تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی فشارخون بالا قاتل خاموش واکنش باشگاه استقلال به برکناری خطیر ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما

0

۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری

  • کد خبر : 143982
  • 04 اردیبهشت 1403 - 14:00
۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری
نوردکاران به امید کاهش قیمت‌های پایه در هفته‌‌‌های بعد، از خرید اجتناب کردند و به این ترتیب بخش عمده‌‌‌ای از عرضه‌‌‌ها بدون مشتری ماند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ اگرچه از میزان تمایل به خرید شمش فولاد در رینگ فیزیکی کاسته شد، اما برقراری فروش‌های ال‌‌‌سی باعث افزایش میانگین قیمت معامله شد که این موضوع حامی رشد بهای میلگرد فولادی خواهد بود.

فروش شمش فولاد از رینگ صنعــــتی بورس‌کالای ایران، روز گذشته به کمتر از ۵۰‌درصد عرضه این محصول رسید. فروکش انتظارات تورمی در کشور با کاهش احتمال تشدید تنش در منطقه خاورمیانه در افت حجم فروش‌ها موثر بود. در عین حال باید تاکید کرد که بخش عمده‌‌‌ای از این فروش‌ها نیز بر مبنای معاملات ال‌‌‌سی بوده و درواقع نوردکاران با هدف استفاده از این ال‌‌‌سی نسبت به خرید شمش فولاد اقدام کرده‌‌‌اند.

واحدهای فولادی روز دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه امسال بالغ بر ۲۴۲‌هزار تن شمش فولاد را با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۲۰‌هزار تا ۲۱‌هزار و ۸۹۰تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه کردند. کف قیمت پایه نسبت به هفته قبل بدون تغییر ماند، اما سقف آن رشد محدود ۵۰۰تومانی داشت.  تقاضایی بالغ بر ۲۲۸‌هزار تن از سوی مشتریان برای فولاد عرضه‌شده در بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۱۰۳‌هزار تن محصول از این بازار با میانگین قیمت ۲۲‌هزار و ۱۷۴تومان انجامید. به‌رغم برتری تقاضا نسبت به عرضه، از حجم فروش شمش فولاد در این رینگ کاسته شد. کاهش انتظارات تورمی ظرف روزهای اخیر و ایجاد جریان کاهش نرخ در بازار ارز باعث شد تا بخشی از واحدهای نوردی در خرید شمش فولاد در کانال قیمتی ۲۰هزار تا ۲۲‌هزار تومان تردید کنند و به این ترتیب ۵۸‌درصد عرضه شمش فولاد معامله نشد. بخش قابل‌توجهی از نوردکاران در خرید شمش تردید داشتند، اما عرضه‌‌‌های اعتباری باعث شد تا بخشی از صنایع تکمیلی برای برخورداری از مزیت خرید ال‌‌‌سی با یکدیگر رقابت کنند که این موضوع میانگین نرخ فروش شمش فولاد را افزایش داد.

شمش فولاد روز گذشته با میانگین قیمت ۲۲‌هزار و ۱۷۴ تومان به فروش رفت که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ تمام‌شده شمش فولاد به ۲۴‌هزار و ۱۷۰تومان می‌‌‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه حمل حداقل ۸۰۰ تومانی برای انتقال شمش فولاد به واحد نورد و همچنین هزینه تبدیلی برابر ۱.۱‌درصد نرخ شمش، میانگین نرخ تمام‌شده هر کیلوگرم میلگرد تولیدی به ۲۷‌هزار و ۶۰۰تومان خواهد رسید. بنابراین این رقم کف بهای فروش میلگرد خواهد بود.

در اولین روز اردیبهشت ‌ماه آهن‌‌‌اسفنجی با نرخ ۱۳‌هزار و ۳۰۹تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول معامله شد. رینگ فروش این محصول در هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه همچنان پررونق بود و بالغ بر ۱۵۳‌هزار و ۷۵۰تن آهن‌‌‌اسفنجی با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۱۲‌هزار و ۶۳۰تومان تا ۱۳‌هزار و ۱۵۱تومان در این روز در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۸۷‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت ۱۳۱‌هزار تن از این محصول عرضه‌شده با میانگین قیمت ۱۳‌هزار و ۳۰۹تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. اگرچه رینگ آهن‌‌‌اسفنجی با برتری تقاضا نسبت به عرضه مواجه بود، اما این برتری به رقابت هیجانی در این رینگ منجر نشد، به نحوی که اغلب معاملات در نرخ پایه انجام شد و متقاضیان برای عرضه محصول چند واحد تولیدی رقابت محدود ۵ تا ۶درصدی را به ثبت رساندند.

در حالی معاملات آهن‌‌‌اسفنجی در آرامش انجام می‌شود که در هفته‌‌‌های قبل و در میانه زمستان، این محصول به دلیل کسری محسوس تولید نسبت به تقاضا که ناشی از چالش واحدهای احیا برای تامین گاز بود با هیجان و رقابت‌‌‌ سنگین مواجه بود. اما با پایان یافتن فصل سرما در کشور و از میان رفتن نگرانی در خصوص کمبود این ماده اولیه، بازار آن به آرامش نسبی رسید. البته با توجه به نبود ‌توازن در زنجیره آهن و فولاد کشور و کمبود ظرفیت در بخش احیا نسبت به حلقه‌‌‌های بعدی، معاملات آهن‌‌‌اسفنجی آماده بروز هیجان و گرانی با هر تلنگری، از جمله صعود انتظارات تورمی یا محدودیت واحدهای تولیدی در تامین انرژی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=143982
  • 33 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.