تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی وضعیت نگران کننده تورم در سال ۱۴۰۳ فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران قیمت آپارتمان در شرق تهران ضرورت شفاف‌سازی شهریه مدارس غیردولتی موافقت نمایندگان با لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن تعطیلی تمرینات استقلال پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور

4

تشنگی زیاد علامت دیابت خاموش

  • کد خبر : 136968
  • 13 دی 1402 - 18:23
تشنگی زیاد علامت دیابت خاموش
دیابت نوع 2 که از آن به عنوان دیابت خاموش یاد می‌شود علایمی همچون تشنگی زیاد و مکرر را داراست که باید با آزمایش خون نسبت به تشخیص و درملن بموقع آن اقدام نمود.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ دیابت خاموش به نوعی از بیماری افزایش قند خون گفته می‌شود که علائم و نشانه‌های واضحی در بدن فرد از خون نشان نمی‌دهد. در این حالت زمانی فرد متوجه ابتلاء به این بیماری می‌شود که برخی اندام‌های اصلی و مهم اون دچار آسیب شده باشند.

در دیابت نوع یک که عموماً پیش از دهه ۴۰ سالگی در فرد نمایان می‌شود، فرد قادر به پیشگیری از ابتلاء به این بیماری نیست. اما در دیابت نوع دوم که معمولاً بعد از دهه ۴۰ سالگی پدیدار می‌شود، فرد می‌تواند با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم از بروز آن پیشگیری نماید. همچنین پس از ابتلاء نیز می‌تواند با یک برنامه غذایی اصولی علائم بیماری را کنترل کرده به حداقل ممکن رساند.

دیابت خاموش یعنی چه؟

در واقع دیابت خاموش یک بیماری منحصر به فرد نیست! بلکه یک اصطلاح است و دلیل آن نیز به خاموش بودن و نهان بودن علائم و نشانه‌های بیماری بر می‌گردد. برخی از مواقع فرد به صورت پنهانی به دیابت مبتلا است. اما علائم آن هنوز به حدی نرسیده است که متوجه بیماری خود شود.

بنابراین به منظور پیشگیری از ابتلاء به این بیماری و کنترل عوارض آن بهتر است نشانه‌های خاموش دیابت را بشناسیم. بدین ترتیب از آسیب‌های بیشتر به اندام‌های حیاتی بدن نظیر قلب، چشم‌ها و کلیه‌ها پیشگیری نمائیم.

چه کسانی مبتلا می‌شوند؟

در سراسر دنیا سالانه میلیون‌ها نفر به دلیل ابتلاء به دیابت و عدم تشخیص به موقع و کنترل آن جان خود را از دست می‌دهند. تنها به این دلیل که علائم آن می‌تواند سال‌ها به صورت پنهان در بدن فرد وجود داشته باشد و اندام‌های حیاتی او را از کار بیندازد.

بسیاری از افراد در دوران پیش دیابت متوجه مشکل خاصی در بدن خود نمی‌شوند. در هر سه نوع اصلی دیابت که شامل دیابت نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری است این مشکل را شاهد هستیم.

دیابت نوع یک که به دیابت دوره جوانی نیز معروف است، اغلب در کودکان یا نوجوانان بروز پیدا می‌کند. در این افراد معمولاً به دلیل نوعی بیماری خود ایمنی که موجب اختلال در متابولیسم فرد می‌شود، ورود قند خون به سلول‌ها به منظور تأمین انرژی با مشکل مواجه می‌شود. به دلیل انباشته شدن گلوکز در خون، قند خون بالا می‌رود و تبعات جانبی خود را بر روی سایر اندام‌ها نشان می‌دهد.

علائم دیابت خاموش چیست؟

دیابت نوع ۲ معمولاً یک بیماری ارثی است و تا حد زیادی به عوامل خارجی، سبک زندگی و رژیم غذایی فرد نیز بستگی دارد. این نوع از دیابت مرسوم تر است و اصطلاح دیابت خاموش یا پنهان معمولاً به دلیل نهفته بودن علائم این نوع از دیابت است که برای اولین بار مطرح شده است.

