تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴

6

بررسی سند ملی صنایع دستی

  • کد خبر : 140457
  • 01 اسفند 1402 - 13:45
بررسی سند ملی صنایع دستی
پیش‌نویس سند ملی صنایع دستی در نهمین جلسه شورای معین ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛ نهمین جلسه شورای معین ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی، دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، فعالان جبهه فرهنگی و تعدادی از نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی برگزار شد.

حجت‌الاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه ضمن تشکر از دست‌اندرکاران تدوین این سند، عنوان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در تهیه اسناد مدّنظر دبیرخانه است، جمع آوری نظرات امامین انقلاب پیرامون آن موضوع خاص است، لذا ضرورت دارد، ضمن بررسی نظرات امامین انقلاب نگاه ایشان در سند مذکور پیاده شود.

وی ادامه داد: نکته دوم نقش صنایع‌دستی در تقویت و تحکیم خانواده است، یکی از اهداف این سند می‌تواند تحکیم خانواده از طریق صنایع دستی باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: با توجه به اهمیت موضوع صنایع دستی در بحث فرهنگی می‌توان پس از بررسی‌های لازم، این موضوع را در دستور جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داد و به جهت تصویب آن از این مسیر اقدامات لازم را پیگیری کرد.

در ادامه محمود حاجیلویی، دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تدوین سند صنایع دستی ذیل اقدام ملی ۱۵ از راهبرد کلان ۹ نقشه مهندسی فرهنگی کشور اشاره کرد: پیش‌نویس سند صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده شده است و این سند از جمله اسنادی است که توسط دستگاه متولی در امر صنایع دستی و با مشارکت فعالان این حوزه تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: میز صنایع دستی از اولین میزهای ستاد فرهنگی و اجتماعی است که آغاز به کار کرده است و تولی‌گری آن توسط وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صورت می‌گیرد و معاون صنایع دستی این وزارتخانه دبیر میز صنایع دستی ستاد فرهنگی و اجتماعی نیز تعیین شده‌اند. با توجه به بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته این سند دارای کیفیت خوبیست و امیدواریم که پس از بحث و بررسی در این جلسه و نهایی شدن آن مسیر تصویب نهایی را طی کند.

همچنین میرزمانی، مدیر امور هنر و صنایع خلاق ستاد فرهنگی و اجتماعی ضمن بیان روند تدوین پیش نویس سند، عنوان کرد: پیش‌نویس سند صنایع دستی پس از دریافت اطلاعات دقیق و کارشناسی از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، بررسی‌های صورت گرفته در جلسات هیئت‌های اندیشه ورز و همچنین جلسات کارشناسی در قالب چارچوب تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ تدوین شده است.

بنابراعلام روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و دبیر میز صنایع دستی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیرامون تدوین پیشنویس سند صنایع دستی، بیان کرد: تدوین این سند به منظور تغییر رویکرد و نگاه به صنایع دستی آغاز شده است. توجه به صنایع دستی بیشتر به عنوان امر تزیینی بوده و کمتر به ادبیات اقتصادی و مسائل توسعه‌ای آن توجه شده است. مبنای تهیه این سند اقتصاد هویت بنیان است که از آموزش آغاز و تا فروش ادامه دارد و ظرفیت فوق العاده صنایع دستی برای ارزآوری و اتخاذ رویکردهای اقتصادی مبتنی بر گام دوم انقلاب اسلامی مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: طی جلسات متعدد با دستگاه‌ها ابتدا نظام مسائل صنایع دستی استخراج شد و ضمن جمع‌آوری و بررسی پیشینه صنایع دستی از دستگاه های مختلف و همچنین بررسی تجربه سایر کشورها، روند تدوین سند پیگیری شد. در مرحله بعد با تعداد ۱۰۰۰ پرسشنامه از فعالان این حوزه نظرسنجی شد و می‌توان گفت سند تهیه شده ماحصل نظرات تمامی دستگاه‌ها و فعالان این حوزه بوده است. شعار محوری این سند ارزش آفرینی به صنایع دستی بوده است و همچنان تا تصویب نهایی سند از نظرات سایر متخصصان و فعالان این حوزه به جهت تقویت هرچه بیشتر آن استقبال می‌کنیم.

در ادامه جلسه بخش اول و دوم سند صنایع دستی شامل مقدمه، مبانی، اصول و ارزش‌ها، اهدف، مسائل و سیاست‌ها مورد بحث و بررسی اعضای جلسه قرار گرفت و در پایان مقرر شد، پس از اعمال نظرات مطرح شده در جلسه و نهایی‌سازی، سند مذکور جهت طرح در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=140457
  • 82 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.