تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی فولادی‌ها در معرض ورشکستگی فشارخون بالا قاتل خاموش ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار

0

ضرورت تحول گرایی مدارس در آینده

  • کد خبر : 138104
  • 26 دی 1402 - 13:05
ضرورت تحول گرایی مدارس در آینده
رئیس سازمان نوسازی و توسعه تجهیز مدارس بیان کرد: مدارس آینده باید تحول گرا باشند.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران؛ وزیر آموزش و پرورش در مراسم در دومین رویداد مدارس آینده گفت: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تاکنون به ساخت ۲ هزار و ۲۲۰ مدرسه کمک کرده و برنامه دارد این تعداد را به ۳ هزار و ۲۰۰ مدرسه برساند.

مدرسه نقطه تولید قدرت ملی

رضا مراد صحرایی بیان داشت: یکی از ویژگی های آموزش و پرورش آینده‌ نمایی است و هم گذشته و آینده را به ما نشان می دهد؛ بنابراین هر تصویری که بخواهیم درباره آینده ببینیم بدون نیاز به هیچ تحقیق و پژوهش پیچیده ‌ای، کافی است که در آیینه آموزش و پرورش و مدرسه ‌ها نگاهی ببینیم. بنابراین امروز نگاهی به خروجی آموزش و پرورش، گواهی از عملکرد گذشته در همه بخش ها است.وی افزود: امروز هر چقدر که به مدرسه‌ ها توجه کنیم به آینده ایران توجه کرده ‌ایم. بنابراین دلیل اینکه از روز نخست عنوان «مدرسه قوی ایران قوی» یعنی قوی شدن از مسیر مدرسه‌ می ‌گذرد؛ چرا که مدرسه جایی است که اگر قوی شود، کشور قوی می‌ شود. اقتدار ما در گروی میزان اهتمام ما به مدرسه‌ ها است که توجه دولت، مجلس و دیگر نهادهای کشور را می طلبد.

صحرایی ادامه داد: مفهوم آینده در نظام تعلیم و تربیت با توجه به مقتضیات بیرونی بسیار قابل توجه است و رشد فزاینده، سریع و پیچیده و در مواردی نامشخص ما را دائما باید در میز آینده پژوهی قرار می دهد. مدرسه جایی است که قوه تخیل دانش آموزان باید در آن تقویت شود و به یادگیری مشارکتی و تبدیل شدن دانش ‌آموزان به شهروندان مسئول و متعهد و پاسخگو کمک کند. جنبه دیگر زیرساختی و زیست محیطی است که به کالبد محیط مدرسه مربوط می ‌شود.به گفته وی مدرسه امروز به جای اینکه دالان دانشگاه باشد باید دالان زندگی باشد؛ چرا ۱۲ سال از باکیفیت ترین سال های عمر هر انسانی در آنجا می ‌گذرد و باید پرسید چقدر این ۱۲ سال تضمین کننده ۱۲ سال ‌های پسین خواهد بود؟ به طور کلی مدرسه نقطه تولید قدرت ملی و تقویت کننده سرمایه اجتماعی و نشاط هر کشوری است.صحرایی با اشاره به ورود هوش مصنوعی به مدارس تاکید کرد: امروز در مدارس باید به روی هوش مصنوعی، سکوها، رویکردهای نوین آموزشی گشوده و با هوشمندی و هدفمندی کامل انجام شود.

ضرورت توجه به هویت اسلامی مدارس آینده

در ادامه این مراسم، مدیرعامل بنیاد برکت گفت: حدود ۱۶ سال است که برکت تشکیل شده و وارد مجموعه فعالیت های محرومیت زدایی شده است. بخش عمده و اصلی این کار که شروع شد حوزه مدرسه سازی و کمک به این بحث بود. یک احساس نیازی در خصوص این رشد و توسعه ای که در دنیا اتفاق میفتد شد، سرعت تحول و مدل های جدیدی که در حوزه آموزش و پرورش است قدری نسبت به آن توسعه عقب هستیم.

