضور داشته و ارزش ها و جایگاه خود در اجتماع را باور نکرده بودند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی که با تلاش ها و مشارکت بانوان در مبارزات سیاسی به ثمر نشست جایگاه زنان تغییر کرد و نقش پررنگ تری را در جامعه ایفا کردند.

در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز بانوان در پشت جبهه های حق علیه باطل حضور داشته و به پشتیبانی از رزمندگان و تامین وسایل و تجهیزات مورد نیاز آنها پرداخته و یا مسئولیت پرستاری از جانبازان را بر عهده گرفتند.

با گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب و پایان جنگ تحمیلی زنان به تدریج وارد عرصه های مختلف اجتماعی شده و به عنوان نیمی از جمعیت کشور نقش موثری را در جامعه ایفا کردند تا جایی که امروز بخش عظیمی از بانوان ایرانی در بالاترین سطوح علمی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مشغول تحصیل بوده و به موفقیت‌های چشم گیری در عرصه های علمی و فرهنگی دست پیدا کردند.

 با افزایش روز افزون شمار بانوان تحصیل کرده و متعهد همچنان نیاز به حضور بیشتر بانوان در پست های سیاسی و تصمیمات کلان مدیریتی به وضوح احساس می‌شود، از این رو ضرورت فضا سازی و ایجاد بستری مناسب برای حضور هر چه بیشتر بانوان در مناصب حکومتی و بهره گیری از ایده‌های بانوان متخصص در برنامه ریزی های کلان کشور اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

انتخابات مجلس، بهانه ای برای حضور بیشتر بانوان در عرصه تصمیم گیری

در همین راستا با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی از احزاب وگروه‌های سیاسی فعال در کشور که این روزها در حال و هوای تکمیل لیست های انخاباتی خود هستند انتظار می رود حداقل حدود ۳۰درصد از کاندیداهای مورد حمایت خود را از بانوان انتخاب کنند تا از ظرفیت‌ها و توانایی های بانوان تحصیل کرده و متعهد در بدنه سیاسی کشور بیش از پیش استفاده شود.

همچنین با وجود مشارکت فعال بانوان در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی به دلایل مختلفی این موفقیت ها کمتر دیده شده تا برخی کشورها ایران را به نادیده گرفتن حقوق زنان متهم کنند.

در این شرایط حضور بیشتر بانوان در کرسی های مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از بالاترین مراجع قدرت و تصمیم گیری در کشور بهترین فرصت برای نشان دادن نقش موثر بانوان در تصمیمات و برنامه ریزی‌های کلان کشور به تمام کشورهای دنیا تلقی می‌شود، همچنین حضور بیشتر بانوان می تواند روح قوانین را تلطیف کرده و توجه ویژه به بانوان به عنوان قشری تاثیرگذار در بدنه جامعه را از اولویت های اصلی تصمیم سازان کشور قرار دهد.

مرحومه اعظم طالقانی، دبیر کل سابق جامعه زنان انقلاب اسلامی در خصوص واژه رجال سیاسی معتقد بود: نظر عده‌ای بر این است که واژه «رجال» به معنای مردان است و عده‌ای دیگر آن را نخبگان و شخصیت‌ها معنا می‌کنند. عده‌ای تعبیر اول را پذیرفته و عده‌ای تعبیر دوم را باور دارند. در همان هنگام از شهیدبهشتی سوال شد که منظور از «رجال» در اصل ۱۱۵ قانون اساسی چیست؟ ایشان پاسخ دادند: «منظور از «رجال»، «شخصیت‌های» مذهبی و سیاسی است».

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به حضور زنان در کرسی‌های تصمیم گیری بیان کرد: با وجودی که ۲۷ درصد بانوان ما از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند اما آن گونه که باید در خصوص واگذاری پست های مدیریتی به آن ها توجه لازم نشده است در حالی که بانوان ما بارها نشان داده اند در این عرصه چیزی کمتر از آقایان ندارند.

وی در ادامه افزود: برآیند باید این گونه باشد که حداقل ۳۰ درصد نمایندگان مجلس را زنان تشکیل دهند. انتظار ما این بود که مجلس نظر مثبتی درباره این پیشنهاد داشته باشد، با این حال این پیشنهاد در لایحه جامع انتخابات هم هست و امیدواریم نمایندگان نگاه ایجابی و مثبتی به این موضوع داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=22191
  • 42 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.