نوع سوم دیابت مربوط به خانم‌های بارداری است که به دلیل تغییرات هورمونی که به طور طبیعی در بدن آنها اتفاق می‌افتد، با مشکل افزایش قند خون مواجه می‌شوند.

تفاوت پیش دیابت با دیابت خاموش چیست؟

در ابتدا باید بدانید که دیابت خاموش و پیش دیابت کاملاً متفاوت هستند. دوره پیش دیابت یا پره دیابت به زمانی اطلاق می‌شود که قند خون از حد طبیعی خود فراتر می‌رود. اما همچنان فرد به دیابت مبتلا نشده است. در این مرحله می‌توان به راحتی از ابتلاء به دیابت با کنترل و رعایت رژیم غذایی صحیح پیشگیری نمود. در غیر این صورت فرد به دیابت نوع ۲ تبدیل می‌شود.

این دیابت نیز فاقد هرگونه علائم یا نشانه‌های آشکار است و تنها با آزمایش خون می‌توان آن را تشخیص داد. در این حالت با کاهش وزن و لاغر تر شدن، ورزش کردن و مصرف غذاهای سالم‌تر می‌توان ریسک ابتلاء به دیابت نوع ۲ را کاهش داد و کاملاً آن را کنترل نمود.

اما در دیابت خاموش اوضاع کمی متفاوت است. زیرا در پیش دیابت سطح قند خود بالاتر از حد نرمال خود می‌رود. اما به اندازه‌ای نیست که همانند دیابت، فرد را دچار مشکلات عمده از جمله آسیب به اندام‌های حیاتی نماید.

اما در دیابت خاموش ریسک عوارض و مشکلات جانبی این بیماری همانند زمانی که بیماری آشکار شده است، بالا و کاملاً خطرناک است.

 

علائم و نشانه‌هایی که خبر از دیابت خاموش می‌دهند

علیرغم نهفته بودن این بیماری، باز هم می‌توان با کمی دقت از روی برخی از علائم متوجه نشانه‌های آن شد. این علائم اگر به موقع شناسایی و تشخیص داده شوند می‌توانند به فرد کمک کنند تا دچار آسیب‌های جدی در اندام‌های حیاتی نظیر قلب و کلیه‌ها نشود. بطور مثال:

تشنگی غیر عادی و زیاد از حد

تکرر ادرار

کاهش وزن

لاغری بیش از حد

مشکلات روحی و خستگی مفرط

خواب رفتن دست و پا

بی حسی

عفونت‌های ادراری مکرر

مهمترین دلایل ابتلاء به دیابت خاموش چیست؟

افزایش سطح قند خون به ویژه زمانی که فرد متوجه آن نیز نمی‌شود، در وهله اول وابسته به چاقی و افزایش وزن است. این موضوع می‌تواند موجب ایجاد مقاومت به انسولین در بدن فرد شود که از اصلی ترین عوامل ابتلاء به بیماری دیابت پنهان است.

در این شرایط به دلیل اختلال در تولید انسولین در پانکراس یا عدم استفاده مناسب از آن، قند خون جذب سلول‌ها نمی‌شود. در نتیجه فرد انرژی لازم برای فعالیت‌های حیاتی خود را دریافت نمی‌کند. اصلی ترین عوامل پدید آورنده این بیماری به سبک زندگی نادرست، عدم تحرک، چاقی و اضافه وزن، ارث و عوامل ژنتیکی همچنین فاکتورهای محیطی می‌توان اشاره کرد.

بنابراین با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و همچنین کاهش وزن و لاغری در افرادی که به چاقی و اضافه وزن زیاد مبتلا هستند می‌توان تا حد زیادی ریسک ابتلاء به بیماری دیابت خاموش را کاهش داد.

برای این منظور می‌توانید با یک پزشک یا متخصص تغذیه مجرب مشورت کنید تا بر حسب ژنتیک و سایر ویژگی‌های فیزیکی شما بهترین رژیم غذایی و سبک زندگی را پیشنهاد نمایند. همچنین می‌توانید از وبسایت غفاری دایت بازدید فرمائید و انواع برنامه‌های سلامتی را دریافت نمائید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=136968
  • 74 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.