محمد ترکمانه افزود: این احساس نیاز باعث شد هم ما به فکر بیفتیم و هم مجموعه آموزش و پرورش که در این حوزه متولی است فکر کنیم که چه کار انجام دهیم و چطور ظرفیت های کشور را پای کار بیاوریم و از این ظرفیت ها استفاده کنیم و برای رشد و پیشرفت متناسب با سرعتی که در دنیا است بتوانیم از ظرفیت های داخلی بهره مند شویم.ترکمانه ادامه داد: شروع ایده مدارس آینده از سازمان نوسازی مدارس در سال گذشته بود و ما هم با توجه به دغدغه‌ای که در مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) وجود داشت این کار را شروع کردیم. بنابراین سعی می کنیم در جایی قرار بگیریم که بیشتر اثر را داشته باشیم.

وی با اشاره به هدفی که در مدارس آینده دنبال می شود گفت: انتظاری که می رود این است که ایده و طرح ها در آینده چه در حوزه محتوای آموزشی و چه در بخش کاربردی در مدارس مشاهده شود. البته می دانید که سرعت و پیشرفت مدارس و آموزش در دنیا وجود دارد با سرعت ما در سیستم آموزشی همخوانی ندارد و کمی هم عقب افتادیم و نیاز به تلاش بیشتر است. بنابراین انشالله با کمک همه نخبگان در حوزه های دانشگاهی و علمی این سرعت را افزایش دهیم.مدیرعامل بنیاد برکت افزود: در حوزه ساخت مدارس و در جایی که بنیاد برکت در آنجا بیشتر درگیر بود بحث هویت مدارس است؛ هویت از جنس معماری و کالبد مدرسه است. همه می دانیم وقتی وارد ساختمان و مجموعه ای می شویم که معماری خاصی دارد چقدر روح ما نسبت به آن تاثیر پذیر است. حالا دانش آموز در مدرسه ای که بخش عمده ای از ساعت روزش را در آن است چقدر این معماری می تواند در روحیه دانش آموز و ایجاد انگیزه برای علم آموزی و کیفیت آموزش تاثیر بگذارد؟

ترکمانه تاکید کرد: مدارسی که در گذشته وجود داشته مجموعه های عمومی بوده اند که هر کدام یک معماری خاصی را به خود اختصاص می دادند و یک هویت خاصی داشتند و امروز در برخی از آن ساختمان های تاریخی که قدم می زنیم حال و هوای خوبی داریم. در هر دوره تاریخی هم یک مدل از این ساختمان ها بوده و جای تاسف دارد که با توجه به تمام تاکیدات و آرمان های انقلاب اسلامی درباره معماری اسلامی امروز این اتفاق نیفتاده است. بنابراین در آینده نمی توانیم بگوییم مدارسی که در این دوره ساخته شده اند چه هویتی دارند؟ بنابراین در مدارس آینده یکی از بحث ‌هایی که دنبال می‌ کنیم هویت سازی است.

هدف گذاری برای احداث ۳ هزار و ۲۰۰ مدرسه

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز بیان داشت: ما در ستاد اجرایی در حوزه مدرسه سازی نقش مکمل را داریم و هیچ وقت ادعا نکرده ایم که اصلی هستیم و نگاهمان هم این است که تمام کارهایی که در این حوزه انجام می شود باید توسط مردم انجام شود.علی عسگری افزود: بارها در ستاد اجرایی تاکید شده که این حرکت مدرسه سازی متعلق به مردم است و ما در ستاد باید کنار آن ها قرار بگیریم و به آن ها کمک کنیم. امروز نیز در بحث مدارس آینده از جنبه های تکنولوژی و آموزشی، ساخت و غیره ستاد اجرایی کنار سازمان نوسازی مدارس کشور و خیران مدرسه ساز هستیم.

عسگری ادامه داد: آنجایی که احساس می کنیم می توانیم به ساخت و شکل گیری مدرسه آینده کنیم، بنیاد برکت و ستاد اجرایی در این مسیر حضور دارند و حتما همکاری می کنند. سال گذشته اولین دوره رویداد مدارس آینده را برگزار کردیم و امروز هم دومین رویداد برگزار شد و این رویه ادامه یابد. بنیاد برکت ستاد اجرایی تاکنون به ساخت ۲ هزار و ۲۲۰ مدرسه کمک کرده است.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به افق بنیاد برکت در ساخت مدارس بیان داشت: افق ما در ساخت مدارس ۳ هزار و ۲۰۰ مدرسه است. منتهی کیفیت مدارس برای ما خیلی مهم است و از همه مهمتر اینکه می خواهیم عدالت آموزشی را در همه مناطق محروم محقق کنیم و آماده هستیم در این مسیر در کنار مدرسه سازان قدم بگذاریم.

