تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی فشارخون بالا قاتل خاموش واکنش باشگاه استقلال به برکناری خطیر ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما

1

کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور

  • کد خبر : 137724
  • 23 دی 1402 - 10:19
کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور
معاون وزیر کار بیان کرد: نرخ بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاهی در ۲ سال اخیر از ۱۳.۸ درصد به ۱۱.۴ درصد رسیده است.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران؛ محمود کریمی بیرانوند، معاون وزیر کار با اشاره به اینکه ایجاد سالانه یک میلیون شغل مسئله بیکاری را در کشور ریشه کن نمی‌کند گفت: ایجاد سالیانه یک میلیون شغل حتی اگر به صورت مکرر هم انجام شود بدون شک مسئله بیکاری را در کشور ریشه کن نخواهد کرد. طبق آمار مرکز آمار ایران هم اکنون حدود ۲ میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۱٫۵ درصد این تعداد جمعیت بیکار فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

مطابق آخرین گزارش مرکز آمار در پاییز ۱۴۰۲، به میزان ۴۱٫۵ درصد جمعیت ۱۵ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ۱۴۰۱) ۰٫۵ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی، نشان می‌دهد ۱۱٫۴درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان ودر نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش ۱٫۱ درصدی در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

در پاییز ۱۴۰۲ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۲٫۸درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل۰٫۴درصد افزایش داشته است.

در پاییز۱۴۰۲ سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۷٫۵درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱٫۱درصد افزایش یافته است.

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار درباره آخرین وضعیت بازار کار گفت: فضای کسب و کار در دولت سیزدهم مسیر رو به رشد داشته است به طوری که از تابستان ۱۴۰۰تا ۹ماهه امسال آمارها نشان می‌هد بازار کار در استان‌ها روبه رشد بوده است.

وی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی نیز با نیم درصد افزایش به ۴۱٫۵ درصد رسید و جمعیت شاغل و جمعیت فعال نیز افزایش یافت.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: میزان ورودی به بازار کار در این دولت در پاییز امسال ۶۱۲ هزار نفر ثبت شده است، این رقم از تابستان سال ۱۴۰۰تا پاییز امسال روند مثبت و صعودی داشته است و به صورت پلکانی افزایش یافته است.

کریمی بیرانوند اظهار کرد: همچنین خالص اشتغال هر فصل در کشور از تابستان ۱۴۰۰تا ۹ماهه امسال روند صعودی و مثبت داشت به طوری که در سه فصل اول امسال براساس گزارش مرکز آمار، خالص اشتغال بیش از ۷۰۰هزار نفر بود.

وی گفت: اکنون ۸٫۱درصد از جمعیت شاغل کشور اشتغال ناقص دارند به این معنا که این افراد کمتر از ۴۴ساعت در هفته کار دارند که البته تلاش می‌شود تا پایان دولت سیزدهم، این وضعیت بهبود یابد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: نرخ بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاهی نیز در ۲سال اخیر از ۱۳٫۸ درصد به ۱۱٫۴درصد رسیده است و بر این اساس اختلاف در بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی و کل بیکاران به ۳٫۵ درصد رسیده است.

کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه دولت توجه خاص به اشتغال بانوان دارد، اظهار کرد: افزایش ۵۰۰هزار نفری جمعیت فعال بانوان، افزایش ۶۰۰هزار نفری جمعیت شاغل بانوان و کاهش ۵۰هزار نفر جمعیت بیکار زنان از دستاوردهای این دولت است.

وی گفت: نرخ بیکاری زنان در این دولت از ۱۵٫۷درصد به ۱۴٫۲ درصد و نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی این قشر نیز از ۲۲٫۶ درصد به ۱۹٫۴ درصد رسیده است و نیمی از بانوان فارغ التحصیل دانشگاهی کشور شاغل هستند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: این دستاوردها در نتیجه اهتمام دولت برای بهبود فضای کسب و کار به دست آمده است و نشان از پاسخگو بودن مسوولان در این دولت در زمینه اشتغال دارد.

وی گفت: نظارت‌های جدی در طرح‌های اشتغالزایی و احیای ۶هزار و ۵۰۰واحد تولیدی راکد و بازگشت به فعالیت آنان هم در این باره موثر بوده است. دولت در ایجاد اشتغال از کمیت عبور کرده و اکنون هدف ما ارتقای کیفیت در این زمینه است.

وی با تاکید بر نقش کسب و کارهای خرد در رونق اشتغال، گفت: ۸۰درصد از بار اشتغال بر دوش مشاغل خرد است از این رو باید در پرداخت تسهیلات به این مشاغل توجه ویژه شود زیرا این کسب و کارها نقش ارزنده در ارتقای وضعیت اشتغال در کشور دارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=137724
  • 133 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.