تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا

2

اختصاص ۵۰ درصد بودجه به حمل و نقل

  • کد خبر : 140883
  • 07 اسفند 1402 - 11:41
اختصاص ۵۰ درصد بودجه به حمل و نقل
رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که ۵۰ درصد بودجه شهرداری تهران در سال آینده به حمل و نقل اختصاص دارد.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری امروز که در مورد تبیین کلیات بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران برگزار شد، در ابتدا ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین گفت: در هفته گذشته بودجه سال آینده شهرداری تهران در شورای شهر به تصویب رسید و در زمان مقرر خود اعلام شد و با برنامه ریزی های انجام شده امید است شهرداری تهران بتواند در سال جدید به موقع کارهای خود را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران از ویژگی های خاص برخوردار است، اظهار کرد: در این بودجه موضوعات اساسی شهر را جدا کرده و بر این اساس بودجه در نظر گرفتیم و همانطور که می دانید سال گذشته ده هزار میلیارد تومان، به صورت مازاد بودجه برای حمل و نقل تصویب شد که البته شهرداری تهران فراتر از آن درآمد داشت و در متمم بودجه این موارد قید شد و خوشبختانه برنامه ریزی و قراردادها به جای خوبی رسید؛ البته امسال نتوانستیم شاهد حضور چشمگیر در حوزه حمل و نقل باشیم؛ اما برای سال آینده می‌بایستی شاهد تحولات چشمگیر در این حوزه باشیم.

چمران ادامه داد: بودجه سال آینده شهرداری تهران در ابتدا به ۱۳۵ همت تعیین و مورد تأیید شورای شهر قرار گرفت که در نهایت برای مسئله حمل و نقل ۱۵ همت مخصوص در نظر گرفته شد و بودجه بیش از ۱۵۰ همت و به تصویب شورای شهر تهران نیز رسید که بعد از طی مراحل اداری ابلاغ خواهد شد.

به گفته رئیس شورای شهر تهران، همچنین  در ردیف ها و تبصره ها برای حوزه حمل و نقل، بودجه در نظر گرفته شد که به عبارتی حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان یعنی حدود نیمی از بودجه برای موضوع حمل و نقل و ترافیک در تهران در نظر گرفته شده است تا بتوان یکی از موضوعات مهم شهر تهران را حل کرد.

وی با بیان اینکه امیدواریم با اختصاص این حجم از بودجه به مسئله حمل و نقل، عقب ماندگی چندساله جبران شود، گفت: در کنار حل مشکل حمل و نقل عمومی، شاهد بهبود وضعیت آب و هوا و ترافیک نیز خواهیم بود و این در حالی است که سعی شده از مصارف هزینه‌ای و یا هزینه‌های جاری کاسته و هزینه‌های عمرانی افزوده شود و تلاش بر این بود هزینه‌ها نسبت به بودجه سال قبل، کاهشی باشد که این مهم محقق شد.

چمران در تشریح سهم بودجه‌ای هر یک از مأموریت‌های شهرداری تهران گفت: ۱۰ درصد از بودجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی، ۴۸ درصد بودجه به موضوع حمل و نقل و ترافیک، ۱۵ درصد بودجه به حوزه خدمات شهری و محیط زیست، ۵ درصد بودجه ایمنی و مدیریت بحران، ۲ درصد بودجه شهرسازی و  ۲۰ درصد بودجه توسعه و هوشمندسازی است.

وی با بیان اینکه در سال قبل ۴۰ درصد از بودجه هزینه‌ای بود؛ اما در بودجه سال آینده ۳۶ درصد بودجه هزینه‌ای است و مابقی به تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی اختصاص دارد، اظهار کرد: جهت گیری بودجه کاملاً مشخص است که به سمت کاهش هزینه‌ها رفته و برای حل مسائل اصلی شهر، بودجه بیشتری اختصاص یافته است و این بودجه کمک خواهد کرد که مسائل باقی مانده حل شود؛ البته برای پروژه‌های عمرانی شهر به صورت جزئی برنامه ریزی شده که پس از تصویب نهایی بودجه، این ارقام در دسترس قرار خواهد گرفت.

مهدی چمران در ادامه نشست خبری در مورد وضعیت متمم بودجه شهرداری تهران برای سال جاری نیز گفت: بودجه شهرداری در سال جاری با احتساب متمم از ۱۰۴ همت به ۱۵۰ همت در سال آینده رسیده است اما دقت داشته باشید، اینکه متمم ارائه شده به این معناست که درآمدها در حال تحقق است البته بودجه چندان زیاد نشده بلکه قیمت ها بالا رفته است پس نباید خیلی خوشحال شویم که بودجه به این میزان رسیده در حالیکه باید این موضوع را در نظر گرفت که متأسفانه هزینه ها افزایش یافته است و البته  قطعاً ما باز هم مشکل خواهیم داشت و باید تلاش کنیم که بودجه سال آینده نیز محقق شود.

وی با بیان اینکه عوارض اضافه بر طرح جامع شهر و تراکم و یا جرائمی که بر اساس تخلف اخذ می شود، درآمد ناپایدار است، اظهار کرد: البته دقت داشته باشید که تمام درآمدهای حوزه شهرسازی ناپایدار نیست. برخی از نقاط شهر نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و ما ظرفیت نوسازی و بازسازی زیادی داریم. این موارد درآمدهایی است که باید ایجاد شود؛ اما دقت داشته باشید که ما در شورای شهر، افزایش عوارض را به قدری حداقلی در نظر گرفتیم که حتی از میزان حقوق کارمندان کمتر بود؛ تلاش بر این بود که کسی که بیشتر ساخت و ساز انجام داده و بیشتر از شهر استفاده کرده، عوارض بیشتری بپردازد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برخی سالها فیش عوارض نوسازی چاپ نشده بود، گفت: این موضوع مطرح می شد که هزینه عوارض پایدار از هزینه چاپ فیش های عوارض کمتر است و افزایش عوارض به صورت پنج ساله انجام شد؛ البته این افزایش با نرخ تورم همسان نیست. رقم عوارض مقداری افزایش یافته است. نباید در زمان آغاز ساخت یک ساختمان تمام پول را از مالکان گرفت. بیمه، شهرداری و بخش های مختلف در ابتدای ساخت، رقم بالایی اخذ می کنند و می گویند؛ برو بساز! و البته امیدواریم به تدریج اخذ عوارض پایدار افزایش یابد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=140883
  • 77 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.