ضرورت حرکت مدارس بر مسیر فناوری های نوین

این گزارش حاکیست، رئیس سازمان نوسازی و توسعه تجهیز مدارس بیان داشت: دومین دوره رویداد با نگاه به آینده درحال برگزاری است؛ چرا که آینده‌ به سرعت در حال تغییر است. بنابراین دانش آموزی امروز در مدرسه‌ ای در حال تربیت است ۱۵ سال آینده باید بتواند با رشد فناوری ها خود را مطابقت دهد. البته نباید فکر کنید هر کلاسی که امروز به هوش مصنوعی، موقعیت مجازی و… وصل شده، به آینده فکر کرده ‌ایم بلکه تعامل در بستر نظام تعلیم و تربیت نقش اصلی را خواهد داشت.

حمیدرضا خان محمدی با اشاره به اینکه در مدارس آینده باید به بطن اصلی توجه نشان دهیم،افزود: نخست فضا و تجهیزات است که سازمان نوسازی متولی آن است. همچنین معلم ‌ها حائز اهمیت هستند که فناوری را در اختیار دانش آموز قرار دهند و فراتر از آینده پژوهی آینده نگاری کنند.

خان محمدی ادامه داد: بطن سوم نیز کت درسی است که متونی که در اختیار دانش آموز قرار می گیرد به عنوان اصلی ‌ترین متن برای تربیت آینده است. بنابراین اگر می ‌خواهیم به آینده فکر کنیم یا مدارس را برای آینده بسازیم و تجهیز کنیم باید به این سه مهم توجه ویژه داشته باشیم و مابقی باید حول این محور خود را تنظیم کنند تا مدارس برای آینده آماده شوند.وی تاکید کرد: در حوزه فناوری ‌های نوین سرعت به قدری بالا رفته است که حذف بسیاری از مشاغل سرعت گرفته است. بنابراین اگر امروز دانش آموزی را برای شغلی در هنرستان ‌ها تربیت می کنیم و انرژی و اقداماتی که در این راستا صرف کنیم مبتنی بر آینده نباشد، راهی بیهوده را طی خواهیم کرد.وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه در حوزه مدرسه سازی گفت: برنامه داریم تا پنج سال آینده ۲۰۰ مجتمع بزرگ مقیاس را بسازیم؛ به طوری که این مدارس نقطه تحول و کانون تحول مدرسه و محله باشند. همچنین در برنامه هفتم توسعه حکمی آورده ایم که به تصویب شورای نگهبان رسیده و محلی تعیین شده تا در حوزه تجهیزات با همکاری و استفاده از شرکت ‌های دانش بنیان درآمد پایدار داشته باشم.

خان محمدی با اشاره به همکاری بنیاد برکت و سازمان نوسازی مدارس کشور می تواند در دست یابی به اهداف گفته شده بسیار موثر باشد افزود: یک میلیون معلم داریم که می توانند تحول عمیقی را در کشور ایجاد کنند. همچنین در این دوره ۱۷۰ طرح با رشد تقریبا ۵۳ درصدی به مرحله داوری رسیده که شامل طرح هایی در خصوص سامانه‌ های نوین آموزشی و فناوری ‌ها، تجهیزات آموزشی، سازه‌ها و بحث سبک سازی و سریع و صنعتی سازی مدارس، معماری مدارس، سکوها و نرم افزارهای آموزشی می شود.وی با اشاره به ضرورت بهره مندی از تاسیسات نوین در ساخت مدارس ادامه داد: اگر بتوانیم در ۲۰ درصد از پشت بام‌ های مدارس سلول ‌های خورشیدی مستقر کنیم، به اندازه نیروگاه برق ‌آبی کارون ۳ می ‌توانیم برق تولید کنیم. به طور کلی مدارس آینده باید تحول گرا باشند.گفتنی است در انتهای این مراسم از ۱۰ طرح برگزیده مدرسه سازی و یک طرح دانش آموزی نیز تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=138104
  • 116 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.