تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت فرزندان مادران استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اجرای مجدد دوچرخه‌سواری در سه‌شنبه‌ها برگزاری رویداد بزرگ دشت غذا در تهران افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ماه کاهش دما شدید هوای تهران در روز پنجشنبه کاهش تقاضا عامل کاهش قیمت محصولات فولادی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران رکود صنعت فولاد با قیمت‌های دستوری اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ در مجلس هزاران میلیارد تومان از اموال تهران درحال از بین رفتن

1

تعیین نرخ ارز در اقتصاد ایران

  • کد خبر : 143066
  • 14 فروردین 1403 - 13:21
تعیین نرخ ارز در اقتصاد ایران
تعیین نرخ ارز در کشورهای صادرکننده نفتی مانند ایران از آن جهت حائز اهمیت است که دولت با در اختیار داشتن اغلب ارزهای صادراتی، نقش کلیدی در نرخ تعادلی ارز در بازار ارز داشته است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ ظهور مسئله «تعیین نرخ ارز،» ریشه در مباحث مربوط به بازسازی نظام پولی بین المللی پس از جنگ جهانی اول دارد. از دهه۱۸۷۰تا۱۹۱۴میالدی، اغلب کشورها از نظام استاندارد طلا تبعیت میکردند. در این نظام، ارزش هر واحد پول به نسبت ثابتی از طلا تعریف شده و نرخ مبادله پول کشورها از این نسبت تبعیت میکرد.

با آغاز جنگ جهانی اول دولتهای درگیر جنگ برای پوشش هزینه های خود از حق ضرب پول استفاده کردند. افزایش حجم پول و به تبع آن،شکل گیری انتظارات در جهت کاهش ارزش پول این کشورها منجر به خروج کشورها از این نظام شد. با پایان جنگ جهانی در سال۱۹۱۸، کشورها با چالش بسیاری جهت تنظیم مجدد نرخ ارز مواجه شدند، چرا که هر کشور اضافه چاپ پول (نسبت به طلا) و تورم متفاوتی را تجربه کرده بود(روگوف،۱۹۹۶).

در پاسخ به مسئله بازیابی نرخ برابری پول و طلا پس از جنگ، کسل(۱۹۲۱و۱۹۲۲)نظریه برابری قدرت خرید (PPP) را مطرح کرد. پس از
گذشت پنج دهه، نظریه پایهای دیگردرخصوص تعیین نرخ ارز، یعنی مدل پولی تعیین نرخ ارز، با مطالعات ماندل(۱۹۶۸)وهری (۱۹۷۲)آغاز و با مطالعاتفرنکل (۱۹۷۶)،موسی (۱۹۷۶)،بیلسن (۱۹۷۸)، دورنبوش(۱۹۷۶)و فرانکل (۱۹۷۹)تکامل یافت.

با نگاهی به محورهای مطرح در رابطه با تعیین نرخ ارز در اقتصاد بین الملل، میتوان نظریه برابری قدرت خرید و مدل پولی تعیین نرخ ارز رابه عنوان دو مدل سداختاری به حسداب آورد که پایه اغلب مدلهای تجربی تعیین نرخ ارزبه حساب میآیند. در دیگر مدلهای مورد استفاده برای تعیین نرخ ارز، مانند مدلهای تعادل عمومی و کنترل بهینه نیز در عمل نیازمند قیدی درخصوص نرخ ارز هستند. اکنون این قیدها میتوانند با فرض ساده سازی شده ای و یا با استفاده از دو نظریه ذکر شده تعیین شوند.در نظریه برابری قدرت خرید(PPP) رشد سطح قیمتها و در مدل پولی، مازاد رشد نقدینگی نسبت به رشدGDP،نقش کلیدی در تعیین نرخ ارز دارند.

چه آغاز مطالعات تجربی درخصوص تعیین نرخ ارز در نظام ارزی ثابت مطرح شد، اما پس از فروپاشی نظام برتون وودز و شناور شدن نظام ارزی بین المللی،همچنان حول این پرسش محوری که عوامل تعیین کننده نرخ ارز چیست، توسعه پیدا کرده است.

یکی از نتایج این مطالعات، پذیرفتن این واقعیت است که مدل واحدی برای تعیین نرخ ارز برای کشورهای مختلف وجود ندارد و ویژگی هر کشور طراحی متفاوتی از مدلهای تعیین نرخ ارز را الزام میکند.

یکی از این ویژگیها که موجب توسعه شاخه ای از ادبیات تعیین نرخ ارز شد، ارتباط نرخ ارز و نفت در کشورهای واردکننده و صادرکننده آن بوده است؛ تعیین نرخ ارز در کشورهای صادرکننده نفتی مانند ایران از آن جهت حائز اهمیت است که دولت با در اختیار داشتن اغلب ارزهای صادراتی، نقش کلیدی در نرخ تعادلی ارز در بازار ارز داشته است. به عنوان مثال، از سال۱۳۸۱که نظام ارزی ایران به شناور مدیریت شده تغییر کرده تا سال۱۴۰۰،۷۲درصد از
صادرات کالایی ایران را صادرات نفتی تشکیل داده است و دولت قدرت بالایی در عرضه بازار ارز داشته است. به عنوان مثال، طبق گزارش رئیس کل اسبق بانک مرکزی، این نهاد به منظور مداخله و مدیریت بازار ارز در بازه۱۳۸۲تا۱۳۹۰ حدود۵۰۲میلیارد دلار به فروش رسانده است.

افزایش ارزهای نفتی در سالهای مربوط به افزایش قیمت جهانی نفت در دو دهه۱۹۷۰و۲۰۰۰میلادی (مقارن با دو دهه۱۳۵۰و۱۳۸۰شمسی) این قدرت را به دولت داد تا به رغم رشد بالای سطح عمومی قیمتها و حجم نقدینگی، از رشد نرخ ارز متناسب با مدل پولی وPPPجلوگیری کند. عدم تبعیت روند نرخ ارز از مدل پولی وPPPدر کوتاه و حتی بلندمدت باعث شده تا قابلیت استفاده از این روشها برای تعیین
نرخ ارز زیرسؤال رود. حال آنکه مطالعات تجربی از اعتبار آنها در بازه بلندمدت حمایت میکنند.

بسیاری ازمجادلات کارشناسی درخصوص نرخ ارز را میتوان بازتابی از اختلاف درخصوص مدل های تعیین نرخ ارز دانست. درحال حاضر همچنان از این مدلهای مرسوم برای تعیین نرخ ارز استفاده میشود و کماکان اعتبار این مدلها برای استفاده در اقتصاد ایران محل پرسش اساسی است.

گفتنی است که گاها تحت عنوان های دیگری مانند «تعیین نرخ تئوریک ارز» و «نرخ بنیادین ارز» نیز به مسئله تعیین نرخ ارز پرداخته میشود. هر دو عنوان ذکرشده به نوعی به نرخ ارز متناسب با متغیرهای بنیادین اقتصادی نظیر، رشد نقدینگی، رشد تولید، رشد به رهوری، تورم، صادرات نفتی و … اشاره دارند. ادامه این مقاله را در آدرس زیر مطالعه کنید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=143066
  • 71 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.