حناچی

آیین نکوداشت ایثارگران و اهالی رسانه فعال در حوزه دفاع مقدس با عنوان «همراز با شقایق» با حضور محسن هاشمی،و شهردار تهران در ساختمان شماره دو شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، آیین نکوداشت ایثارگران و اهالی رسانه فعال در حوزه دفاع مقدس با عنوان «همراز با شقایق» با حضور محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سردار اسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله و پیروز حناچی، شهردار تهران در ساختمان شماره دو شهرداری تهران برگزار شد.

دفاع مقدس؛ الگوی بی‌نظیر ایستادگی برای قرن‌ها

در این مراسم محسن هاشمی اظهار کرد: دفاع مقدس در تاریخ کشور  و تاریخ معاصر ما الگوی بی نظیری است که حکایت از ایستادگی مردم ما برای دفاع  از اعتقادات و حفظ تمامیت ارضی کشور دارد. بدون شهدا و ایثارگران امنیت امروز را نداشتیم.

وی با اشاره به این که گرامیداشت دفاع مقدس صیانت از حماسه ایثارگری است، افزود: صیانت از یک حماسه کمتر از خود حماسه نیست. خبرنگاران، عکاسان و نویسندگان حوزه دفاع مقدس با آن که اسلحه به دست نگرفتند اما با انعکاس حماسه ایثارگران توانستند این حماسه را زنده نگه دارند.  اگر خبرنگاران، نویسندگان و عکاسان نبودند، حماسه های دفاع مقدس به مردم نشان داده نمی‌شد.

فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به خاطره‌نگاری‌های پدرش از سال ۱۳۶۰ گفت: ایشان با آن‌که فرماندهی جنگ را بر عهده داشتند، با خاطرات کوتاهی که یادداشت می‌کردند، یک روایت‌گر مهم جنگ بودند. خاطراتی که همراه با ثبت حواشی جنگ همراه بود و سند مهمی برای آیندگان است.

ایمان مردم را با سیاه‌نمایی غارت نکنیم

حجت‌الاسلام حسین قیومی رییس بخش سرگذشت‌پژوهی اداره کل ایثارگران شهرداری دیگر سخنران این آیین بود. وی شهرداری را از معدود نهادهایی دانست که توجه خاصی به شهیدان دارد و گفت: چه کسی می‌گوید در شهرداری شهیدزدایی صورت می‌گیرد؟ به عنوان یکی از خانواده شهیدان که با سایر خانواده‌های شهیدان در ارتباط است؛ معتقدم که اتفاقا خدمات شهرداری به خانواده شهیدان و ایثارگران بسیار بیشتر از سایر سازمان‌هاست. نباید ایمان مردم را با سیاه‌نمایی غارت کنیم.

 پیام شهیدان خدمت به مردم است

سپس سردار اسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله با بیان این‌که جنگ تحمیلی توسط رزمندگان ما به دفاع مقدس تبدیل شد، گفت: حراست از مرزها و حریم انسانی بر همه واجب است و  امام بزرگوار ما این تهدید را به فرصت بدل کردند.

وی با اشاره به ابعاد مختلف در روایت دوران دفاع مقدس اظهار کرد:  این دوران را می‌توان  بر مبنای مدیرت و فرماندهی، ایستادگی، خلاقیت، معنویت، فرهنگ و اقتصاد روایت کرد و این‌ها بخشی از جنبه‌های روایی ما می‌تواند باشد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس پس از بیان خاطراتی از دوران جنگ، ولایت و ولایت‌مداری مردم را عامل اصلی پیروزی در دفاع مقدس دانست و گفت: پیام شهیدان برای ما این است که به مردم خدمت کنیم. امیدوارم چنین شود.

دفاع مقدس همیشگی است

غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز طی سخنانی اظهار کرد: دفاع مقدس برای کشور ما ادامه دارد و امروز فقط عناصر آن تغییر یافته است. باید دانست که امروز در بعد رسانه‌ای کشور دفاع مقدس وجود داردو کار بزرگ و ارزشمندی که رسانه‌ها و خبرنگاران در این عرصه می‌توانند انجام دهند، حفظ وحدت و انسجام ملی برای اعتلای کشور است.

آرشیو بی‌بدیل خبرنگاران از سال‌های دفاع مقدس

پیروز حناچی شهردار تهران آخرین سخنران این آیین بود. وی نیز با مرور خاطراتش از حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی اظهار کرد: جنگ تحمیلی بزرگترین تهدیدی بود که به فاصله کوتاهی از انقلاب اسلامی بر کشور عارض شد. در شرایطی که ارتش از استحکام کافی برخوردار نبود، هواپیماهای دشمن دیوار صوتی را در تهران می‌شکستند و در خیابان‌های نواب و انقلاب جولان می‌دادند تا مردم را بترسانند و کینه خود را خالی کنند.

به گفته وی در این سال‌ها خبرنگاران بودند که وقایع جنگ را ثبت می‌کردند و آرشیوی که از راویان جنگ در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس موجود است، یکی از اسناد بی‌بدیل‌ دوران جنگ است.

حناچی به کتاب‌های «دا»، «بمو» و «دسته یک» به عنوان آثار تاثیرگذار حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: با آن که بیشتر رزمندگان تمایلی به صحبت کردن از اقدامات خود در جنگ تحمیلی نداشتند، با تلاش نویسندگان خوش ذوق، سازمان تبلیغات اسلامی کتاب‌های متعددی را در زمینه دفاع مقدس به چاپ رسانده‌ که شایسته تقدیر است.

شهردار تهران در ادامه به نقل خاطره‌ای از نخستین مواجهه خود با شهید ابراهیم هادی پرداخت و گفت: او دل شیر داشت و خبر شهادتش آن‌قدر برای دشمن مهم بود که در رسانه‌هایش آن را اعلام کرد.

وی یادآور شد: یکی از جلوه‌های ماندگار جنگ بسته‌هایی بود که مردم برای رزمندگان ارسال می‌کردند. این بسته‌ها که معمولا با یادداشت‌ها و نامه‌هایی همراه بودند، برای رزمندگان بسیار انگیزه‌بخش بودند. این یکی از موضوعاتی است که در روایت‌های جنگ مغفول مانده است.

در ادامه این مراسم محسن هاشمی یک نسخه از کتاب «روزها و روزگاران سخت» را به پیروز حناچی اهدا کرد و در پایان از فعالان و پیشکسوتان رسانه‌ای جنگ تحمیلی تجلیل  ۲۲ جلد از کتاب سرگذشت پژوهی شهدای محلات پایتخت رونمایی شد و اعلام شد که تا ۲۲ بهمن این آثار به ۴۰ عنوان خواهد رسید.

انتهای پیام/