در سال‌های اخیر، شرایط اقتصادی و نوسانات بازار، قیمت اجاره مغازه‌های زیرپله‌ای  را هم تحت تأثیر قرار داده است . به گفته فعالان بازار املاک تجاری،در میان مغازه‌های موجود در بازار، مغازه‌های زیرپله‌ای وجود دارند که می‌توان گفت یکی از اجزای حیاتی در ساختار تجاری شهرها محسوب می‌شوند. این نوع فضاهای تجاری به عنوان قلب فعالیت‌های تجاری شهری، مکانی برای خرید و فروش محصولات، ارائه خدمات و گسترش فعالیت‌های کسب و کار معتبر به شمار می‌آیند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برای رهن یک مغازه ریزمتراژ ۳ تا ۹ متری در پایتخت، دست‌کم ۲۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی نیاز است که این مبلغ بنا به موقعیت آن، منطقه و میزان بودجه پیشنهادی اجاره ماهانه متغیر است.  در متروی تئاتر شهر، برای رهن غرفه ۶ متری، ۱۵۰ میلیون تومان و برای اجاره آن، ۷۵ میلیون تومان تعیین شده است؛ در متروی صادقیه، غرفه‌ای ۶ متری با ۷۰ میلیون تومان رهن و ۳۵ میلیون تومان اجاره ماهانه آگهی شده است.

همچنین برای رهن کامل مغازه‌ای با ۳ مترمربع مساحت در بازار ۱۵ خرداد، ۴۰۰ میلیون تومان و برای یک مغازه زیر پله ۹ متری در تجریش، ۵۰۰ میلیون تومان رهن و ۳۰ میلیون تومان اجاره ماهانه پیشنهاد شده است.

در جمهوری، برای مغازه ۴ متری و زیرپله‌ای، ۱۲۰ میلیون تومان رهن و ۷ میلیون تومان اجاره ماهانه در نظر گرفته شده است.

9595