تاریخ : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد اقتصاد دانش‌بنیان عامل مشارکت مردم در جهش تولید رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران سازمان برنامه مکلف به بستن حساب‌های فرعی دستگاه‌ها تمدید مهلت نوبت سوم کالابرگ افزایش شدید اجاره مسکن برای مستاجران ضرر شدید در کمین فولادسازان ایران افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم کشف منابع جدید نفت و گاز در ایران جزئیات احداث پایانه و پارکینگ ورزشگاه تختی در خط ۷ مترو افتتاح ۵ مددسرا و ۱۰ مرکز جامعه‌پذیری تا پایان سال ضرورت ایجاد انگیزه برای ساخت هتل در تهران مأموریت‌های جدی مدیریت شهری در سال ۱۴۰۳ تاثیر داروهای استنشاقی بر درمان آسم ۱۶ کشور در لیست جدید لغو روادید ضروزت توسعه زیرساخت‌های ورزش شهروندی در مناطق جنوبی پایتخت ایران صادرکننده خدمات نفتی به سایر کشورها کشف سفال‌های تاریخی در بانک ملی بازار تاریخی اصفهان محکومیت جدید برای استقلال وضعیت عجیب استقلال برای تمدید قرارداد بازیکنان غذاها و ویتامین‌های موثر در کاهش یبوست تعطیلی پایانه قدیم شرق تهران تا پایان پاییز ۱۴۰۳ حضور کم‌رنگ محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی آخرین زمان ثبت‌نام نمایندگان نامزدها در سامانه داوطلب رویکرد جدید ایران در توسعه میادین گازی صنایع و ماشین آلات معدنی مکلف به دریافت شناسه کالا جزئیات وام ودیعه مسکن به مدیران شهرداری رگبار باران و وزش باد شدید در تهران واگذاری خدمات پس از فروش اتوبوس‌های برقی به ۲ شرکت‌ داخلی افزایش حقوق بازنشستگان از ماه جاری افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم پیش‌بینی سه خط ویژه اتوبوس برای جابجایی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب آغاز قطعی برق فولادسازان در تابستان تلاش‌های شبانه‌روزی دولت برای حل مشکلات مردم توضیح سازمان غذا و دارو درباره روغن‌های وارداتی آلوده به کشور حضور نهادهای فعال محلات در هیأت‌های امنا توقف ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر

2

سوخت جایگزین راه حلی برای کاهش مصرف بنزین

  • کد خبر : 142731
  • 06 فروردین 1403 - 14:54
سوخت جایگزین راه حلی برای کاهش مصرف بنزین
از راهکارهای کاهش مصرف سوخت، تنوع بخشی به سبد سوخت و از استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند CNG و LPG است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ بهینه‌سازی مصرف سوخت، یک بحث قدیمی است که همواره مطرح بوده است، اما بیشتر به عنوان شعاری که از پیش چشمانمان یا از کنار گوشمان گذشته و رد شده‌اند و حتی دولت‌ها نیز برای جامه عمل پوشاندن به آن، فعالیت‌های چشمگیری انجام نداده‌اند و تنها به طرح‌ها و پروژه‌هایی بسنده کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها نیز هرگز اجرایی نشده‌اند؛ اما اکنون وضعیت با سال‌های قبل متفاوت است و کمبود سوخت، مانند یک دُملِ چرکین سر باز کرده و گریبانمان را گرفته است.

به علت وجود منابع عظیم انرژی در ایران، بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت، همواره در سطح باقی مانده و برای آن برنامه‌های درستی تدوین نشده، یا اگر هم برنامه‌ای وجود داشته، زیرساخت‌های آن فراهم نبوده و دولت‌ها همواره خیال کرده‌اند هزینه‌ تأمین این زیرساخت‌ها بالاست و بهتر است که سوخت، به همان سبک و سیاق سابق هدر شود!

در حال حاضر اما ایران با ناترازی بنزین مواجه شده است، به این معنا که میزان مصرف، از میزان تولید پیشی گرفته است و این موضوع می‌تواند امنیت کشور را مختل کند و ایران را در وضعیت شکننده‌ی اقتصادی خود، دچار ضعف‌های عدیده‌ای کند.

اگرچه ناترازی بنزین از مرز هشدار گذشته، اما هنوز، راه‌های گوناگونی برای صرفه‌جویی در بنزین وجود دارد که یکی از آن‌ها، استفاده از نفت‌گاز، سوخت دیزل، یا همان گازوییل به‌جای بنزین است؛ در طی عملیات تقطیر نفت خام، پس از نفت سفید برش نفت گاز به دست می‌آید. این برش مخلوطی از هیدروکربن‌های مختلفی است که در مولکولشان بین ۱۴ تا ۲۰ اتم کربن وجود دارد. نفت گاز و یا همان گازوئیل مصارف گوناگونی دارد که مهمترین آنها به عنوان سوخت موتورهای دیزلی و تاسیسات حرارتی است.

انتخاب بین نفت گاز و بنزین برای سوخت اتومبیل شاید در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما با شکل‌گیری زیرساخت‌های استفاده از آن، تأثیر قابل توجه آن را بر تجربه‌ رانندگی، میزان مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا شاهد خواهیم بود که همه‌ این مزایا، توجیه خوبی برای استفاده از نفت گاز به جای بنزین است.

موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی مصرف سوخت بیشتری دارند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که درصد بیشتری از انرژی سوخت را استفاده می‌کنند و میزان هدررفت پایینی دارند که منجر به کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. این امر موتورهای دیزلی را به انتخابی مقرون به صرفه تر تبدیل می‌کند، به ویژه برای رانندگانی که اغلب مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند.

سوخت دیزل چگالی انرژی بالاتری نسبت به بنزین دارد، به این معنی که انرژی پتانسیل بیشتری در واحد حجم دارد. این امر به موتورهای دیزلی اجازه می‌دهد تا قدرت بیشتری از سوخت استخراج کنند و در مقایسه با موتورهای بنزینی به بهره وری و عملکرد بهتر سوخت کمک می‌کند.

به طور کل، مزایای سوخت دیزل شامل کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه‌های سوخت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش بازدهی سوخت است که ایران با به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای دارنده‌ی انرژی می‌تواند در استفاده از این سوخت پیشرو باشد و با صرفه‌جویی در مصرف بنزین و صادرات مازاد آن، نه تنها ارز آوری داشته باشد بلکه از شدت آلودگی هوا نیز بکاهد اما موانعی از قبیل آماده نبون زیرساخت‌های خاص برای ذخیره و توزیع گاز طبیعی و همچنین محدودیت در تعداد جایگاه‌های سوخت، کشور را از این موهبت محروم داشته و اکنون که با ناترازی بنزین دست و پنجه نرم می‌کنیم، لزوم استفاده از این سوخت بیش از پیش احساس می‌شود.

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=142731
  • 79 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.