تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۱۶.۳ درصدی تولید فولاد خام ایران رفتارهای غلط غذایی خانواده عامل اصلی ایجاد بدغذایی تکمیل خطوط هفت گانه مترو تهران تا پایان امسال آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از اشخاص غیرتجاری افزایش ۱۳ برابری سرمایه‌گذاری خارجی گردشگری در دولت سیزدهم تشخیص زودرس ام اس با آزمایش خون پتروشیمی و فولاد ارزآورترین صنایع در ۱۴۰۲ تحقق تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی تشکیل ۱۱ خانه جهادی در محلات تهران اختلاف ۵.۶ درصدی نرخ تورم دهک اول و دهم آخرین تغییرات زمان واریز یارانه‌ها کاهش صادرات محصولات نهایی در کشور بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان در مجلس عزم شورای شهر برای ورود واگن‌های مترو به کشور آغاز به کار هیات امنای محلات از امروز انتقاد عضو شورای شهر تهران از شهرداری تهران برگزاری اولین جلسه هیات مدیره استقلال پس از واگذاری بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان دو بازیکن خارجی در برنامه خرید تابستانی پرسپولیس جلب اعتماد مردم در مدیریت شهری مقدمه رشد شهر جزئیات طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو تخصیص اعتبار برای مرمت دومین بنای خشتی ایران بهینه‌سازی مصرف انرژی از راهبردهای مهم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید در صنعت فولاد در گرو تأمین انرژی تصویب ایجاد شعبه رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران حذف گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب معیارهای افزایش شهریه مدارس غیردولتی پیش‌بینی قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ تغییر فرمول تعیین حقوق کارگران زیان ۳ میلیارد دلاری صنعت فولاد خام‌فروشی عامل اصلی کاهش ارزش صادرات فولاد زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان ضرورت تدوین لایحه ارائه خدمات رفاهی به تهرانی‌ها جزئیات ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی

3

ناهمخوانی حقوق کارگران با تورم ۴۵ درصدی

  • کد خبر : 136888
  • 13 دی 1402 - 9:34
ناهمخوانی حقوق کارگران با تورم ۴۵ درصدی
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: دولت در حالی از افزایش 25 درصدی حقوق کارگران دم میزند که تورم بالای چهل درصد است و این ناهنخوانی حقوق و تورم کمر کارگر را می‌شکند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار تورم نقطه به نقطه در آذر ماه امسال به بیش از ۴۰ درصد رسیده و به نظر نمی‌رسد در سه ماه پایانی امسال نیز تغییر محسوسی در روند افزایش قیمت‌ها ایجاد شود. در این شرایط دو دیدگاه متضاد در خصوص افزایش حقوق وجود دارد؛ برخی بر این باورند که افزایش محدود حقوق یکی از راهکارهای کنترل تورم است.

از سوی دیگر، گروهی معتقدند که ریشه افزایش تورم نه افزایش دستمزد بلکه سیاست‌های اشتباه اقتصادی است.

حسن صادقی درباره حقوق بازنشستگان اظهار داشت: در حالی قرار گذاشته اند حقوق بازنشستگان را ۲۵ درصد زیاد کنند که تورم بالای ۴۰ درصد است. یعنی آقایان نمی‌دانند با این تصمیم چه شرایطی را به اقتصاد خانواده‌های بازنشستگان تحمیل می‌کنند؟ البته اگر قرار بر بی توجهی به قانون و شاخص‌های اقتصادی باشد که هر کاری می‌توانند انجام بدهند. اما اگر ملاک اجرای قانون باشد، قانون می‌گوید، تعیین حقوق باید بر اساس تورم اعلامی بانک مرکزی باشد که بانک مرکزی هم میزان تورم نقطه به نقطه را ۴۵.۷ اعلام کرده است.

افزایش ۲۵ درصدی حقوق یعنی سرکوب دستمزد

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه گفت: در واقع شاخص تورم در سبد هزینه مصرفی روزانه به حدی است که افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها به سرکوب مزد منجر می‌شود. آیا می‌خواهیم با سرکوب مزد تورم را مهار کنیم؟ واقعا می‌خواهند با فقیر کردن مردم گرانی‌ها را مهار کنند؟! کنترل تورم به تصمیم منطقی نیاز دارد. اما تصمیم فعلی به معنی این است که ماشه نارنجک را بکشیم و نارنجک را در دست مان نگه داریم. معلوم است که دست خسته شده و با یک انفجار بلا نازل می‌شود. در واقع باید گفت، این کار دولت مصداق بارز خودزنی است.

او افزود: اینکه ما مزد را سرکوب کنیم تا مهار تورم محقق شود، قطعا هزینه ساز است. آیا با میزان افزایش حقوق‌ها تورم مهار شده است؟ پاسخ «نه» است. در سال ۹۳ تورم ۲۷ درصد و افزایش مزد ۱۵ درصد بود. خب! اگر این مزد نقش داشت، باید تورم هم کنترل می‌شد که همه دیدند، نشد. در واقع وقتی شاخص‌های علمی را کنار می‌گذاریم و رویکرد دستوری و امنیتی را دنبال می‌کنیم، به طبقه‌ای که انتظار آرامش اقتصادی دارند، ظلم می‌کنیم.

عامل تورم، سیاست‌های دولت است نه افزایش حقوق

این فعال کارگری تصریح کرد: عامل تورم باید در سیاست‌های دولت جستجو شود، نه اینکه سراغ کسانی بروند که هیچ نقشی در گرانی‌ها ندارند. تورم حاصل سیاست‌ها اشتباه، بی انضباطی مالی دولت است و عامل اصلی و منشاء و ریشه همه بدبختی‌های جامعه هم چیزی جز تحریم نیست. در واقع اگر دولت قیمت دلار را افزایش می‌دهد، علتی جز تحریم ندارد. اگر بازار پیدا و پنهان ارز ایجاد می‌کند، مسبب اش تحریم است. اگر دولت سیاست‌های انقباضی پیش می‌گیرد، ریشه اش در تحریم است. اما دولتی ها، چون از نام بردن دلائل تحریم هراسانند، سراغ کسانی می‌رود که در به هم ریختگی شرایط به هیچ وجه سهمی ندارند.

صادقی در پایان گفت: دولت تحت هیچ شرایطی نباید دست مزد را عامل افزایش تورم بداند. یعنی اینکه ما بیاییم، مالیات بر ارزش افزوده ایجاد کنیم و مالیات بر حقوق بگیریم و در طرف دیگر قضیه پول چاپ کنیم و موجب تورم بشویم و کارگر را مسبب گرانی‌ها بدانیم، قطعا می‌تواند هزینه‌های گزافی را به اقتصاد و البته معیشت مردم تحمیل کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=136888
  • 69 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.