تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی فولادی‌ها در معرض ورشکستگی فشارخون بالا قاتل خاموش ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار

3

افتتاح نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر

  • کد خبر : 141843
  • 20 اسفند 1402 - 10:27
افتتاح نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر
افتتاح نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر با عنوان «بر فراز دشت» عصر دیروز برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛ نمایشگاه «بر فراز دشت» در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد. در این نمایشگاه حدود ۷۰ اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی از گنجینه موزه هنرهای معاصر بیرون آمده است. بر همین اساس «بر فراز دشت» شامل ۶۴ اثر ایرانی و هشت اثر خارجی از هفت هنرمند است.

امیرعلی کشاورز، رضوان صادق‌زاده، امیرعباس نصیری و پرویز روزبه از هنرمندانی هستند که در افتتاحیه «بر قرار دشت» حضور پیدا کردند.

نمایشگاه از گالری شماره یک موزه با آثاری از سهراب سپهری آغاز شده و ٩ گالری موزه را دربرگرفته است.

همچنین در مراسم افتتاحیه از کتاب نمایشگاه «بر فراز دشت» نیز رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم محمد خراسانی‌زاده سرپرست موزه هنر های معاصر پیش از افتتاحیه نمایشگاه دقایقی سخنرانی کرد.

مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: امروز نمایشگاه پایانی سال ١۴٠٢ و نمایشگاه آغازین سال ١۴٠٣ مهم‌ترین موزه غرب آسیاست.

او ادامه داد: اتفاق مبارکی که این روزها شاهدش خواهیم بود همزمانی بهار طبیعت با بهار قرآن و ماه رمضان است. ماه رمضان همزمان با گشوده شدن آغوش طبیعت شده است که بر همین اساس برای انسان های اهل فکر بهار دلنشین تری رقم خواهد خورد.

او گفت: «برفراز دشت» عنوان نمایشگاهی است که آن را با هم خواهیم گشود و آثاری کم‌نظیر از هنرمندان تراز اول ایرانی و پیشتازان هنر نوگرا و طبیعت گرای بین‌المللی را خواهیم دید. شگفت‌زده خواهید شد از آثاری که اینچنین بر دیوار موزه نقش بسته است.

خراسانی‌زاده افزود: در روزهایی که کمتر فرصتی برای اندیشیدن داریم، مهم‌ترین هدیه موزه هنرهای معاصر، فرصتی برای اندیشیدن در طبیعت است و چه ارزشمند است که از دریچه نگاه هنرمندانی به طبیعت بنگریم که از فلسفه و اندیشه‌ای خاص برخوردار بودند.

او در پایان از مسیحا ربیعی کیوریتور این نمایشگاه قدردانی کرد.

 

در ادامه این مراسم ربیعی گفت: این شعر از نیما یوشیج است و عنوان نمایشگاه را از شعر بسیار زیبای او وام گرفتیم.

او خاطرنشان کرد: همانطور که در پوسترها مشاهده کردید اقلیم و طبیعت رویکرد هنری است. پیشتر کاری پژوهشی با دوستان عزیز درباره رابطه اقلیم و طبیعت بر هنر و هنر معاصر انجام داده بودیم.

او با بیان اینکه رویکردهای طبیعت‌گرایانه بخش مهمی از هنر معاصر است گفت: هنرمندان بسیاری در غرب به ترسیم طبیعت پرداختند. در ایران نیز ابعد ز کمال الملک و

ربیعی ادامه داد: این شعر از نیما یوشیج است که عنوان نمایشگاه را از شعر بسیار زیبای او وام گرفتیم.

او گفت: همانطور که در پوستر ها مشاهده کردید اقلیم و طبیعت رویکرد هنری است. پیش تر کاری پژوهشی با دوستان عزیز در باره رابطه اقلیم و طبیعت بر هنر و هنر معاصر انجام داده بودیم.

او با بیان اینکه رویکرد های طبیعت گرایانه بخش مهمی از هنر معاصر است گفت: هنرمندان بسیاری در غرب به ترسیم طبیعت پرداختند. در ایران نیز بعد از کمال الملک و شاگردانش، پرداختن به طبیعت به صورت مستقل مطرح شد و از سال ١٣٣٠ به بعد نیز به آن پرداخته شده است.

ربیعی با اشاره به نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر گفت: پروژه اصلی این هنرمندان نیز پرداختن به طبیعت بوده که گاه به صورت مستقیم و گاهی غیرمستقیم به آن پرداختند.
به گفته او در این نمایشگاه ٧٢ اثر بر دیوارهای موزه رفته است که ۶۴ اثر ایرانی از ١٨ هنرمند ایرانی و هشت اثر از هفت هنرمند خارجی است.

کیوریتور «بر فراز دشت» گفت: رویکرد نمایشگاه پرداختن به اقلیم است و تلاش کردیم هر گالری به یک اقلیم ایران اختصاص پیدا کند؛ بر همین اساس تا آنجا که گنجینه موزه اجازه می‌داد چیدمانی با رویکرد اقلیم داشته‌ایم.

او درباره فعالیت‌های دیگر این نمایشگاه گفت: همچنین مستندی از حسین محجوبی نقاش را داریم و بعد از تعطیلات نیز نشست های تخصصی را خواهیم داشت. مستندی درباره جلال شباهنگی نیز خواهیم داشت.

ربیعی ادامه داد: در گالری پایانی نمایشگاه نیز با رویکرد اقلیم و فصول چهارگانه نمایشگاهی از هنرمندان غرب به صورت موشن پخش شده است.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=141843
  • 57 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.