تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی محرومیت قطعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم نکونام برای بازیکن استقلال وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴

3

پل حاج سید محمد زنجان، یادگاری از دوران قاجار

  • کد خبر : 140402
  • 26 اسفند 1402 - 11:54
پل حاج سید محمد زنجان، یادگاری از دوران قاجار
پل تاریخی حاج سید محمد زنجان، یادگاری از دوران قاجار و بر فراز رودخانه زنجانرود در تاریخ ۱۸ مهرماه سال ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۴۸۶ جزو یکی از آثار باستانی ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛ شهر زنجان شهری تاریخی و قدمتی طولانی است. شهری با آب‌وهوای کوهستانی سرد و وجود رودخانه‌های قزل‌اوزن، زنجانرود از مهم‌ترین این شهرستان است. رودخانه زنجانرود که از حومه شهر زنجان عبور می‌کند روزگاری بسیار پرآب و طغیان‌گر بود و اکنون در بستر آن رودی در جریان است. طبیعتاً در زمان‌های قدیم این رودخانه‌ها پر آب‌تراز امروز بودند و تردد و رفت‌وآمد مردم آن زمان را تحت تأثیر خود قرار می‌دادند؛ بنابراین پل‌هایی به‌صورت عام‌المنفعه توسط افراد خیر ساخته شد برای آسودگی مردم ساخته‌شده است.

پل حاج سید محمد زنجان یک بنای عام‌المنفعه هست؛ که در زمان قاجار توسط فردی به نام حاج سید محمد ساخته‌شده است. این پل ازنظر معماری یک افتخار ملی برای کشور محسوب می‌شود. نام دیگر پل حاج سید محمد قره‌تپه است و قره‌تپه کلمه‌ای آذری به معنی تپه سیاه است. و علت این نام‌گذاری به خاطر هم‌جواری پل حاج سید محمد با روستای قره‌تپه است. پل سید محمد زنجان که در راستای پل میربهالدین قرار دارد، در سال ۱۳۰۰ هجری قمری، مصادف با اواسط دوران قاجار، بر روی رودخانه زنجانرود و در مسیری که زنجان را به همدان می‌رساند، احداث شد. این پل توسط حاج سید محمد زنجانی، که از روحانیون و تجار به نام و متمول دوران مشروطه بود، ساخته شده است.

پلی که بیش از یک قرن گذر خشن آب رودخانه زنجانرود را تحمل کرده و استقامتی برای رفاه حال مردمان آن زمان بوده است. در حقیقت این پل توانایی سازندگان آن زمان را نشان می‌دهد. طاق‌های پل، دهانه، پایه‌های پل و مصالح به‌کاربرده شده همگی نمایانگر یک شاهکار واقعی است. مصالحی مانند آجر در این پل به‌وفور به چشم می‌خورد. تمام طاق‌ها و بدنه اصلی پل با آجرهایی به ابعاد ۵*۲۵*۲۵ سانتی‌متر ساخته‌شده است. در ساخت این پل سه دهانه اصلی در نظر گرفته شده است که دهانه میانی بزرگ‌تر از دهانه‌های دیگر است. دلیل این موضوع این است که فشار آب رودخانه در این نقطه بیشتر از سایر نقاط است. پایه‌های پل تا ارتفاع دو متری به رنگ سفید هستند و ورودی‌های پل نیز به صورت کامل سنگ‌فرش شده‌اند. هدف از این کار افزایش زیبایی بصری پل است.

این پل در گذشته نقش بسیار مهمی در زندگی مردم داشته است و به همین خاطر یکی از مهم‌ترین پل‌های ایران نیز شناخته می‌شود. پل ۱۰۴ متر طول و ۶.۵ متر عرض دارد و در ساخت آن از آجر، سنگ تراش خورده و ملات ساروج استفاده شده است. این پل مستحکم سه دهانه اصلی دارد که دهانه وسطی از دو دهانه کناری بلندتر و عریض‌تر است. این دهانه‌ها سبب کاهش وزن پل شده و به هنگام وقوع سیلاب و افزایش آب رودخانه موثر بوده است. دو حفره هلالی نیز در طرفین دهانه بزرگتر قرار دارند که به هنگام طغیان زنجان روز به عبور آب اضافی و کاهش فشار بر روی پایه‌های پل کمک می‌کردند.

پایه‌ها پل تا ارتفاعی در حدود دو متر با سنگی سفید رنگ کار شده و ملات ساروج آن را در برابر آب مقاوم نموده است. این پل به خصوص در پایه‌های آن از معماری خاص و زیبایی برخوردار است و در ساخت آن استفاده از سنگ‌های رودخانه نیز مشهود است. دو طرف ورودی پل نیز سنگ فرش شده و بر زیبایی هر چه بیشتر بنا افزوده است. این پل به سبب اینکه مسیر روستای قره تپه تا زنجان را سهولت می‌بخشید و در نزدیکی این روستا قرار داشت در بین مردم به پل قره تپه نیز شهره است. این پل به تازگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

زنجان در کل سه پل معروف قدیمی دارد. پل حاج سید محمد، پل میر بهاء و پل سردار؛ که هر سه پل به‌صورت عام‌المنفعه ساخته‌شده است.در زمان‌های قدیم این مسیر به همدان راه داشته است. این پل در آن زمان خارج از شهر ساخته شده. اکنون با گسترش شهر زنجاناین پل در داخل شهر زنجان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

نیوشا دقیقی ماسوله

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=140402
  • نویسنده : نیوشا دقیقی ماسوله
  • 122 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.