تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

3

بلاتکلیفی قیمت مسکن در تهران

  • کد خبر : 139860
  • 23 بهمن 1402 - 13:16
بلاتکلیفی قیمت مسکن در تهران
تورم ماهانه مسکن در تهران طی دی 1402 نسبت به آذر ماه افزایش یافته است و در مقابل تورم نقطه به نقطه مسکن همچنان به مسیر نزولی خود ادامه داده و نسبت به آذر در سطح پایین‌تری قرار گرفته است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ مسکن یکی از کالاهای اساسی خانوار است و تغییرات قیمت آن تاثیر مستقیمی بر رفاه خانوار دارد. آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در دی ۱۴۰۲ تورم ماهانه مسکن در تهران افزایش یافته در حالی که در آذر منفی شده بود.

البته تورم نقطه‌ای خانه‌های پایتخت همچنان سیر نزولی خود را ادامه داده و در دی نرخ پایین‌تری نسبت به آذر را ثبت کرده است. تورم سالانه نیز الگوی مشابهی داشته و با کاهش روبرو بوده است. همچنین، تعداد معاملات مسکن در این شهر طی اولین ماه از زمستان امسال نسبت به آذر بیش‌تر شده است.

برای رصد تغییر قیمت مسکن می‌توان از سه شاخص «میانگین وزنی»، «میانگین حسابی» و «تورم» استفاده کرد. تفاوت میانگین وزنی و حسابی در روش محاسبه است و به طور کلی نشان می‌دهد که قیمت هر متر مربع مسکن در تهران چند میلیون تومان بوده است. در این دو شاخص، کیفیت واحدهای مسکونی لحاظ نمی‌شود به همین دلیل بهتر است از شاخص دیگری مثل تورم استفاده شود. تورم، تغییرات قیمت را در هر بازه زمانی نسبت به گذشته می‌سنجند.

طبق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، میانگین وزنی هر متر مربع مسکن در تهران در دی امسال ۸۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان بوده است. این نرخ در آذر ۸۰ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان بوده است. بنابراین میانگین وزنی قیمت مسکن در پایتخت با افزایش مواجه شده است.

میانگین حسابی قیمت نیز از هر متر مربع ۷۵ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان در آذر به ۷۷ میلیون و ۴۱ هزار تومان در دی ماه افزایش یافته است.

از نظر تعداد معاملات نیز بازار مسکن پایتخت با تب‌‌وتاب بیشتری همراه بوده است. در آذر ماه تعداد معاملات مسکن در این شهر ۴ هزار و ۷۲ مورد بوده در حالی که در دی به ۴ هزار و ۴۶۵ مورد افزایش یافته است.

021123

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که تورم ماهانه مسکن در تهران در دی سال جاری ۲.۲ درصد بوده است. یعنی در این ماه قیمت هر متر مربع خانه به طور میانگین ۲.۲ درصد نسبت به آذر ماه افزایش یافته است. این نرخ در آذر منفی ۲.۹ درصد بوده است. تورم منفی به معنای کاهش قیمت است. به بیان دیگر، در آذر امسال قیمت هر متر مربع مسکن در این شهر ۲.۹ درصد نسبت به آبان ارزان‌تر بوده است.

تغییر جهت تورم ماهانه مسکن از منفی به مثبت نشان می‌دهد که دوباره قیمت این کالای ضروری افزایش یافته است. این مشاهده بی‌سابقه نبوده چرا که از تیر تا مهر سال جاری تورم ماهانه مسکن منفی بوده و در آبان با افزایش مواجه شده اما دوباره در آذر به محدوده منفی بازگشته است. بنابراین هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت که این تغییر، سیگنال افزایش قیمت به بازار مسکن را مخابره می‌کند.

تورم نقطه به نقطه نشان می‌دهد که قیمت هر متر مربع مسکن در هر ماه چند درصد نسبت به همان ماه در یک سال قبل تغییر کرده است. این نرخ در دی امسال ۴۶.۵ درصد رسیده در حالی که در آذر ۵۷.۵ درصد بوده است. شواهد آماری نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه مسکن از خرداد امسال وارد یک روند نزولی شده و غالبا همین روند را حفظ کرده است.

تورم سالانه، درصد تغییر میانگین قیمت در یک سال منتهی به دی امسال، نسبت به این تغییرات در یک سال منتهی به دی سال گذشته را نشان می‌دهد. تورم سالانه مسکن پایتخت در دی ماه به ۸۲.۸ درصد بوده که نسبت به آذر ماه ۲.۹ واحد درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=139860
  • 99 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.