تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

معرفی برترین موزه‌ها در ۳۰ اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی کاهش شدید دما در تهران رشد درآمد حوزه شهری نشان اعتماد مردم به دوره ششم مدیریت شهری ظهور رقیب جدید برای ایران در بازار میلگرد شوراها مددکار مدیران شهری مجلس یازدهم مؤسس مجلس نوین در کشور اشتغال مستقیم۱۴۳ هزار نفر در صنعت پتروشیمی اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت افتتاح دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه‌ شهید چمران توصیه‌هایی برای پیشگیری از افزایش فشار خون چالش ورود ماشین آلات معدنی جدید به معادن مجوز مجلس به شناورسازی تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه ها تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان اخذ مجوز ۲ خط تراموا در تهران بخشنامه‌ای برای سرکوب صادرکننده به نفع واردکننده تداوم رکود در سیاست‌های ارزی صادرات فولاد تعطیلی شنبه‌ها باعث افزایش مراودات اقتصادی با جهان راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان وضعیت قرمز پرسپولیس در حساس‌ترین هفته‌های لیگ رای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در مورد استقلال و پرسپولیس انتشار کارت امتحانات نهایی از امشب حضور واگن‌های چینی از بهمن ماه در تهران جزئیات معاملات مسکن شهر تهران در سال جدید مکاتبه با موزه کویت برای استرداد تابلوی مظفرالدین شاه ساخت ۴۹ کیلومتر مترو در ۳۲ ماه اخیر افزایش صادرات صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار افزایش عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به ۵.۲ همت تاثیر مصرف کافئین قبل از خواب بر سلامتی اعلام قیمت تمام شده اتوبوس‌های چینی از سوی شهردار تهران اصلاح جداول بودجه ۱۴۰۳ ضرورت تصویب تفریغ بودجه در شورای شهر نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه ۱۴۰۱ تعطیلی شرکت‌های فولادی با تداوم روند فعلی فولاد ایران در بازارهای جهانی کاهش نرخ تورم سالانه به ۳۸.۸ درصد نفت باعث غفلت از معادن استان خوزستان موافقت مجلس با کاهش ساعت کاری کارمندان دولت

1

موتورسیکلت‎‌ها آلاینده‌ترین منبع آلودگی هوای تهران

  • کد خبر : 136816
  • 12 دی 1402 - 13:32
موتورسیکلت‎‌ها آلاینده‌ترین منبع آلودگی هوای تهران
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: منابع متحرک بیش از ۸۸ درصد سهم آلایندگی را به خود اختصاص دادند و در این میان موتورسیکلت‌ها اصلی‌ترین منبع آلودگی به‌ شمار می‌آیند.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ سید تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان دویست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص راهکارهای حل معضل آلودگی شهر تهران، گفت: متأسفانه هر ساله با رسیدن اواخر پاییز و اوایل فصل زمستان موضوع ناراحت کننده ای برای شهروندان تهرانی مطرح می‌شود که با کمال تأسف اتفاقی که شهروندان انتظار دارند، نمی‌افتد.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم موضوع آلودگی هوای تهران راه حل ندارد. راه حل‌های مختلفی در دنیا تجربه شده و قطعا می‌توان معضل را در ماه‌های پایانی پاییز و فصل زمستان حل و فصل کرد.

وی گفت: بر اساس آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوا، قالب آلودگی هوای تهران مربوط به ذرات کوچتر از ۲.۵ میکرون است که در حقیقت محصول صنعت هستند و منابع متحرک بیش از ۸۸ درصد سهم آلایندگی را به خود اختصاص داده‌اند. آلایندگی که مربوط به خودروها، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌هاست و قطعا اگر برای آنها چاره اندیشی نکنیم این مشکل همچنان باقی خواهد ماند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تأکید کرد: اولین و ضروری‌ترین اقدام باید در حوزه موتورسیکلت‌ها انجام شود که سهم زیادی از ۸۸ درصد آلایندگی منابع متحرک را به خود اختصاص می‌دهند. در این راستا باید موتورسیکلت‌ها با موتورهای برقی جایگزین شوند. دولت و مجموعه مدیریت شهری باید در این حوزه تسهیل گر و مشوق باشند. قطعا سیاست‌های تشویقی باید به گونه‌ای باشد که این جایگزینی محقق شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خودروهای فرسوده بخش دیگری از آلایندگی منابع متحرک را شکل می‌دهند که باید در این حوزه تلاش کنیم تا نوسازی خودروهای فرسوده محقق شود. باید تلاش کنیم خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل شهر خارج شوند. گرچه مصوبه سابق مجلس شورای اسلامی برای پرداخت ۱.۵ درصد قیمت به جای اسقاط کردن در حقیقت کار را متوقف کرد؛ اما باید اقدامی انجام شود که در این مسیر شاید واردات خودروهای برقی موثر باشد البته باید بدانیم که این اقدام باید تدریجی انجام شود و پس از شناسایی نقاط ضعف و قوت این کار انجام شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر با برقی کردن خودروها بتوانیم مقداری از آلودگی هوا را کاهش دهیم، اما معضل ترافیک کاهش نمی‌یابد؛ بلکه باید حمل و نقل عمومی برای این کار افزایش پیدا کند. در حال حاضر سرعت این اقدامات کند است و ما راهی جز استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها نداریم. سرعت تولید کنندگان داخلی کند است؛ لذا می‌توانیم از تولید کنندگان خارجی استفاده کنیم زیرا آلودگی هوا، مرگ و میر و بیماری‌ها امروز به نقطه‌ای رسیده که نیازمند مدیریت انقلابی و جهادی است.

تشکری هاشمی افزود: نمی‌توانیم به بهانه‌ اینکه خودروساز داخلی نمی تواند اتوبوس لازم را تولید کند سلامت شهروندان را به خطر بیندازیم. در حال حاضر نه عوامل طبیعی به نفع ما اقدامی می‌کنند و نه معجزه ای رخ خواهد داد. اگر تصمیمات درست پرشتاب انقلابی همراه با بهره گیری از ظرفیت تمام بخش‌های دولت و شهرداری انجام شود می‌توانیم در کاهش آلودگی هوا موثر باشیم و اگر همچنان بگوییم کاری نمی‌توان کرد و موتورهای کاربراتوری همچنان وجود دارند، زندگی در غبار برای شهروندان تهرانی باقی خواهد ماند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=136816
  • 129 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.